16.12.2016

EU:n uudet osaamisverkostot parantavat harvinaisten sairauksien hoitoa

Harvinaisten sairauksien hoitoon on odotettavissa parannuksia, kun eurooppalaiset osaamisverkostot aloittavat toimintansa ensi vuonna.

Osaamisverkostojen tehtävänä on parantaa taudinmääritystä, hoitoa, tutkimusta ja laadukkaan terveydenhuollon tarjontaa potilaille, joiden sairaudentila edellyttää erityistä asiantuntemuksen tai voimavarojen keskittämistä. Euroopan unionin jäsenmaiden edustajat hyväksyivät 15. joulukuuta yksimielisesti 23 hakemusta eurooppalaisten osaamisverkostojen (European Reference Networks) perustamiseksi.

Yhdessä nämä osaamisverkostot parantavat lähes kaikkien harvinaisten sairauksien hoitoa Euroopassa.

Suomesta yliopistollisten sairaaloiden yksiköistä hyväksyttiin muun muassa Harvinaiset ihosairaudet eurooppalaisten osaamisverkostojen jäseneksi.

Osaamisverkostot toimivat lääketieteellisen koulutuksen ja tutkimuksen, tiedon levittämisen sekä arvioinnin keskuksina erityisesti harvinaisissa sairauksissa. Osaamisverkostojen on varmistettava, että hoito on potilaskeskeistä ja niiden on kunnioitettava potilaiden oikeutta vaikuttaa asioihin.