Vertaistuki

VERTAISTUKEA IHOTAUTIA SAIRASTAVALLE

Iholiitto ylläpitää vertaistukijoiden verkostoa, joka tarjoaa ihotautia sairastavalle ja hänen läheisilleen tukea ja apua jaksamiseen. Vertaistukija on tavallisen ihmisen tiedoin ja taidoin varustettu vapaaehtoinen, jolla on omakohtaisia kokemuksia ihosairaudesta, joko omalta kohdalta tai läheisensä kautta. Tuettavalleen hän on kuuntelija ja kokemusten jakaja.

Vertaistukijaan otetaan yhteyttä puhelimitse, kirjeitse tai sähköpostin kautta. Hänet voi kohdata kahvikupin ääressä tai yhdistyksen tilaisuuksissa. Vertaistukea tarjoavat myös muut väylät, kuten Iholiiton kurssit, jäsenyhdistysten toiminta ja Iholiiton keskustelupalsta.

Vertaistukijoita koulutetaan tarpeen mukaan järjestettävillä peruskursseilla. Vertaistukijoiden jatkotapaamisia järjestetään noin kerran vuodessa, ja näihin voivat yleensä osallistua myös uudet vertaistukijat.

Vertaistukijaan saat yhteyden Iholiiton järjestösuunnittelijan kautta, yhteystiedot alla. Harvinaistoiminnan sivuilta löytyy linkkejä Facebookiin keskusteluryhmiin harvinaisten ihosairauksien osalta.
Myös joidenkin jäsenyhdistysten sivuilta löytyy yhteystietoja:

· Atopialiitto: www.atopialiitto.fi/atopialiitto/vertaistuki/vertaistukijoiden_yhteystiedot

· Suomen Palovammayhdistys

· Valoihottumayhdistys

Lisätietoja vertaistuesta ja vertaistukijaksi ryhtymisestä Iholiitosta:

järjestösuunnittelija Mira Airola, mira.airola(at)iholiitto.fi, 010 325 2573 tai
järjestösuunnittelija, harvinaistoiminta Aino Loikkanen, aino.loikkanen(at)iholiitto.fi, 050 301 4262

Keskustelupalstat
- Iholiitto
Alopecialiitto

Facebook-ryhmät

- Atopialiitto

- Atoopikkojen vertaistukiryhmä

- Atopialapsiperheiden vertaistukiryhmä

Harvinaisia ihosairauksia sairastavien eri Facebook-ryhmät löydät täältä.