Harvinaisista ihosairauksista löytyy materiaalia myös harvinaistoiminnan sivuilta.

Oppaat

Aika muuttaa ihoa

Opas antaa tietoa ajan kulumisen aiheuttamista muutoksista ihoon, ikääntyvän ihon hyvinvoinnista ja ongelmien ennaltaehkäisystä. Opas on tarkoitettu kaikille, jotka haluavat pitää huolta ihostaan sekä niille sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille, jotka työssään tarvitsevat tietoa ikääntyvien ihonhoidosta.

Aika muuttaa ihoa

Akne

Oppaassa kerrotaan lyhyesti aknesta ja aknen hoidosta. Opas on tehty yhteistyössä HYKSin Iho- ja Allergiasairaalan kanssa.

Oppaan painos on loppu. Linkki sähköiseen oppaaseen >>

О лечении акне на русском языке (Aknen hoidosta venäjäksi)

Alopecia areata

Oppaassa kerrotaan lyhyesti alopeciasta (pälvikaljusta), alopecian kanssa elämisestä sekä peruukeista, kestopigmennoineista ja maksusitoomuksista.

Atooppinen ihottuma

Oppaassa käsitellään atooppisen ihottuman oireita, hoitoa ja vaikutuksia elämänlaatuun. Oppaassa kerrotaan myös atooppista ihottumaa sairastaville tarkoitetuista palveluista.

"Atopisk eksem" -guide finns här på svenska

Atopiskt eksem (Atopialiiton sivuilla)

О атопическом дерматите на русском языке (Atoppisesta ihottumasta venäjäksi)

Epidermolysis bullosa -opas (EB)

Oppaassa kerrotaan epidermolysis bullosasta (EB), sen eri muodoista, epidermolysis bullosan toteamisesta ja hoidosta, arjen haasteista ja yhteiskunnan tukimuodoista.

Oppaan painos on loppunut. Linkki sähköiseen oppaaseen >>

HAE - hereditaarinen angioödeema

Oppaassa kerrotaan hereditaarisesta angioödeemasta (HAE), elämästä HAE-taudin kanssa, kuntoutuksesta ja yhteiskunnan tukimuodoista HAE-potilaalle, sekä järjestö- ja vertaistukitoiminnasta.

Hidradenitis suppurativa

Oppaassa kerrotaan sairauden synnystä, oireista ja hoidosta. Lisäksi kerrotaan hidradenitis suppurativaa sairastavien omia kokemuksia sairauden kanssa elämisestä ja sairauden vaikutuksista arkeen.

Iho ja aurinko

Aurinko vaikuttaa suotuisasti joihinkin ihosairauksiin, kuten atooppiseen ihottumaan ja psoriasikseen, jolloin aurinkoa voidaan käyttää ihon hoidossa.

Lisäksi on ihosairauksia, joissa auringon valon vaikutukset saattavat olla erityisen haitallisia, ja huolellinen auringolta suojautuminen on välttämätöntä.

Opas sisältää tietoa auringon erilaisista vaikutuksista ihoon ja ihon suojaamisesta auringolta.

Ihoporfyriat

Porfyriat ovat harvinaisia ja yleensä perinnöllisiä aineenvaihduntasairauksia, jotka aiheuttavat muun muassa valoyliherkkyyttä. Oppaassa käsitellään taudin eri muotoja.

Iktyoosit

Oppaassa kerrotaan lyhyesti iktyoosin eri muodoista, iktyoosien hoidosta, kuntoutuksesta ja eri tukimuodoista.

Käsi-ihottuma

Oppaassa kerrotaan ärsytyksen ja allergian aiheuttamista käsi-ihottumista, käsien suojauksesta ja käsi-ihottumien hoidoista.

Prurigo nodularis

Tämä opas on tarkoitettu tietolähteeksi prurigo nodularista sairastaville ja heidän läheisilleen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille.

Oppaassa käsitellään lääketieteellisen tiedon lisäksi Iholiiton järjestämillä kursseilla kerättyä kokemustietoa. Prurigo nodulariksen vaikutukset elämänlaatuun ja yleiseen toimintakykyyn ovat keskeisiä kursseilla käsiteltyjä asioita.

Seborrooinen ihottuma

Perustietoa seborrooisesta ihottumasta, sen oireista, hoitamisesta ja seborreasta hiuspohjassa.

Linkki tekstiin >>

Urtikaria

Tämä opas on tarkoitettu urtikariaa sairastavalle ja hänen läheisilleen. Opas tarjoaa perustietoa urtikariasta ja antaa vinkkejä oireiden hallintaan.

Oppaassa kerrotaan, mitä tekijöitä urtikarian oireiden taustalla on, millaisin tutkimuksin sairaus voidaan todeta ja millaisia hoitokeinoja on olemassa. Oppaassa kerrotaan myös eri tukimuodoista, joita urtikariaa sairastavalle on tarjolla.

Vaikeat Palovammat

Opas on tarkoitettu vaikean palovamman kokeneelle henkilölle, hänen perheelleen ja läheisilleen. Oppaassa käsitellään vaikeiden palovammojen hoitoa, niistä kuntoutumista ja eri tukimuotoja.

Vitiligo

Oppaassa kerrotaan vitiligosta ja sen hoidosta.

Linkki tekstiin >>