Sopeutumisvalmennuskurssit atoopikoille Kanariansaarilla

Iholiitto järjestää aikuisille atooppista ihottumaa sairastaville aurinkopainotteista sopeutumisvalmennusta Raha-automaattiyhdistyksen tuella.

Sopeutumisvalmennuksen tavoitteena on antaa tietoa atooppisesta ihottumasta, sen hoidosta, kuntoutuksesta ja muista palveluista. Keskeistä on vertaistuen hyödyntäminen sekä ohjatusti että vapaamuotoisesti. Kurssin ohjelmaa kuuluu tietopitoisia luentoja ja erilaista ryhmämuotoista toimintaa, kuten keskustelu-, rentoutus- ja liikuntaryhmiä. Omahoito ja itsenäinen sairauden kanssa selviytyminen ovat keskeisiä teemoja kurssin sisällössä. Kanariansaarten suotuisa ilmasto ja merivesi ovat keskeinen osa ihoon edullisesti vaikuttavia elementtejä.

Sopeutumisvalmennuskurssi koostuu kolmesta osasta, kahden viikon mittaisesta kurssista Gran Canarialla ja sitä edeltävästä vuorokauden mittaisesta alkujaksosta sekä viikonlopun mittaisesta jälkijaksosta kotimaassa. Jälkijakso pidetään noin kolmen kuukauden kuluttua kurssin jälkeen. Viikonlopun ohjelmalla tuetaan kurssin tavoitteen toteumista. Kaikki kolme jaksoa kuuluvat kokonaisuuteen, johon hakijoiden tulee sitoutua.

Sopeutumisvalmennuskurssille haetaan hakulomakkeella ja liitteeksi tarvitaan edelleen lääkärin B-lausunto (enintään 6 kuukautta vanha) sekä valokuvia ihottuma-alueista. Hakijan tulee olla täysi-ikäinen.

Sopeutumisvalmennuskurssin omavastuuosuus on 400 euroa. Se sisältää alkujakson kotimaassa, lennot Kanariansaarille, kahden viikon majoituksen puolihoidolla hotellissa, kurssiohjelman ja viikonlopun mittaisen jälkijakson kotimaassa täysihoidolla.

Kurssille osallistuva voi hakea Kelasta matkakorvausta kotimaan matkasta omavastuuosuuden (14,25 €/suunta) ylittävältä osalta. Työssä käyvä kurssilainen voi lisäksi hakea kurssin jälkeen Kelasta kuntoutusrahaa. Omavastuupäiviä on yhteensä kaikkien kurssijaksojen ajalta 10.

Vuoden 2013 sopeutumisvalmennuskurssit järjestetään Gran Canarialla Puerto Ricossa hotelli Gloria Palace Amadoreksessa. Jälkijaksot järjestetään hotelli Haagassa Helsingissä.

Alkujakso               Gran Canaria               Jälkijakso                    Hakuaika päättyy

1.11.2013         2.11.–16.11.2013           31.1.-2.2 2014                  16.8.2013

15.11.2013       16.11.–30.11.2013         7.2.-9.2.2014                      6.9.2013

Vuoden 2014 sopeutumisvalmennuskurssit järjestetään Gran Canarialla Puerto de Moganissa hotelli Paradise Valle Tauritossa. Alkujaksot järjestetään hotelli Pilotissa Vantaalla ja jälkijaksot hotelli Haagassa Helsingissä.

Alkujakso               Gran Canaria                Jälkijakso                    Hakuaika päättyy

24.1.2014             25.1.–8.2.2014         ilmoitetaan myöhemmin   29.11.2013

14.3.2014             15.3.–29.3.2014       ilmoitetaan myöhemmin       3.1.2014

Hakulomake löytyy sivun vasemmasta laidasta, ja lomakkeen voi myös tilata Iholiitosta puhelimitse 09 7562 010 tai sähköpostilla toimisto(at)iholiitto.fi. Hakulomake liitteineen lähetetään osoitteeseen: Maria Aitasalo/Ihopiste, Messeniuksenkatu 5, 00250 Helsinki.

Lisätietoja vs.kuntoutussuunnittelija Maria Aitasalo puh. 040 7321 792, Helsingin Ihopiste p. 09 454 2730 tai sähköposti maria.aitasalo(at)iholiitto.fi.