Atooppinen ihottuma

H1N1-rokotus ja Protopic

24.10.2009 klo 18:21:45
rupikonna
Mietityttääkö muita Protopicin käyttäjiä, ottaako sikainfluenssarokotus vai ei?
Taukoahan pitäisi pitää ainakin 2 viikkoa ennen rokotusta. Itse en ainakaan voi olla ilman tätä ihmerasvaa kuin 3-4 pv. Lisäksi olen allerginen gentamysiinille ja formaldehydille, joita tässä rokotteessa saattaa olla pieniä jäämiä. Juuri useiden rokotteiden pistäminen vuoden sisällä mielestäni laukaisi atopiani 40 vuoden poissaolon jälkeen, sillä sain vuoden sisällä 8 rokotetta. Olen suunnitellut, että en ota rokotetta, mutta toisaalta mietityttää, kuinka kovan taudin ehkä saa, koska kuuluu tavallaan riskiryhmään, vai kuuluuko, sillä Protopicin käyttäjän voisi ajatella rinnastettavan kortisonia käyttäviin.

Re: H1N1-rokotus ja Protopic

25.10.2009 klo 22:33:51
Hende
Heip.

Itse otin b-hepatiittirokotuksen vuosi sitten ja tehostetta miettiessäni sain puhelinajan iholääkärilleni Hki:n Ihosairaalaan (S.Reitamo). Hän sanoi, että ei tarvitse pitää minkäänlaista taukoa ennen rokotusta. Näin kävin ottamassa tehosteen ilman taukoa. Kyseinen lääkäri on kuulemma tutkinut Protoa pitkään joten tiennee asiasta...En tiedä sitten onko eri juttu tuon H1N1_rokotteen kanssa...

Re: Re: H1N1-rokotus ja Protopic

4.11.2009 klo 16:57:52
J
Kyseinen läääkäri oli myös sitä mieltä, että kyseinen rasva ei aiheuta herpestä. Jostain kumman syystä tämän rasvan käytön aikana tuli kasvoihin ja kaulaan märkivä herpes kerran kuussa eikä paljoo rasvan lopettamisen jälkeen ole näkynyt. Kyseinen lääkäri oli myös sitä mieltä että protopicia voi laittaa hyvillä mielin vaikka ennen auringon ottoa. Kyseinen lääkäri määräsi myös minulle elinsiirtopotilaille tarkoitettuja lääkkejä ilman että kysyi minulta mitään mielipidettä asiasta. Valitettavasti epätoivon hetkellä naivina teininä uskoin korkean lääkärin tahtoon ja ihoni meni kahta kauheammaksi tänä aikana. Kyseinen lääkäri voisi mennä myös jonnekkin empatiataitokurssille. Onneksi "irtisanoin" itseni iho- ja allergiapolilta ja otin ruokavaliodietin ja vitamiinit käyttöön ja pääsin tästä helvetistä eroon. What eva, jokainen taaplaa tyylillään. Voihan se proto jollekin olla pelastus, mutta ensin kokeilisin kyllä elintapojen muuttamista ennen kuin alkaisin sillä rasvalla leikkimään.

6.11.2009 klo 21:55:02
Itse sain H1N1 rokotteen jo lähes kaksi viikkoa sitten, enkä pitänyt taukoa Protopicin käytössä. Olen tosin käyttänyt sitä vain kasvoilla ja kaulalle ja hyvin pieniä määriä, n. 2-3 kertaa viikossa. Varmaan on eroa sillä käyttääkö päivittäin koko vartalolle vai ajoittain pienille ihoalueille.

S. Reitamosta ollaan tosiaan montaa mieltä. Itselläni ei myöskään ole herrasta kovin ruusuista kuvaa. Ammattitaidosta en osaa sanoa mitään, mutta hieman erikoista, että ihotautien erikoislääkäri ei usko, että jokaisen sairaus on yksilöllinen eikä kaikille takrolimuusivalmisteet sovi.

Re: Re: H1N1-rokotus ja Protopic

21.12.2009 klo 21:17:19
Kääk! Ihan säikähdin kun luin tätä viestiketjua, nimittäin en ole juurikaan lueskellut mitä kaiken maailman sivuvaikutuksia yms. Protopicillä voi olla...enkä ole muistanut yhtään, että rokotukset ja Protopic eivät sovi (välttämättä) keskenään. Sain viikko sitten sekä Hepatiitti B ja H1N1 rokotukset samaan aikaan, ja olen käyttänyt Protopiciä koko ajan ja myös tähän päivään saakka. Käytän tosin rasvaa suht pienelle ihoalueelle, lähinnä käsiin, mutta välillä tulee ihottumaa myös säären, selän ja kaulan alueelle, jonne olen sitä viime aikoina myös käyttänyt.
Tietääkö kukaan miksi Protopiciä ei suositella käytettäväksi 14-28 pvää ennen (ja jälkeen?) rokotuksen?
Mitä haittaa/vaaraa tästä voi olla? Nyt pidän kyllä tauon - toivottavasti en ole saanut hankittua itselleni jotain "häikkää", kun vaan tietäisi että mitä...

Re: Re: Re: H1N1-rokotus ja Protopic

15.1.2010 klo 19:35:39
Hende
Tuo tauko on tutun sairaanhoitajan mielestä paikallaan, jos kyseessä on nk. elävä heikennetty rokote, jolloin proton aiheuttama immuniteetin alentuma ja elävä heikennetty rokote yhdessä saattavat mahdollistaa oikean taudin kehittymisen.Eläviä heikennettyjä ovat käsittääkseni mm. keltakuumerokote ja rotavirus-rokote.

2.2.2010 klo 12:33:43
amanda
Mä kysyin apteekista ja sieltä farmaseutti kans vakuutteli, et rokotteen voi ottaa huoleti.