Atooppinen ihottuma

Atopian hoito

31.3.2009 klo 13:15:00
Piu
Hei!

Toivoisin ihan yleistä keskustelua siitä, mitkä seikat teillä ovat pahentaneet atopiaa ja mitkä puolestaan helpottaneet oireita. Itselläni on keskivaikea atopia ja allergioista tiedän varmaksi vain kalan, eläinallergian (koira, kissa..) sekä pölypunkin. Ihottumani on levinnyt kasvoihin ja kaulalle ihan parin viime vuoden aikana. Nuorempana ihottumaa oli lähinnä käsitaipeissa. Nyt ongelmana on erityisesti kämmenselät, kasvot sekä kaula. Lisäksi ihottumaa on edelleen käsitaipeissa ja selässä.

Pahin vaihe ihottumassa taisi olla viime kesänä, jolloin silmäluomet olivat aivan turvoksissa ja kädet olivat tulehtuneet. Silloin sain ensimmäisen kerran vahvempaa kortisonia käyttööni. Todella pahaksi vartalolla ei ihottuma ole tämän jälkeen päässyt, mutta oireilee kuitenkin. Silmäluomiani olen rauhoittanut ultracortenolilla sekä protopicilla. Päivittäin käytän Avenen shooting eye creamia. Todella hyvä tuote! Viime aikoina olen todennut, että suolahaude korvaa kortisonin ym. silmäluomen ihottuman hoidossa. Tosin sain nyt oftan dexa-chlora voiteen silmäluomenreunan tulehdukseen (rauhaset tulehtuneet). Mutta silmäluomen atooppisen ihottuman hoidossa suolahaude sekä tuo avenen voide todella auttavat.

Rasvailen ihoani apteekin rasvoilla, kuten humektan ja apobase cream. En tiedä onko kyse liian rasvaisesta voiteesta, mutta esimerkiksi essex plus ei minulle sovi, sillä iho ei pääse kunnolla hengittämään ja ärtyy. Olen itse huomannut, että hiki on yksi pahin ihottuman pahentavista tekijöistä. Niinpä yöllinen hikoilu on usein aiheuttanut sen että kaula on aamulla aivan punainen, kun olen sitä yöllä hikoilun seurauksena raapinut.

Meikkiä käytän säännöllisesti. Tällä hetkellä käytän ihan marketista saatavia allergia- ja astmaliiton hyväksymiä tuotteita, kuten lumene ripsiväri+silmänrajauskynä, maybelline mineraalimeikkivoide/L'oreal mineraalimeikkipuuteri+poskipuna. Olen ajatellut kokeilla myös luonnonkosmetiikkaa ja vastikään ostinkin Laveran kajalin, jonka olen todennut toimivan herkillä silmilläni! Sekä myös Logonan huultenrajauskynän. Omalla kohdallani en ole huomannut, että meikki olisi koskaan varsinaisesti pahentanut ihottumaani, mutta mielelläni käytän tuotteita, joista yleisesti herkistäviä aineita on karsittu pois.

Olen miettinyt siirtymistä pysyvästikin luonnonkosmetiikkaan myös saippuoiden, rasvojen ja shamppoiden/hoitoaineiden osalta. Onko muilla kokemusta luonnonkosmetiikasta ja onko helpottanut iho-oireita? Entä onko esimerkiksi markettien hajusteettomat erisan shamppoo/hoitoaine/muotovaahto/hiuslakka toimineet?

Mites on teidän ruokavalion laita? Itse vältän vain kalaa allergian takia, mutta muutoin syön ihan perus suomalaista kotiruokaa. Harvoin tulee syötyä valmisruokaa, mutta sitäkin joskus. Olen myös huomannut, että usein (runsaan) alkoholin juonnin jälkeen iho on pahana, johtuuko sitten alkoholin kuivattavasta vaikutuksesta vaiko muutoin kehnosta ruokavaliosta, mikä usein liittyy kohdallani alkoholin juontiin.

Entä käytättekö koruja? Itse pidän korviksia jatkuvasti, mutta olen alkanut miettimään josko hopeiset korvakorut eivät sovi minulle, sillä korvan taustat ovat myös jatkuvasti ihottuman peitossa. Käytännössä olen myös huomannut, että nikkeliä sisältävät korut ovat täysin poissuljettuja. Mutta miten teillä on kokemuksia nikkelitestatuista (ei aitoja hopea tai kulta) koruista?

Tässä nyt muutamia aiheita, mitä tässä näin äkkiseltään tuli mieleen.. :)

Re: Atopian hoito

31.3.2009 klo 22:24:45
Kitty
Itsellä myös allergiana tuo eläinpöly ja pölypunkki. Silmät turpoavat ja alkavat kutista kamalasti jos en vaihda lakanoita tarpeeksi usein. Muutenkin kämppä on pieni ja pölyyntyy helposti.

Kuitenkin, sain lahjaksi vanhemmiltani ilmanpuhdistimen jotta eläminen helpottuisi ja siitä on ehdottomasti ollut apua, näin allergiamielessä! Olen edelleen atoopikko tietty, ja toisinaan oireilen milloin millekin asialle, stressille tai liian jauho/pullamaiselle ruokavaliolle (olen myös allerginen kaikille tuoreille hedelmille ja vihanneksille) ja joskus iho saattaa oireilla ihan syystä tietämättömästä. Olen kuitenkin oppinut hoitamaan ihottumaani;

1. Kutinan iskiessä Atarax antihistamiinia. Väsymys on välitön, mutta päikkärit eivät ole pahitteeksi. Mielummin nukun yhden päivän, kuin raavin itseäni seuraavan viikon! Antihistamiinia syön vain tarvittaessa, olen huomannut että teho häviää silloin kun syö 'säännöllisesti' /turhaan.

2. Silmien oireillessa pesen ne joskus kylmällä vedellä. Saatan laittaa silmäluomiin limuusivoidetta (Protopic). Lisäksi vaihdan heti petivaatteet ja imuroin varmuuden vuoksi (joo, joskus olen liiankin huolellinen).

3. Pahan yleisen kutina/ihottuma kohtauksen tai kauden alussa yritän keskittää ajatukseni siihen, että ehkäisen sen ennen kuin se menee liian pahaksi! Käytän siis limuusivoidetta kasvoihin, ja vartalolle laitan harvoin tarvittaessa vahvaa kortisonia (Elocon). Tärkeintä on olla raapimatta.

4. Peseydyn joka toinen/kolmas päivä. Jos peseydyn harvemmin, alkaa oireilu, samoin, jos peseydyn liian usein.

5. En käytä apteekin rasvoja. Jos käytän niin harvoin, ja vaan kun on ihan pakko. Jos alan liuottaa ihoani voiteissa, iho suuttuu ja hyökkää jossain vaiheessa. Liiallinen saman rasvan käyttäminen on myös hyödytöntä, vaihtelu on tärkeää iholle.

6. Hiukset pesen luontaistuoteshampoolla. En yleensä käytä tavallisia 'kaupan' shampoita (mutta eivät ne nyt mitään myrkkyä kuitenkaan minulle ole).

Tässä tuli jotain omia elämäntapoja lueteltua. Aloin tehdä näin koska opin asioita kantapään kautta. En enää koskaan tule laittamaan kortisonia kasvoille tai kaulalle, se oli yksi tärkeimmistä asioista mitä opin kantapään kautta.. Kasvot ovat todella herkkää ihoa verrattuna vartaloon, ainakin minun tapauksessani kävi niin että ihoni oheni, ja lopuksi tulehtui. Näytin aikalailla zombielta, jos nyt niin karusti uskaltaa kuvailla. :S En tietenkään väitä että kaikille kävisi näin =)

Itse en käytä meikkiä juuri lainkaan. Olen tavallaan karsinut sen pois elämästäni, tosin nypin edelleen kulmani huolella, ja joskus saatan ripsaria laittaa julimaan mentäessä xD En ole kokeillut luonnonkosmetiikasta muuta kuin juuri sitä shampoota ja hoitoainetta. Voisin ehkä tosiaan kokeilla jotain 'luomumeikkiä'! Kaupanmeikeistä seuraa yleensä sellanen viikon punotus silmien ympärillä..not a pretty sight.

Ruokavaliosta vielä... luulisin, että liika vaalean leivän syöminen voisi jäädä vähemmälle, samoin kaikki semmonen pullamössö.. Joskus tuntuu että iho ei tykkää jauhoista!

Tällasia tällä kertaa ;P

1.4.2009 klo 15:41:13
kati
HEI!
Miten tälläinen suolahoito tehdään?
Tyttärelläni on kuivat alaluomet.Rasvoja kokeiltu ei suurta apua.

Re: Re: Atopian hoito

1.4.2009 klo 18:00:46
Kitty
Hei. Tein joskus suolahoitoa käsivarsilleni. Liuotin merisuolaa rättiin vesiämpärissä, ja sitten laitoin 'hauteeksi'. Ei ole kokemusta niin aralle paikalle laittamisesta, kuin silmäluomet.. Onhan sitten suolahoitoja mitä toteutetaan jossain huoneissa, ja ne maksavat jotain - ei ole siitäkään kokemusta. Olisi kiva kyllä jonkun toisen kokemuksia.

2.4.2009 klo 19:56:27
Piu
Hei!

Itse olen tehnyt suolahauteen siten, että liutan hienorakeista merisuolaa veteen (teelusikallinen suolaa puoleen litraan vettä). Olen kostuttanut rätin vedessä tai sitten silmäluomien hautomiseen olen käyttänyt ihan vanulappuja. Kastan vanulaput vedessä ja laitan luomille noin 5-10 min ajaksi ja sitten rasva päälle. Etenkin silloin kun luomet ovat turvoksissa, niin viileä vesi tuntuu ihanalta, eikä kuivata.

3.4.2009 klo 13:10:22
Piu
Kerroit, että et rasvaile lainkaan apteekin voiteilla. Mitä voiteita käytät? Itse olen nyt parilla viime pesukerralla levittänyt kostealle iholle neitsytoliiviöljyä. On tuntunut kyllä ihan toimivalta vaihtoehdolta apteekin voiteiden sijaan!

Olen tosiaan ajatellut myös siiryä luontaistuotteisiin, onko sinulla antaa joitain vinkkejä shampooista tai esimerkiksi kasvojen puhdistusaineista??

Re: Re: Re: Atopian hoito

5.4.2009 klo 02:36:25
Kitty
Apteekissa on yks mulle sopiva rasva, sellanen kun Locobase Repair. Ei mitään helposti levittyvää, eikä halvinta, mutta hyvä voide silloin kun ihottuma on vähäistä, esimerkiksi parantumisen jälkeen. Käytän sitä poskissa silloin tällöin.

Jos iho on kireä saunan tai suihkun jälkeen, laitan vaan vaseliinia kuiviin kohtiin (ei tosin pahoihin ihottumakohtiin varmaan kannata). Saatan joskus laittaa peruvoidettakin, mutta harvoin. Yleensä iho lähtee 'normalisoitumaan' kun annan sen vaan olla, kuivuudentunteesta huolimatta. Tosin ei toimi tämä kaikilla..

Käytän shampoona Ole Hyvä shampoota ja hoitoaineena on Sante 'Brilliant Care'. Sitten olen myös kokeillut Sante shampoita, ihan jees nekin. Hinnat napauttivat kukkaroani ihan kivasti kun ostin ensikertaa, mutta en oikeen osaa palata kaupantuotteisiinkaan enää.

Kävin egyptissa talvella ja siellä käytiin sellasella reissulla luontaistuotetehtaalla. Ostin egyptiläistä black seed oilia purkillisen. Tarkoitettu sisäisesti nautittavaksi, mutta voi laittaa myös iholle. Huomasin että sillä on ihan kiva vaikutus ollut mun kasvojen iholle, ihan silmänympäryksiinkin, koska se ei ole lainkaan rasvainen, mutta on silti öljyinen, kuten arvata saattaa. Aika silkkinen oli iho yön jälkeen täytyy myöntää. Tosin liian usein käytettynä alkoi vähän punottaa, mutta niinhän mulla käy aina kun käytän jotain liikaa.

5.4.2009 klo 03:33:53
januzka
Piun tarina noudattelee samaa kehityslinjaa oman atopiani kanssa.
Minulla oli lapsena ongelma taipeissa, nuorempana se siirtyi kasvoihin ja kaulaan ja se oli tosi tuskallista aikaa. Nyt on onneksi hoidot ja voiteet ja lääkkeet kehittyneet.

Lapsena minua hoidettiin lähinnä kortisonivoiteilla ja joillain vesihauteilla. Niistä ei kovin suurta hyötyä ollut mutta ei kai haittaakaan.

Noin parikymppisenä olin SUP-valohoidossa ensimmäistä kertaa ja sain heti ikuisen kammon siitä: nukahdin välittömästi lämpimälle alustalle (olisin saanut olla vain 2 minuuttia) ja laitteen ajastin hajosi. Olin laitteessa lopulta yli 25 minuuttia kunnes hoitaja tajusi tilanteen ja tuli hätiin. Olin viikon ajan kasvoiltani punaisempi kuin keitetty krapu... ja ihoni oli paljon pahemmassa kunnossa kuin ennen "hoitoa".

Parikymppisenä päätin kokeilla ensimmäistä kertaa elämässäni värin vaihtoa hiuksiini. Kampaaja värjäsi kuontaloni punaiseksi mutta kaunistuksen ja piristyksen sijaan sain kolme kuukautta kestävän, märkivän, kivuliaan ihottuman päänahkaani. (nyt annan harmaantua kaikessa rauhassa, on turvallisempaa niin).

Huomasin myös, että punaiset vaatteet saavat ihoni kuumottamaan ja kutisemaan. Siksi vaatekaapistani ei punaista väriä löydy.

Kun lähes 30-vuotiaana odotin ensimmäistä lastani, ihoni oli todella hyvässä kunnossa, aivan kuin minusta olisi kuoriutunut uusi ihminen. Tunsin suorastaan kukoistavani, kerrankin. Lasten synnyttyä ihottuma taas palasi, lievempänä tosin, mutta ei ole sittemmin hävinnyt kokonaan.

Jossain vaiheessa aikuisiässä ihottuma paheni yhtäkkiä rajusti ja se levisi lähes koko vartalolle. Silloin minulla todettiin useita ruoka-aineallergioita, mm. mansikka, puolukka, mustaviinimarja, tomaatti, paprika, korianteri, tilli, sinappi, kumina...
Sittemmin kuvioihin tuli mukaan myös mm. musta painoväri ja nikkeli.

Tällä hetkellä, reippaasti yli nelikymppisenä, on ihottuma-alue siirtynyt lähinnä pakaroihin ja toiseen polvitaipeeseen. Toisinaan sitä on myös käsitaipeissa ja ranteissa. Kasvoista ja kaulasta ihottuma on kadonnut pari vuotta sitten.
Noin vuosi sitten ilmestyi sormiin ja kämmeniin oudon tuntuinen rakkulainen ihottuma. Siitä en tahdo päästä eroon millään. Jonotan nyt tutkimuksiin.

Pahimpaan kutinaan käytän Ataraxia. Sille ikäänkuin tulee immuuniksi jos käyttää pidempään, vaikutus siis tuntuu heikkenevän.

Voiteista Eloconia käytän viikon kerrallaan ihottumakohtiin. Muina aikoina Aqualania, Ceridal Lipogelia, Lipolania, Essexiä ja joskus Humektania. Perusvoidetta pitää vaihtaa aina silloin tällöin, muutoin alkaa sekin ärsyttää.

Toisinaan käytän myös Marja Entrichin erittäin kuivan ihon voidetta. Sitten
Natural Sea Beauty-sarjan SenSEAtive- ja Mineral intense-kosteusvoiteet ja anti-wrinkle eye cream ovat minulle sopineet.
Käytän joskus myös turvekasvonaamiota, (esim. Lehtosuon hoitoturve sopii minulle erittäin hyvin.) Myös Lehtosuon hoitoturveshampoo on hyvä, (ei kirvele yleensä silloinkaan vaikka käteni olisivat rikki).

Kasvojen puhdistukseen käytän useimmiten Aqualan L-perusvoidetta ja joskus myös noita erisan-puhdistusmaitoa ja kasvovettä. Olen käyttänyt myös erisan hiuskiinnettä ja se tuntuu olevan aika sopiva tuote.

Silmämeikit olen unohtanut ajat sitten, en ole löytänyt sopivia tuotteita. Hiljakkoin löysin hyvän meikkivoiteen, joka ei kutise, eikä paakkunnu tai hilseile ihollani, Ben Nye. On aika kallista, mutta käytän sitä lähinnä talviaikaan ja silloin kun kasvot punottavat.

Kaikenlainen stressi pahentaa aina ihon tilaa.
Etelän rantalomat ovat aina olleet hyväksi iholleni: Aurinko, merivesi ja ihanan rento tunnelma.

Kokeilin myös suolahuonehoitoa kolmisen vuotta sitten ja se tuntui kaiken kaikkiaan mielenkiintoiselta. Tosin hoitojaksoni keskeytyi kun olin kerran ilkosillani huoneessa ja yhtäkkiä sinne tuli vastakkaisen sukupuolen edustajia vaatteet päällä. Totesin, että psyykkinen jännitys karkoitti silloisen hoidon positiiviset vaikutukset. Suolahuoneen hoitaja ei ollut oikein ammattilainen eikä osannut hoitaa kunnolla ajanvarauskuvioita tai paremminkin, ei hoksannut selvittää mihin vaivaan itse kukakin apua haki. Sinnehän tulee myös astmapotilaita ym.
Suosittelen kuitenkin kokeilemaan sitäkin, toki niissäkin on varmaan eroja.

Nyt olen tilannut allergiakaupasta himalajan suolatuotteita. Suolasaippua kirvelee kyllä rikkinäistä käsien ihoa, mutta toisaalta jääkylmän veden ohella tehokkaasti hillitsee kutinaa. Haaveilen suolakylvystä, mutta en omista kylpyammetta. Tietääköhän kukaan saako mistään muovisia ammeita aikuisten kokoa (siis niin kuin vauvojen ammeet mutta huomattavasti isompia...)???

5.4.2009 klo 14:47:01
Kitty
Hui kauheaa! 25 minuuttia valohoitokoneessa! Sinulla on varmaan enemmän vuosia atopian kanssa takana kuin minulla. Itse olen sairastellut vasta aikuisiällä ja noin puolitoista vuotta..

Stressistä vielä haluisin kertoa seuraavan:
Mulla kävi tossa talvella egyptinreissulla niin, että stressasin matkaa etukäteen pari viikkoa (pelkäsin lentää), sitten kun lähdettiin olin ihan hermoheikko, ja paikan päällä tunsin olevani liian kaukana kotoa ja ikävöin kotiin ensimmäisenä päivänä. No, olinhan minä auringossa mutta paloin heti, ja sitten raavin öisin tietämättäni ihoni rikki. Reissu oli periaatteessa siis turha. Avomieheni odotti suomessa ja ikävöin häntä liikaa. Jos olisin halunnut reissun onnistuvan kokonaan, olisi pitänyt saada hänet mukaan sinne! Sellainen henkinen heikkous minulla kävi, ja siitä seurasi suora reaktio sitten iholle, jota piti mennä sinne parantamaan.

6.4.2009 klo 20:24:14
januzka
Juu, minä olen sairastanut niin kauan kuin muistan, varmaan jostain 4-vuotiaasta eli yli 40 vuotta. Kokemusta siis on...

Ja - kyllä - noitten reissujen suhteen on tärkeintä stressittömyys. Itse olisin varmaan päässyt jo monta kertaa iholiiton tukemalle ilmastomatkalle, mutta en halua matkustaa ulkomaille ilman puolisoa ja lapsia. (ihan tarpeeksi joudun kyllä työn takia Suomessa reissamaan). Pari kertaa olen ollut ulkomailla kielikursseilla itsekseni ja kyllä sen on heti havainnut ihon huononemisena.

En myöskään valtavasti ihannoi aikataulutettuja ohjelmia. Silloin kun ollaan lomalla niin pitää olla vapaus tulla ja mennä omien tuntemuksiensa mukaan.
Nyt kun lapset ovat jo täysi-ikäisiä niin seuraavalle lomareissulle lähden siippani kanssa kahdestaan.

Tietysti jotkut ovat valoallergisiakin, eli ihan kaikille ei valohoitokaan sovi.
Mutta sen olisit varmaan huomannut jo kotiSuomessakin.

Olen muuten tehnyt hiljakkoin sellaisen havainnon, että mitä rennommassa ilmapiirissä ruokailen, sitä rohkeammin uskallan maistella jopa allergisoiviakin ruoka-aineita - saamatta kuitenkaan minkäänlaista reaktiota. Mutta heti kun on hermostunut olo ja erityisesti kun pelkää saavansa oireita jostakin niin silloin niitä tulee ihan varmasti ja tosi herkästi.

7.4.2009 klo 15:06:20
saara
Olen sairastanut atopiaa ihan pienestä, nyt jo yli 40 vuotta.
Jätin viime syksynä pois kaiken valkoisen viljan ja sokerin - syön kyllä ruoka-aineita, joissa sokeripitoisuus on alle 5% 100g:ssa ( esim. jogurttia ), mutten mitään karkkia, pullaa, jäätelöä tms. Yllättäen ihottumani häipyi melkein kokonaan, ja tarvitsen hoitovoiteita enää hyvin satunnaisesti. Nykytilanne on niin mahtava verrattuna aiempaan, että olen ilomielin syömättä makeisia ja pullaa, vaikka olenkin aina ollut melkoinen karkkihiiri. Naamakin näyttää nykyään ihan ihmismäiseltä ja iho on ihanan sileä, mikä on ihan ihmeellistä! Aiemmin ihottumaa oli runsaasti koko ylävartalossa ja kasvoissa, sekä viime vuosina erittäin paha käsi-ihottuma, joka sekin on ilokseni ruokavalion muutoksella parantunut. Tuntuu kummalliselta, että kaikkien näiden vuosien aikana yksikään lääkäri ei koskaan ole edes sattumalta maininnut, että sokerin syönnin lopettaminen saattaisi auttaa. Ilmeisesti elimistön hiivan hillitseminen on auttanut minua. Suosittelen kokeilemaan! Aurinkoista kevättä kaikille!

18.4.2009 klo 14:13:47
januzka
Joo, se on jännä juttu että useimmat lääkärit ei tunnu uskovan lainkaan vaihtoehtoisiin (=lääkkeettömiin) parannuskeinoihin... ikäänkuin lääkärit olisivat lääketehtaiden eivätkä terveyskeskusten / sairaaloiden palveluksessa. Kyllähän lääkefirmat pitävät lääkäreille hulppeita tilaisuuksia ja jos on vähänkin lahjuksiin sortuvaa tyyppiä niin seuraukset on helppo arvata. Ihminen on aika heikko luonnoltaan.

En nyt tarkoita sitä että jokaisen tulisi kääntyä heti vaihtoehtoishoitojen puoleen. Mutta niin kuin Saarankin kokemus osoittaa, kannattaa itse tutkailla mikä mahdollisesti voi olla syynä kutinoihin ja ihottumiin. Ruoka-aineitten suhteen allergiat huomaa parhaiten pitämällä tarkkaa ruokapäiväkirjaa ja merkitsemällä myös oireilut muistiin.

Muistaakseni Vaasassa oli taannoin yksi lääkäri joka puhui noista hiivoista ja niiden aiheuttamista ongelmista. Taidanpa itsekin jättää sokerit ja pullat ruokavaliostani, josko siitä olisi apua omiin ongelmiini.

Ja jos joku on kiinnostunut niistä suolahuonehoidoista niin tässä ainakin yksi sivusto josta löytyy lisätietoa www.suolahuone.fi Sieltä löytyy linkkejä myös Suomessa tehdyistä tieteellisistä tutkimuksista suolahoitoihin liittyen.

19.4.2009 klo 15:01:22
Kitty
Olen huomannut tuon saman ilmiön, että lääkärit näyttäisivät palvelevan lääkefirmoja. Huomattuani että en saa lääkäriltäni sitä apua mitä tarvitsin, aloin itse omaksi lääkärikseni.. Suosittelen sitä kaikille. Subjektiivisuudesta voi olla hyötyä.

Re: Re: Re: Re: Atopian hoito

26.4.2009 klo 12:31:23

Olen sairastanut atopiaa koko ikäni, reippaasti yli parikymmentä vuotta. Lapsena ihottuma pysyi melko hyvin kurissa perusvoiderasvauksilla, mutta lukioikäisenä homma levisi käsiin. Silloin muutamat pahimmat lehahdukset sai kuntoon valohoidolla. Parikymppisenä alkoi kuitenkin helvetti, joka kesti varmaan lähemmäs 2v, ja saatiin kuriin sairaalahoitojaksolla, jota seurasi 6 kk Protopic-kuuri. Ihottumaa oli koko vartalolla, mutta vaikeinta se oli kasvoilla ja kaulalla. Tuon muutaman vuoden ajan söin useita sisäisiä kortisonikuureja, antibioottikuureja, käytin II luokan kortisonia ja kokeilin kaikkia mahdollisia rasvoja. Nyt myöhemmin olen asiaa pohtinut, ja uskon silloisen elämäntilanteeni aiheuttaneen lehahduksen. Olin erittäin stressaantunut ja ahdistunut. Kortisonien jatkuva käyttö tuntui pahentavan tilaa siten, ettei iho enää palautunut normaaliin kuntoon. 6 kk Protopicin käytön jälkeen aloin rasvata ihoani vain kaupan kosteusvoiteilla, ja kas kummaa, ne tuntuivat toimivan paremmin kuin perusvoiteet. Tästä alkoi lähes 4v. oireeton kausi.

Nyt tänä talvena helvetti alkoi taas. Ja jälleen kerran uskon järkyttävän stressin aloittaneen kierteen. Oleskelin talvella 6 viikkoa Aasiassa, jossa iho oli suht hyvänä mutta muutama päivä kotona, ja homma alkoi taas levitä käsiin. Tällä kertaa jaksoin muutamia kuukausia yrittää kaikkea mahdollista, mutta kun kasvojen iho alkoi paikoitellen märkimään, oli pakko mennä lääkäriin. Hoitona sisäinen kortisonikuuri, antibioottikuuri, Atarax ja jatkohoitoon valoihin. Nyt alkaa jo näyttää ihmiseltä ja elämäkin elämisen arvoiselta.

Itselläni siis stressi on tuo pahin tekijä, ehdottomasti. Vaikeinta tästä tekee se, että olen helposti stressaantuva ihminen, joka murehtii muidenkin huolia.

Päivittäinen suihku on ehdoton, iho menee heti huonompaan kuntoon mikäli pesu jää väliin. Suihkun jälkeen koko kropan kosteutus, käytössä nyt vaihtelevasti HTH, Erioil ja Body shopin hamppuvartalovoi.

Alkoholi on yksi ihon pahimmista vihollisista, sen jätin lähes kokonaan tämän kevään aikana.

Riittävä yöuni. Kärsin ajoittain unettomuudesta, ja se näkyy heti iholla.

Huono ruokavalio pahentaa myös ihon kuntoa. Nyt olen kevään aikana syönyt päivittäin myös muutaman ruokalusikallisen puhdasta oliiviöljyä, tuskin on haitaksi.

Muutaman kk ajan olen myös syönyt Vividaa, 2 tabl päivässä, ja nyt tuloksia on alkanut ilmaantua. Tuskin on tämäkään haitaksi, enkä näistä aio enää luopua. 44e menee siihen kuukaudessa, mutta ihan sama. Minulle ulkonäkö on tärkeä asia, ja turhempaankin on mennyt rahaa.

Tässäpä omia mietteitä ja hoitokeinoja.

Aurinkoista kevättä kaikille!

13.5.2009 klo 10:32:01
Tuuta
Oli kiintoisaa lukea kokemuksianne atopiasta. Itse olen elänyt allergioiden, atopian ja astman kanssa koko elämäni vauvasta asti, yli 60 vuotta. Välillä on suvantovaiheita, mutta ihan ihottumavapaata elämää ei koskaan. Tässä oli hiljakkoin viiden vuoden tuskainen jakso: tulehdus kiireestä kantapäähän sisällä ja ulkona (epäiltiin keliakiaakin), mutta mitkään kotimaisista jauhoista vapaat ruokavaliotkaan eivät auttaneet, eikä kokeissakaan keliakiaa vahvistettu. Ruoka-allergioita ei juurikaan tässä iässä ole. Sensijaan kosketus- ja hajusteallergioita on sitäkin enemmän.
Olen myös työpaikalla altistunut homeelle ja saanut pahan homeallergian sieltä. Niipä viime kesän lopulla tuskastuneena jatkuvaan, helvetilliseen kutinaan laskin 1+1 ja päätin kokeilla täysin hiivtonta (homeaine sekin!) ruokavaliota. Ruisleivän rakastaja olen aina ollut, mutta syön nyt vain leivinhiivattomia leipiä. Jätin pois myös salaatin ja muut kuumentamattomat vihannekset, hedelmät ja marjat, koska ajattelin, että niiden pinnalla voi olla hiivasieniä. Homejustot eivät tietenkään myöskään kuulu ruokavaliooni. Alkoholissa, varsinkin viineissä voi olla sama ongelma: hiivasieniä voi joukossa olla ja siksi itse arvelen saavani viinistä oireita. Alkoholia olen aina käyttänyt hyvin vähän, vain lasillinen ruuan kanssa joskus. Syön kyllä valkoista viljaa ja sokeriakin esim. itsetekemääni mustikkapiirakkaa tai muuta marjaherkkua, marja- ja mehukiisseleitä j.n.e. Mutta tämä hiivaton ruokavalio paransi ihoni lähes täydellisesti. Työtoveritkin vaan kattelee ja ihmettelee, kun mun ihoni on nyt niin hyvä ja luonnollisen näköinen. Lääkäreistä puheen ollen: mulla on kyllä ihana ihotautilääkäri, jonka kanssa yhdessä on voinut tuumailla näitä eri vaihtoehtoja. Hän on ollut suureksi avuksi ja rohkaisuksi tässä taistelussa! Alussa käytin Protopic-voidetta tulehduksen taltuttamiseen. Nyt enää satunnaisesti, jos on pieni läiskä jossain. Muuten voitelen mulle sopivilla perusvoiteilla aamuin ja illoin.
Ja stressiä todella kannattaa välttää. Se pahentaa ihottumaa aika monella
Kokeilemalla löytää itselle parhaiten sopivat elintavat, mutta kärsivällisyyttä se vaatii ja tuskastuttaa välillä kovasti. Tsemppiä kaikille ihonsa kanssa taiteileville kohtalotovereille!

14.5.2009 klo 19:58:05
Meirami
Minulla on ollut atopia syntymästäni asti eli 23 vuotta. Aivan pienenä lapseni oli kuulemma aika hankalaa (äidiltäni olen kuullut), kunnes se kasvamisen myötä helpotti. Nautin monista "vapaista" vuosista murrosikäiseen saakka, kunnes läheiseni kuolema laukaisi oikein kunnon kierteen. Kuitenkin siitäkin noidankehästä pääsin pois ja vietin jälleen "vapaana" kokonaiset 7 vuotta. Iho oli tuona aikana lähinnä peruskuiva.

Nykyinen räjähdys ihoni kanssa alkoi reilut kaksi vuotta sitten. Juoksin ihotautilääkäreillä, lätkin kortisoneja mielin määrin ja lääkärin kehotuksesta(!), söin antihistamiineja, eikä mikään auttanut. Ihoni oli aika ajoin niin kipeä, etten voinut käydä suihkussa lainkaan, hiustenpesusta puhumattakaan. Teki mieli vain seistä alasti keskellä lattiaa ja sillonkin satunnainen ilmavirta teki kipeää.

Eräs ystäväni tutustutti minut luontaishoitojen ja ruokavalioiden ihmeelliseen maailmaan. Aloitin laserakupunktion sekä uuden ruokavalion. Ravitsemusneuvonnassa minulle kävi ilmi, että olin itse auttanut ihoani voimaan huonosti omalla syömiselläni. Söin päivittäin kaikkea kiellettyä, mikä vain pahensi oloani. Minua kehotettiin jättämään pois kahvi, ruislepä, kotimaiset viljat, mansikka, paprika, sitrushedelmät, palkokasvit, mausteet, sokerit, tomaatti, alkoholi, salmiakki, virvoitusjuomat, kaakao, suklaa, pinaatti, raparperi, pähkinät, maito, omena, puolukka, karpalo, sinappi, kaali, lanttu ja nauris. Lisäksi saunominen oli kielletty. Uuteen ruokavaliooni sen sijaan kuuluivat erityisesti b-vitamiinit, magnesium, yrtit ja kalaöljy. Myös vatsan toiminta ja suoliston bakteerit piti tasapainoittaa ja "päivittää".

Hoidon ja elämänmuutoksen aiheuttama parantuminen alkoi näkyä noin kolmen kuukauden päästä hoidon alkamisesta. Kaikki märkivät ihottumat (joita minulla oli kasvojen, kaulan ja raajojen alueella useita) paranivat ilman erikoisvoiteita ja mikä tärkeintä, ilman kortisoneja! Ihollani jyllännyt jatkuva tulehdustila helpottui huomattavasti ja hävisi lopulta lähes kokonaan. Minulta oli lähtenyt jopa hiuksia atopian vaikutuksesta, mutta hiuskasvu kaljuille alueille alkoi hoidon myötä uudelleen.

Ennen en osannut yhdistää ruokavaliota ihottumaani, mikä nyt tuntuu todella hölmöltä. Silmäni ovat auenneet. Ihminen on todellakin sitä, mitä hän syö. Uusi ruokavalio on vaikuttanut olennaisesti minun kokonaisvaltaiseen hyvinvointiini. Jaksan enemmän, olen aamulla virkeämpi, voin paremmin ja joskus tunnen olevani jopa kaunis. Ennen piilottelin kaupassa ison hupun alla etteivät ihmiset tuijottasi märkivää ihoani.

Nykyään osaan jo itsekin yhdistää tietyt ruoka-aineet hevetilliseen kutinaan ja kutinakohtauksiin. Pahin kutinan aiheuttaja on suklaa, perässä tulee tomaatti ja coca-cola. Ne ovat aivan ehdottomasti kiellettyjä. Olen lisäillyt joitakin kiellettyjä ruoka-aineita ruokavaliooni, kun olen huomannut, että toiset ärsyttävät enemmän kuin toiset. Laimein vaikutus on kahvilla ja mansikoitakin voin syödä vähän joskus. Ei jokapäivä, ei edes jokaviikko.

On merkillistä, miksi lääkärit eivät ota näihin asioihin kantaa. Jos siitä vaan on apua, niin miksei sitä voisi kokeilla. Tuntuu, että lääkärit hoitavat vain oireita, mutta minulla ainakin, kun ihottuman sai kortisonilla pois käsivarsista, jalat olivat tulessa tai päinvastoin. Ihottuma vain vaihtoi paikkaa. En saanut mitään pysyvää helpotusta lääkärikäynneistä. Huvittavinta oli, kun olin käynyt jo kolme kertaa samalla lääkärillä ilman näkyviä parannuksen jälkiä, neljännellä kerralla lääkäri kirjoitti kasan kortisonireseptejä vuodeksi ja toivotti hyvää jatkoa, vaikka hoidosta ei ollut ollut mitään hyötyä. Olin kai vaikea tapaus. Ja rahaa paloi paljon yksityislääkäreihin.

Nämä laserakupunktiot maksavat 55 € kerta. Sillä saa tunnin mittaisen hoitokerran, jossa aktivoidaan kehon omia kortisonipisteitä toimimaan paremmin. Ei paha hinta, kun ottaa huomioon, mitä lääkärit maksavat ja siihen vielä mömmöt päälle. Harvoin selvisin siitä alle 100 €.

Odotan jo, kun saan pukea uikkarit päälle ja mennä rannalle terveen ihoni kanssa. Elämä on ihanaa!

16.5.2009 klo 19:27:32
Ruokavalio on tärkein, vehnätuotteet siperiaan!!! Lukekaa tämä!
Nyt tekisi kaikille mieli oikein kovasti ja painottaen sanoa, että kaikki lähtee ruokavaliosta.

Itselläni oli todella paha atoopinen ihottuma lapsesta asti, joka oli erityisen stressiherkkä ja aiheutti kaikenmaailman ruoka-allergioita samalla, kun iho oli huonossa kunnossa. Pahenui erityisesti opiskeluaikana ja olin aivan kamalan näköinen.

Viimeisellä sairaalahoitokerralla todettiin, kun 80 % kropastani oli tulehtunut raapimisesta ym. että olen allerginen vehnälle. Niinpä muutin täysin ruokavalioni. Lopetin vehnän ja vehnätuotteiden syönnin täysin ja ihoni laatu parani hyvin pian ja lopulta 3kk jälkeen täysin normaaliksi ihoksi. Allergioita ei enää ole mitään ja rasvatakaan ei ole pakko ellen halua yleisen kauneudenhoidon nimissä. Ihoni on suorastaan rasvainen välillä, jos syön rasvaista ruokaa.

Ongelma suomalaisille atoopikoille on VEHNÄ!!!

Vehnä on suurimmasta osasta atoopikkoja suurinta myrkkyä suolistolle. Sanotaan, että millainen suolisto, sellainen iho ja se pitää täysin paikkansa. Vehnä tukkii suoliston atopiaan taipuvilla eikä siinä ole mitään sellaisia välttämättömiä raaka-aineita, joita ihminen ei muualta saisi. Olin aluksi 6kk täysin syÖmättä mitään vehnää, ELIMISTÖNI PUHDISTUI. Tämän jälkeen olen aina silloin tällöin syönyt esim.leipää, jossa on vehnää ja ihan normaalisti herkkuja ym. mutta pääsääntöisessä ruokavaliossani pyrin vehnää välttämään. Vehnän jätäminen pois myös laihduttaa, koska monella atoopikolla on juuri keskivartalolihavuutta, mikä johtuu vehnän tukkivasta vaikutuksesta. Aineenvaihdunta ei toimi, mikä olisi tosi tärkeää atoopikolle...

Vehnä myös estää monien muiden ravintoarvojen imeytymisen ja näin iho ei saa tarvittavia raakaaineita muista aineista. Samoin eri hedelmissä ja marjoissa olevat voimakkaammat ainesosat jäävät liian pitkäksi aikaa, vehnän tukkiessa suoliston tehokkaan toimimisen, hengailemaan suolistoon, jolloin aiheuttavat allergioita ihmisille, koska ne aineet, jotka normaalisti poistuisivat nopeasti kuonana jäävätkin jumiin suolistoon.

Aina kun yritän sanoa atoopikoille, että kokeilkaa jättää se vehnä pois saan kauheata vastarintaa, että mutta kun kaikessa on vehnää jne. että ei sitä voi jättää.. Mutta kannattaisipa kokeilla, koska mitä järkeä on kärsiä ja raapia,kun helpotus olisi loppujen lopuksi helposti saavutettavissa. Kestää n.3- 4kk, että elimistö puhdistuu täysin kaikesta vehnän aiheuttamasta kuonasta, joten kannattaa todellakin olla syömättä mitään vehnää sisältävää. Sen jälkeen huomaa, kuinka paljon paremmin voi ja kaikki hyvistä ruokaaineista saadut ravitsevat vitamiinit ja hivenaineetkinovat alkaneet vaikuttaa ihon laatuun.

Suosittelen lämpimästi ja annan mielelläni lisää vinkkejä jos joku innostuu. Nyt elämää 5 vuotta onnellisenä ilman ihotumia eläneenä, elämänlaatu on muuttunut valtavasti ja rasvaus + raapiminen ei ole päivän toistuva ohjelmanumero.
Lisäksi huomaa, kuinka säästääkin, kun ei jatkuvasti tarvitse olla apteekin hyllyllä ja voi käyttää myös ihania tuoksullisia vartalovoiteita.

16.5.2009 klo 19:32:16
taas se helkkarin vehnä
Juuri näin ruokavalio on tärkein!

Millainen suolisto sellainen iho!!!

Vehnä on pahin!!!

16.6.2009 klo 20:40:54
atopia 46
Kiitos kovasti tiedostasi.Mulla on alkanut iho kutiamaan kamalasti aina ruokailun jälkeen.Eli tänäänkin olen syönyt leipää eli hiivaleipää.Ja kamala kutina sen päälle tuli myös.Olen todella ihmetellyt näitä oireita.Mutta kun tänään luin sun viestin.Tulin samoihin päätelmiin sun kanssasi.Täytyypä kokeilla,että jättää todellakin hiivat pois ruokavaliosta.Jos tämä sietämätön kutina sitten loppuisi siihen.Miten sinä nyt pärjäät?Oletko vielä sillä hiivakiellossa?Voitko laittaa jotain viestiä eteenpäin?Aina mä olen epäilyt vaan jotain muuta ruokaa en ikinä ole ajatellutkaan,että se voisi olla syynä tuo hiiva juuri.Nytkin on sietämätön kutina päällä kokoajan.En tiedä oikein miten pääsen tästä kutinasta pois.Kutina kierteessä ollut monta kuukautta.Iho ihan hilseilee mulla.Niin kuiva se nyt on ja raapimisesta punainen kauttaaltaan.Kokeilen sun ohjettasi vaikka heti.Kiitos sulle vielä kerran kamalasti.

21.6.2009 klo 00:10:33
Minulla on sellainen tilanne,että allergioita ei ole mistään ruoka-aineista, mutta pesuaineiden kanssa täytyy olla tarkkana.Oireita tulee mm.miniriskistä ja fairystä.Olen siirtynyt hiusten- ja vartalon pesemisessä luontaistuotteisiin.Nämä L´oreal,Pantenen ja Sunsilk mössöt sisältävät silikonia, joka kuivattaa päänahkaa.Olen huomannut tässä 20 vuoden aikana,että hyvä shampoo&hoitoaine ei kuivata pestessä käsiä!

Parhaat tuotteet ovat olleet Dr.Hauchkan tuotteet,Acomaxin shampoot sekä Lehtosuon suoturve.
Ihoa rasvaan vaan silloin,kun se sitä todella tarvitsee. Mun mielestä jatkuva rasvaaminen vain tukkii ihohuokosia eikä paranna ihoa.Apteekin rasvoista ainoat hyvät tuotteet ovat olleet Aqualan L,Abobasen sininen ja Ceralan.Lumenelta löytyy kanssa hyviä tuotteita,joista ei ole tullut oireita.Luonnonöljyt kuten esim.manteliöljy, jojobaöljy yms.ovat kanssa aivan mahtavia!

9.7.2009 klo 12:37:16
Aimee
Hei,

kirjoitanpa minakin tanne...Harmi etta Atopiliiton keskustelu jouduttiin poistamaan, siella oli paljon tietoa. Uutta tietoverkkoa rakentamaan, siis, kaikki jolla on kokemusta ja kysymyksia! Tekee hyvaa lukea naita. (asustan kylla Suomessa, tasta "pisteettomasta aakkoskielesta" huolimatta. onneksi, koska esim. taalla keski-Euroopassa ei tunnu olevan yhta paljon hajusteettomia rasvoja...raahaan siis aina "ulkomaankomennuksille" omat rasvani, useaksi kuukaudeksi...)

Olen 26v, vaikea atopia ollut pienesta asti. Kaikki mahdolliset siitepolyallergiat, aika monta elainta, polypunkit. Ruoka-allergioita ei onneksi ole (testeissa todettu...pitaisi viela itse havainnoida) Lukiossa oli iho pahimpana, olin silloin viikon sairaalassa (jonka jalkeen olin aivan ihmeissani taysin terveesta ihostani). Nyt aikuisempana ihottuma on siirtynyt taipeista ja kasvo-kaula-alueelta selkaan ja erityisesti lapoihin, valilla myos vartalon etupuoli ja reidet/saaret/jalat tai kadet/kasivarret huonossa kunnossa.

Kunhan elama tasta vahan rauhoittuu (valmistuminen -> tyottomyys?) niin ajattelin ruveta pitamaan tunnollisesti ruokapaivaakirjaa. Syon lahinna kasvisruokaa, onko muilla kokemusta yhdistelmasta atoopikko&kasvis(syoja;)? Laakarini vinkkasi mulle, etta ruokavalion kokonaishistamiinipitoisuuden laskeminen voi auttaa joitakin atoopikoita. Esim. jos pavut ja suklaa aiheuttaa oireita, syyna saattaa olla etta molemmissa on korkea histamiinipitoisuus, ja jos jattaa toisen pois niin voi syoda toista (en nyt muista missa kaikessa oli korkea histamiinipitoisuus, tosi monessa ruoka-aineessa kuitenki)

Nyt minulla on ollut vuoden ajan "atopia-kalenteri", johon olen merkannut kortisoninkayton (mita, minne, kuinka kauan) kun tuntuu etta muuten sita tulee vaan laitettua koko ajan, eika pysy enaa oikein ajan tasalla paljonko sita kayttaa. Ihana ja pateva laakarini sanoi nyt, etta kayttaisin korttaria yllapitohoitona 2-4kk, eli pari kerta viikossa. Ja sit pitaisin kuukauden, parin tauon, jos iho kestaa. No, ei ole kestanyt, korkeintaan kaksi viikkoa olen tainnut pystya olemaan taysin ilman kortisonia...aina vahan eri paikkaan vartalossa.

Tuohon atopiakalenteriini olen merkannut ihon lehahdusvaiheet, ja mista voisi mahd. johtua. Esim. laakari sanoi etta mustat ja tummansiniset vaatteet saattaa arsyttaa, niissa on niin voimakkaita variaineita. Ja just nyt pidin uusia, kerran pestyja (melko vaaleita) farkkuja kaksi paivaa ja reidet nousi ihottumalle (pienia finneja, punaisia paukamia). Mista kimmoke tulla tanne sivuille purkamaan...

Itsellani vaatteet vaikuttaa ehka eniten (tai pahentaa helpoiten, stressin lisaksi...tai ehka vaatteiden vaikutus on helpompi havaita, se on usein niin selkea); Keinokuitua en oikein pysty pitamaan, tai villaa tms. ihoa vasten (tietynlainen kevyt ja ilmava viskoosi on ok). Puuvilla on paras, mutta siinakin trikoo saattaa hiostaa ja arsyttaa, varsinkin jos on esim. pari prossaa elastaania tms. Mutta olen huomannut etta ihan tayspuuvillatrikookin saattaa arsyttaa. Paras on ohut, pehmea puuvillakangas, joka ei ole trikoota. Niita yritankin nyt ruveta hamstraamaan...Korkeavyotaroiset housut/hameet hankaa myos alaselan huonoon kuntoon. Toisaalta jos iho on hyvassa kunnossa, voin pitaa melkein mita vaan vaatteita.

Rasvoista: Siitepolyaikana (nyt) huomaan etta iho artyy Humektanista ja Nutradermista, nousee pienia matalia vesikelloja kasiin ja sormiin. Monissa rasvoissahan on mehilaisvahaa, minka olen huomannut arsyttavan. (esim. Essex ei just tasta syysta sovi mulle). Ceridal-oljy on mulle ehka paras, siina ei (laakarin mukaan) ole allergisoivia ainesosia.

Urheilu on kaksipiippuinen juttu; hikoilu pahentaa, mutta urheilu muuten auttaa. oon nyt tullut siihen tulokseen, etta kunnon hikilenkin vaikutus kallistuu kylla positiivisen puolelle, kun se rentouttaa mielta niin. Suihkuun vaan sen jalkeen. Suihkussa kaytan muuten voidepesua kun iho on tosi kuiva, esim. Humektanilla (nyt se tosin saattaa olla huonosta tuon siitepolynherkkyyden takia?). Ihon ja hiusten pesuun kaytan laimennettua Avecydia, mut oon alkanut epailemaan et se on liian kuivattavaa. Stressia lievittaa ja ihoa"joogamainen" urheilu; rauhallista kavelya luonnossa, tai kun iho huonossa kunnossa niin rasvaus ja sitten vaan istuu rauhassa ja hengittelee eli "joogailee" itsekseen... Mietin etta tallaista rauhoittumis-meditaatiota olisi hyva harrastaa enemman. Olne myos huomannut etta ihan vaan se etta silittelee ihoa, rauhoittaa stressia (avomies Suomessa, eli itse saan nyt silitella)

Ongelmana mulla on muuten ollut valilla karvatupentulehdukset jaloissa, kesalla myos kasivarsissa (kun hikoilee, ja iho ei oo niin kuiva kuin yleensa, mut kuitenkin kuivia kohtia pitaa rasvata...). Olen pessyt niita esim. Avecydilla, pyyhkinyt Betadinilla ja laittanut vahemman rasvaista antibioottista korttaria (Duocort). Paksuuntunutta ihoa saarissa olen ohentanut harjaamalla suihkun pehmentamaa ihoa pehmealla ihoharjalla.

Iso koettelemus oli kun sain Protopicista ja Elidelista herpeksen iholle pari vuotta sitten, ja sen jalkeen se on puhjennut itsestaankin ilman noita rasvoja ja mm. valohoidosta...eli ne ei sovi mulle. Laitan tasta oman keskustelun, kun se oli aika ihme juttu...

Onneksi ihon kanssa, niin kuin muutenkin elamassa, hyvat ja pahat jaksot vaihtelee...huonon aallon jalkeen tulee taas parempi! Ja tassa on ehka se hyva puoli, etta kun iho pakotta pysahtymaan liian stressin keskella, niin sillon taytyy yksinkertasesti hiljentaa tahtia ja se tekee sitten sydamelle jne hyvaa :)

Ihanaa aurinkokesaa kaikille, itellani ainakin aurinko tekee niin ihanan hyvaa! :D :D :D

9.7.2009 klo 12:41:04
Aimee
Suolahoidosta en tieda, mutta rasvoista viela:

Kun on tosi kuivana, niin mulle on hyva ollut Ceridal-voide. Se on kylla tosi rasvainen, Ceridal-oljy on kevyempi (mutta rasvainen sekin). Ne voisi sopia luomien herkalle iholle kun ne on niin hellavaraisia.

9.7.2009 klo 12:45:46
Aimee
Hei,

tuosta rakkulaisesta ihottumasta:

Kirjoitinkin tuohon "tarinaani" etta minulle on noussut kasiin ja sormiin (ei kammenpuolelle) nyt siitepoluaikana matalia vesikellorakkuloita. Epailen etta Humektan/Nutraderm arsyttaa nyt, vaikka muuten ovat ihan ok. Joskus talvella kun on ollut tosi pahassa kunnossa iho, niin on noussut kunnon vesikellorakkuloita sormiin ja kasiin.

Pari kertaa mulla on myos ollut kammenpuolella rakkuloita, myos sormissa kammenpuolella, valkosta nestetta sisalla, ovat ihan syvalla ihon alla. Niista laakari sanoi etta ovat tukkeutuneita hikihuokosia, etta niille ei oikein voi tehda mitaan.

31.7.2009 klo 23:51:33
Taikis
Hei,

Olet varmasti oikeassa että vehnä voi olla iso ongelma atoopikolle. Itselläni on ollut koko ikäni atopia joka viime vuosina on kääntynyt vaikeaksi atopiaksi. Kuitenkin, minulla todettiin vuonna 1996 keliakia ja olen siitä asti ollut ilman vehnää, joten todettakoon että tämä ei todellakaan ole mikään ehdoton fakta että atopia johtuu juurikin vehnästä, vaikka se toki voi olla käsittääkseni yksi päätekijöistä.

Keliaakkikona voin myös todeta että sen vehnän jättäminen ruokavaliosta pois ei todellakaan ole loppujen lopuksi mikään iso juttu, itse kun jätti siinä samalla myös ohran, rukiin (ja silloin kun ei vielä tiedetty että kauraa saakin syödä myös sen).

Hienoa huomata että joku on saanut pelkällä ruokavalion muutoksella atopian kuriin. Omista kokemuksistani huolimatta suosittelisin kyllä varsinkin tämän tekstin valossa ainakin kokeilemaan. Muutenkin kovin turha ravintoaine ihmisen elimistölle...

1.8.2009 klo 01:34:14
Taikis
Terve kaikille,

Itselläni on ollut atopia nyt koko elämäni lähes 24 vuotta. Lapsuudessa perus taiveihottumat jne, teini-iässä vähän helpotti. Armeijassa oli aika ikävä olla mutta jotenkin pärjäsi. Sitten vuosi armeijan jälkeen napsahti kunnon ekseema. Siitä asti sitten taisteltu vaikean atopian kanssa.

Allergioita ovat nuo perus eläinallergiat, koivun siitepöly, jotain ruoka-aineallergioita on myös lapsena todettu, nykyään koitan vaan pysyä kaikesta mahdollisesti allergioivasta erossa. Pyysin ihotautilääkäriltä että ottaisivat vasta-ainetarvot, mutta kun viimeksi IgE-arvot olivat yli 40000 niin olisin testien mukaan kaikelle allerginen...

Protopic-hoidolla tässä on pari vuotta menty. Tulokset ovat vaihtelevia, välillä jo näytti että iho olisi saatu kuriin mutta sitten taas ärsyyntyi jostain syystä. Olen huomannut että stressillä on erittäin suuri vaikutus ja tässä onkin yritetty ottaa lungimmin viime aikoina :) Ei kyllä aina tietenkään onnistu.
Keväällä hain opiskelemaan yliopistoon ja juuri ~3-4vko:a ennen pääsykokeita puhkesi tosi ikävät rakkulat jalkapohjiin ja kämmeniin jotka lopulta hajottivat ihon lähes kokonaan kämmenistä ja jalkapohjista pilaten täysin viimeiset valmistautumiset pääsykokeisiin. Jälkiviisaana voi sanoa että olisi pitänyt heti hakeutua iho- ja allergiasairaalaan kun rakkulat alkoivat ilmestyä. Niitä kun on ollut ennenkin mutta ei ole muistanut ottaa esille käynneillä.

Eniten ja pahinta ihottumaa esiintyy käsivarsissa, selässä, rinnassa/vatsassa, jaloissa/pakaroissa, joskus kaulassa. Onneksi nykyään naama on yleensä melko hyvässä kunnossa, en edes käytä siihen Protopicia juuri koskaan vaan perusvoide riittää. Päänahka on joskus ikävässä kunnossa johon Elocon-liuos tehoaa melko hyvin. Perusvoiteena käytän Apobase Cremeä ja vaihtelen joskus Oily Cremeen. Protopicin kanssa tuo perusvoiteen käyttö ei kuitenkaan käsittääkseni ole niin isossa roolissa...

Ruokavaliosta vielä sen verran että tosiaan kontrolloin melko tarkasti mitä syön, joskus toki tulee lipsumisia. Myös paljon parjattu vehnä on suljettu ulos ruokavaliosta sillä "omistan" myös keliakian since 1996. Valmisruokaan en juuri koske, onneksi pidän ruoanlaitosta.

Alkoholin käyttö viikonloppuisin on yleensä melko runsasta. Se myös näkyy iholla. En tiedä tarkkaa syytä mutta varsinkin jos kaksi päivää juo putkeen on iho yleensä melko ikävässä kunnossa. Myös Protopicin laittaminen yleensä jää radalla ollessa, ja sitähän pitäisi laittaa poikkeuksetta päivittäin jos haluaa pysyvää tulosta(minun tapauksessa siis näin lääkärini mukaan, en kyllä tiedä täysin uskonko...). Myös festivaaleilla tulee ravattua yleensä kesällä, mikä kyllä tulee varmaankin tämän kesän jälkeen jo vähenemään, yksi suuri syy ettei ihon kunnossa ole mitään järkeä vaikka kuinka kävisi suihkussa ja rasvailisi. Ei se dokaaminen ja römyäminen(plus telttailu) vaan yksinkertaisesti ole hyväksi.

Huomasin myös että lonkero taitaa vaikuttaa aika ikävästi ihoon. Nyt olenkin siirtynyt gluteenittomaan kukko-olueeseen joka tuntuu iholle sopivan paremmin. Kumpikaan näistä ei sovi lompakolle joten samapa tuo mitä sitä juo siinä mielessä(lonkeroa kylläkin saa laivalta halvalla). No miksi sitä sitten juo jos tuntuu että vaikuttaa näin paljon ihon kuntoon? Onhan sitä kokeiltu olla ilman, ja kyllähän se välillä tietyn aikaa onnistuu, mutta pidemmän aikaa se vaan tuntuu olevan mahdottomuus. Ehkä suurin syy on se että kavereille kuppi maistuu. Mutta omat tottumuksethan ne tällaiseen seuraan ovat johdattaneet. Vaikea myös keksiä viikonlopuksi muuta aktiviteettia kun kaverit ovat lähes poikkeuksetta radalla :)

Houkuttelisi myös kokeilla aivan kokonaan tai osittain luonnontuotteilla hoitaa ihoa, mutta jotenkin pelottaa Protopicin lopettaminen(lääkärien "hypetys" taitaa vaikuttaa tehokkaasti alitajuntaan) kun on saanut hoidon tehokkaasti päälle pitkästä aikaa(ekseemani siis puhkeaa lähes välittömästi jos Protopicin jättää). Nyt onkin vielä selvä viikonloppu menossa että saa oikein "buustattua" hoidon vaikutusta. Suolahoitoa aion kyllä kokeilla jos ei tämä ala kunnolla helpottaa puolen vuoden sisällä nyt. Aurinko auttaa hieman pienissä määrin, mutta pigmenttiä ei tällä kalkkilaivan kapteenilla juuri ole joten palaminen tapahtuu helposti.

Myös työni varmasti vaikuttaa ihoni kuntoon. Olen nyt ollut tasan kolme vuotta postinajakana. Piti vain käydä pyörähtämässä mutta koska opiskelupaikkaa ei ole tullut, on vielä kituutettava. Koitin jo välillä vaihtaa duunipaikkaa, mutta ei oikein löytynyt sen parempaakaan. Syitä miksi postinjakajan jobi ei välttämättä ole parasta atoopikolle on työpaikan pölyisyys, sanomalehdistä irtoava muste joka tuntuu myös ärsyttävän ilmateitse vaikka on hanskat kädessä sekä hikoilu. Nyt olen minimoinut haitat käyttämällä aina hanskoja kun on vähänkin enemmän sanomalehtiä, pesemällä käsiä ja naamaa kun alkaa ärsyttää sekä vaihtamalla paitaa välillä, ja aina piiriltä tullessa. Ja suihkuun samantien kun pääsee kotiin! Työpaikallakin olisi suihkumahdollisuus mutta eihän sitä jaksa siellä odotella että rasvat imeytyy...

Keväällä kun aloitin syömään myös aamulla, lisäsin pitkästä aikaa punttisalilla käynnin viikko-ohjelmaani, ja muutenkin säännöllistin elämää, huomasin myös ihossa positiivisen vaikutuksen. Myös Protopicin laittamiseen sai tietyn säännöllisyyden joka lisäsi yöunien määrää ja laatua(liian myöhään laitettuna Protopicin aiheuttama ärsytys vaikeuttaa nukkumista). Sitten iski mononukleoosi joka pilasi tämän hyvän kauden, jonka jälkeen alkoi lähenemään pääsykokeet(stressi, ei ehdi käymään salilla jne...). Nyt kun kesän juhlimiset alkavat olemaan ohi, on tarkoitus taas aloittaa säännöllisempi elämä, jolla on selkeästi positiivinen vaikutus kaikilla elämänalueilla mukaanlukien myös ihon kunto. Tässä jo melkein odottaa syksyn tuloa :)

Nukkumista tuossa tulikin jo sivuttua. Mielestäni unen määrä ja laatu ovat myös melko iso tekijä ihon kunnossa ainakin itselläni. Lääkärini määräsi Ataraxia otettavaksi aina ennen nukkumaanmenoa jonka olen huomannut auttavan unen saannissa, sekä yölliseen kutinaan. Tosin nyt kun on jo pitkään käyttänyt säännöllisesti, on huomannut ettei enää simahda niin helposti jos on vähänkin enemmän stressiä päällä. Onneksi olen kuitenkin suht hyvä nukkuja näin yleisesti ottaen.

No joo tulipas avauduttua aikamoiset litaniat, mikäs tässä kun pokeri-turnausta veivasi samalla. Hienoa jos joku jaksoi kaiken lukea :D Olisi mukava kuuulla muilta vaikean atopian omaavilta miten pärjäätte ihonne kanssa sekä mitä keinoja olette keksineet niin ihon hoitoon kun pään kestämiseen.

Hyvää loppukesää vaan kaikille ja voimia syksyyn sekä etenkin talveen!

1.8.2009 klo 01:39:59
Taikis
Sen verran lisättäköön vielä eeppiseen avautumiseen että jos jollekin tulee mieleen että ihoni huono kunto johtuisi pesuaineista tjms. niin käytän kaikkea tiskiaineesta saippuoiden kautta pyykinpesuaineisiin hajusteettomana allergialiiton suositus -merkinnöillä varustettuina.

18.8.2009 klo 17:39:03
sumppisuu
tunnen oloni lohdulliseksi luettuani muidenki ihmisten piinasta atopian kanssa!
kun on todella paha kausi menellään, sitä kokee olevansa ainoa maailmassa,
joka joutuu kokemaan kaiken sen pskan.

itselläni atopia on tullut tähän asti perioideissa; ensin vaippaikäsenä, sitten
leikki-iässä ja ilmeisesti jäädäkseen se tuli murrosiän kieppeillä. nyt olen siis
jo 21vuotta ja pieni toivonkipinä elää, että tämä olisi poikkeuksellisen pitkä kausi.
sellaisiakin ihmisiä olen tavannut, joilla atopia loppui kokonaan kolmenkympin
korvilla, eli toivoa en menetä!

protopicillä pysyn kohtalaisessa kunnossa ja esimerkiksi kasvoissa ei nykyisin ole
juuri koskaan ihottumaa, kiitän siitä protopicia. kasvoihin sitä aina jaksaa laittaa, vaikka vähän lintsaisikin muusta kehosta :>
tosin silmäluomet ärtyvät tasaisin väliajoin ja silloin näytän ( ja jotenkin myös tuntuu ) siltä, kuin olisin kuumessa, krapulassa tai todella huonosti nukkunut.

välillä iho on niin puhdas, ettei voisi edes uskoa, että minulla on atopia.
paitsi aina on tietysti rupien raapimisesta jääneet arvet, jotak varsinkin näin kesäsin hohtaa melkein hopeisina ihosta.. jännäähän tässä on se, että ihoni, joka on super-herkkä milloin millekin, niin silti en pala auringossa juuri koskaan ja rusketun todella helposti ja paljon. aurinkorasvaakaan en voi käyttää, sillä se hajuineen ja ihmeellisine koostumuksineen aiheuttaa heti ihottumaa.

minulle muutenkin kesä ei kyllä ole sen helpompi kuin talvikaan. melkein pahempi.
hiki on minulle selvästi myös yksi, joka laukaisee kutinan ja sitä kautta ihottuman. asiaa ei helpota se, että työskentelen grillillä 180asteisten parilaiden äärellä ja ilmanvaihdosta vastaa ristiveto, JOS sattuu olemaan tuulinen sää.
kotimatka kestää melkein tunnin, joten heti ei pääse suihkuunkaan, mikä olisi helpotus.

tulin näille sivustoille lähinnä sen takia, etten ole koskaan kuullut muista, joille olisi tullut noita rakkuloita kämmeniin ja jalkapohjiin. ja löysin etsimäni :>

eli, minulla ne tulivat jo kolmatta kesää putkeen ja melkein osasinkin jo odottaa
niiden tulevan myös tänä vuonna ja niinhän ne tulikin.
ensimmäisenä vuonna kesäkuussa, seuraavana heinäkuussa ja nyt sitten pari
viikkoa sitten ilmestyivät, eli ajankohta on vaihdellut.
ensimmäisenä kesänä minäkin annoin mennä niin pahaksi, että menin lääkäriin vasta,
kun olin jo ehtinyt hinkata jalkapohjat ja kädet rikki.
sainkin antibiootit, sisäisen kortisonin ja siihen päälle perus atarax ja xyzal.
sinä yönä näin sohvan tanssivan, kymmenen pilleriä teki tehtävänsä :>
tänä vuonna vahingosta viisastuneena, hanikin kortisonin heti, kun töiltä ehdin.
ehtivät kuitenkin mennä jo sen verran pahaksi, että kipää teki käyttää käsiä.
tällä kertaa ei jalkapohjiin tullutkaan? ihmeellistä, mutta en valita.

oho, tästäkin tuli pitempi valitusvirsi, kuin tarkoitus oli, mutta toivottavasti tämäkin helpottaa jonkun toisen oloa silloin, kun haluttaisi vaan kaivautua sinne peiton alle mahdollisimman syvälle ja nukkua ihottuma pois.

28.8.2009 klo 00:08:54
ritu65
hei. taas tää on tätä raapimista... käsivarret,kaula,kasvot,otsa,ja korvalehdet... oon ollu kesälomalla eikä oo tullu hoidettua niitä normaali rasvaamisia. eipä tarvi ku pari kertaa mökkisaunaa saippualla niin johan kutiaa. ja eilen kävimmä mieheni kans sauvakävelylenkilä josta pukkas vähän hiki selkään, niin jopa tuntu että pitäs vaatteet heti riipii pois. tuntu että hulluks tullee ku selekää nii kutittaa. ompa muuten tosi p..skamaista, ku tää kaikki urheiluharraste aiheuttaa hikoilun myötä ihan kauhiaa kutinaa. välilä tuntuis että vois koko selkänahan repiä irti... mulla ihottumat painottuu käsivarsiin ja kaulaan. on nyt suht hyvinä ku laittelin kortisonia. ukko sannoo minun nahkaa tikkurilan värikartaksi, oonhan mie kyllä aika laikukas geparti kesän jälkeen...

14.9.2009 klo 18:47:26
Aimee
Moi Ritu,

joo, tuttu tilanne tuo "jos urheilee, hikoaa ja iho huononee" mut "jos ei liiku, niin stressaa ja iho huononee"...hohhoi.

En tiedä onko teillä järvimökki, mutta mulla ärtyi mökkisaunassa iho, kun pesin järviveellä ja siihen oli noussu suolta turvetta (tuolloin oli kai myös siitepölyaika, ehkä sitäkin oli järviveessä). Iho ei mennyt niin huonoksi, kun pesin kaivoveellä.

Eikös gepardi muuten ole aikamoinen voimaeläin? säpäkkä ja sulokas :D Kivaa syksynalkua!

15.9.2009 klo 15:46:33
Moi!
Mulla on vaikea atopia, mutta olen saanut sen kuriin Protopicillä. Ihotautilääkäri neuvoi laittamaan Protopiciä aina säännöllisesti 2 kertaa viikossa niille alueille, joissa yleensä on pahaa ihottumaa, vaikka niissä ei juuri silloin ihottumaa olisikaan.(Mulla esim. kaula, käsivarret, kämmenet) Tätä kutsutaan "Ylläpitohoidoksi" ja on toiminut todella hyvin. Olen saanut kaulan ihottuman paranemaan lähes kokonaan ja muutkin ihoalueet ovat parantuneet huomattavasti.

Kannattaa kokeilla apteekista saatavaa perusvoidetta nimeltään Ceralan. Se sisältää keramideja ja on siks tosi hyvä atooppiselle iholle.

Kyllä tuo alkoholi ainakin minulla vaikuttaa ihon kuntoon. Varsinkin nyt kun käytän Protopiciä niin aina alkoholia nauttiessa ihottuma-alueet alkaa punottamaan ja kutiamaan.

Olen täysin hylännyt kaikki suihkusaippuat. Ostan Natusanin vauvoille tarkotettua pesuainetta, jonka pitäis olla iholle yhtä mieto ku puhdas vesi. Käsisaippuana minulla on Natusan softwash voidesaippua. Molemmat tuotteet löytyy kaupan vauvahyllystä =)
Vaatteet pesen LV, Erisan tai Minirisk -pesuaineilla.

Noista ruoka-ainesta omaan ihoon vaikuttaa vahvat mausteet, esim. chili. Kokeilemalla oon huomannu, mistä tulee ihottumaa =) Myös suklaa, sitrushedelmät, mansikka ja voimakkaan makuset juustot kutittaa.

Voimia sulle ihosi kanssa.

15.9.2009 klo 15:49:37
Älä sure, kyllä se siitä. Sulla on paljo kohtalotovereita. Mun ihotautilääkäri sano, että joka toinen atoopikko on allerginen omalle hielleen. Mukaan lukien minä =)

14.12.2009 klo 13:19:54
nixu
Hei
Kiva lueskella teiltä eri aineiden käyttökokemuksia. Itselläni on ollut vaivaa alusta asti 26v. ja hoidettu aina kulloisenkin lääkärin ohjeiden mukaan.
Yläasteella roihahti pahemmin, allergiatestejä tehtiin kolme erilaista, mitäänhän niistä ei löytynyt. Lukioajan oli aikast rauhassa, inttiaika sujui hyvin ihan perusrasvoilla. Asiaan varmasti vaikutti naisten käyttöön hommattu pesukone, jossa sai omia varusteitaan pestyä useammin, kuin varustevaihdot tekivät mahdolliseksi. Amiksessa lehahti kertaalleen, silloin käytin yhden viikonlopun aktiiviseen rasvaamiseen ja sain hallintaan.

Kortisonia en ole suostunut käyttämään yläasteen jälkeen, kun kuulin sen ohentavan ihoa. Vaikutuksen huomasi kyllä käytössä, eikä vaikuttanut, vaikka olisi pitänyt niitä kuuluisia taukoja. Iho ei enää palaudu ennalleen, niin kuin pitäisi. Sitä tuli käytettyä paljon aiemmin, taukojen kanssa. Sen sijaa erilaisia luontaistuotteita on tullut testattua. Pitkään menin perusrasva-teepuuöljy-sekoituksella. Ja glandineja on tullut syötyä yhdessä sinkin ja oluthiivan kanssa.

Töissä tallilla ei nahka sanonut mitään ja koskaan en ole ollut niin ruskea, kuin silloin. Myös kyynärtaipeissa pysyi nahka ruskeana, eikä uusiutunut valkoisena, niin kuin aiempina vuosina. Aloitin uuden koulun ja uuden työn. 2 vuotta sitten jouduin sairaslomalle, kun otsasta kainaloihin kaikki oli kirkkaanpunaisena, eikä mikään enää auttanut. Kyseinen lääkäri kertoi kyllä Protopicista, mutta ei suostunut sitä määräämään, kun on niin kallista. Ei myöskään antanut lähetettä erikoislääkärille, määräsi vain kortisonia. Jäi hivenen p*ska maku suuhun kunnallisesta terveyskeskuksesta.

Kuukausi sitten lehahti uudestaan. Ei ehtinyt vielä nousta kasvoille asti, kun menin yksityiselle, työterveyden kautta. Aasiakaspalvelutyössä kun olisi ihan mukava edes näyttää ihmiseltä. Mukava asiallinen tohtori kuunteli, ei määrännyt kortisonia, kun kieltäydyin käyttämästä. Antoi useamman reseptin, myös protopicin, ja pari omaa suosikkiaan. Hänellä oli kuitenkin suvussa useampi atopiatapaus, niin tiesi asiasta. Olipas kiva mennä aptiikkiin reseptinivaskan kanssa :)

Protopic on auttanut ja tarkoitus olisi nyt hakeutua erikoislääkäriltä anomaan b-lausuntoa, ovat muuten rasvat aikast suolasen hintaisia. Pieni hinta mukavammasta olotilasta, nahka näyttää jo lähes normaalilta. Ruokavaliosta ei muuten, mutta kasvista tulee popsittua, viina jäänyt vähemmälle, kun itse on baarissa töissä.

16.12.2009 klo 16:35:10
tepsu70
Kiitos kaikille kommenteista, olen saanut niistä vinkkejä oman ihoni hoitoon.

Itselläni on ollut atooppinen iho teini-ikäisestä ja olen vuosien varrella kokeillut erilaisia voiteita ja konsteja olon helpottamiseen. Iho-oireita aiheittavat minulla stressi, kuiva huoneilma/ilmojen vaihtelu kosteasta kuivaksi, osa pesuaineista, ruoka-aineet sitrus suklaa, kananmuna, alkoholi/punaviini, josta aiheutuu kutinaa.

Helpottavia tekijöitä auringonotto/matkustaminen aurinkoiseen kohteeseen talvella, rentoutuminen, viileämpi suihkuvesi ja viileän vartalovoiteen lisääminen heti sen jälkeen, avantouinti, valohoito, terveellinen ruokavalio.

Voiteista olen kokeillut lähes kaikkea mitä apteekista saa. Perusvoiteet eivät läheskään aina tunnu mukavilta ja kortisonilla olen onnistunut ohentamaan ihoani (on siitä apuakin ollut pahenemisvaiheissa) Parhailta voiteilta ovat tuntuneet Essex lotion ja uusi voide jonka löysin juuri apteekista. Voiteessa on neitsytoliiviöljyä ja vartalovoide on sarjasta Prima spremitura.
Saman tuotesarjan suihkugeelillä olen pessyt ihon saunan yhteydessä ja hieronut kutisevaa ihoa samalla kyseistä suihkugeeliä sisältävällä karkeahkolla pesukintaalla. Kutina on loppunut heti ja samalla iho tuntuu pehmeältä. Protopicia en ole vielä kokeillut, mutta aion kokeilla.

Jokaisella on varmasti omat hyväksi havaitut keinot. Suosittelen kokeilemaan rentoutumisharjoituksia ja ainakin joitakin mainitsemiani keinoja. Jaksamista kaikille atoopikoille!

Atopian hoito

18.12.2009 klo 18:40:08

Olipa kiva lukea ihmisten kokemuksia, löytää aina myös jotain samoja ongelmia kuin
itsellä. En oikeestaan aikaisemmin ole perehtynyt näihin keskustelupalstoille.. vaikkakin
helpottaa lukea näitä, kun itellä huonot ajat käsillä.

Itsellä pienestä asti atooppista ihottumaa. Paheni ollessani raskaana. Koko raskausaika
iho oli tulehduskunnossa. En suostunut oikein käyttämään kortisonia silloin. Synnytyksen jälkeen
iho normalisoitui..mutta nyt tämä sama kierre on alkanut taas.

Synnytyksestä on 3 vuotta. Iho altistui stressille silloin joka on noussut pintaan
uudestaan. Vähänkään kun stressaan niin iho on tosi huonona. Kortisonia aikasemmin
käytettyäni (kun oli pakko, jotta ihon tulehduksen sai rauhoitettua) huomaa,
kuinka iho on ohut. Ei tarvii kuin yksi raapaisu niin veri tulee.

Olen laukannut niin monella lääkärillä, toinen sanoo toista ja toinen toista. Ota siitä
selvää. Minulta otettiin myös allergiatestit ja hivenainetestit. Sieltä löytyi aika paljon
ruoka-aineallergiaa (kala, sianliha, päärynä, E621, tattari, maissi, paprika..)ja
hivenaineista oli moni matalana (sinkki, magnesium, boori,..)

Syön tällä hetkellä luontaisesti gluteenitonta ja yritän välttää edellä mainittuja ruoka-aineita.
Minulla on verikokeissa ilmennyt vehnä ja silloin näkyi myös pientä arvoa antavan maidolle ja
munalle, joita olen myös välttänyt välillä.

Tämän hetkistä elämänlaatua miettiessä, näiden vuosien taistelujen jälkeen (taistelu jatkuu edelleen!) olen huomannut sen, että jos ihmisellä on joitain asioita joita olisi hyvä selvittää niin ehdottomasti puhumaan patoutumat pois.

Toinen mitä itse olen alkanut käyttämään, vaihtanut shampoon, rasvat, pyykinpesuaineet luomuun. Käytän jojobaöljyä (vihreä kosmetiikka) iholle (sekaan laitan laventelia ja teepuu- tippoja)ja olen alkanut kokeilemaan karitevoita.

Suihkussa kun käyn, pesen joko vedellä tai atlantin puhdistamattomalla suolalla ihon tai tosi kuivaan aikaan laitan vähän oliiviöljyä. Käytän suihkun jälkeen Avenen lähdevettä, jotta suihkutan iholle ja taputan.

Pyykkiaineena käytän ecoveria ja pesupähkinöitä.

Shamppoona käytän Santen- merkkistä jossa jojobaöljyä ja hoitoaineena tällä hetkellä ole hyvä- merkkinen.

Itse tykkään laittaa öljyä iholle, se on jotenkin mukavempi kuin rasva. En ole aikoihin
käyttänyt perusvoiteita. Avenen voiteita olen vähän aikaa sitten vielä käyttänyt lähinnä kasvoihin, naamioo tai puhdistumaitoa, mutta ajattelin nekin vaihtaa luomuun.

Olen siis itse todennut luomutuotteet hyvänä, vaikka tällä hetkellä iho kukkii aika
armottomasti ja on huonossa kunnossa. Yritän ylläpitää ihon hyvinvointia myös joogan avulla.
Kun mieli on rentoutunut niin stressikin poissa ja iho hyvänä :)
Olen myös miettinyt, josko tekis kehon puhdistuskuurin.. ja se on oikeesti ihan tosi, että
ruokavaliolla on suuren suuri merkitys. Mitä vähemmän valkoista jauhoa, sokeria, roskaruokaa niin
sen parempi myös olo ja mieli!

Ajattelin kertoa omia kokemuksia, jos niistä olisi jollekkin apua.

Mukavaa joulun odotusta kaikille lukijoille, etenkin atoopikoille!! :)

4.1.2010 klo 09:25:49
Laitanpa minäkin tähän omia mietteitäni. Itselläni on usko mennyt länsimaiseen lääketieteeseen käytettyäni lähes jatkuvasti erilaisia lääkevoiteita, sisäistä korttaria ja metotreksaattia. Nyt olenkin sinnitellyt pitkään ilman lääkäreitä, koska seuraava hoitovaihtoehto minulle olisi syklosporiini, eikä kiinnosta syödä noita vahvoja lääkkeitä.

Olen myös vahvasti sitä mieltä, että ravinnolla on suuri merkitys ihon hoidossa. Itselläni on vaikea atooppinen iho ja olen huomannut, että mm. juuri vehnä ja sokeri/karkit/pullat ovat myrkkyä iholle ja aiheuttavat lehahduksia ja ihon tulehtumista. Lääkäreiden mielestä em. ei ole mahdollista, koska vehnälle en ole allerginen ja sokerille ei voikaan olla allerginen(koska se on proteiinivapaa). Valitettavan usein on tullut itsekin haettua "lohtua" jostain makeasta. Ja jos et syö kalaa, kalaöljykapselit ovat pakollisia rasvahappojen lähteinä. Kalaöljystähän ei myöskään teoriassa tule allergiaa, koska siinä ei ole kalan proteiinia. Myös riittävä nesteen juominen on erittäin tärkeää.

Mitä näitä keskusteluja olen seurannut, monet atoopikot käyttävät tosi kevyitä voiteita. Niin olen tehnyt itsekin, koska niiden levittäminen on niin helppoa, eivätkä ne aiheuta rasvaisten voiteiden sivuvaikutuksia, eli karvatuppien tulehtumista jne. Mutta atoopikolle esim. Humektan on oikeasti vahingollista iholle sen suuren kosteusprosentin ja vähäisen rasvamäärän takia, koska se itse asiassa voi jopa kuivattaa ihoa ja joka tapauksessa aiheuttaa iholle vain ärsytystä. Mieluummin kannattaa etsiä omalle iholle sopiva rasvainen perusvoide. Itselleni yksi harvoista sopivista on Locobasen tavallinen perusvoide. Myös Locobasen repair on loistotuote. Kuumat (ja pitkät) suihkut pitää unohtaa, vaikka suihku onkin lähes ainoa pakopaikka ihon ollessa todella pahana. Ja vaikka iho tuntuu tulehtuneelta,ajoittainen varovainen kuorinta esim. pesukintaalla auttaa todella paljon pitkässä juoksussa.

Stressi on erittäin tärkeä tekijä atoopikolla, juuri luin eräästä ihmisestä joka oli pitkään sairastanut fibromyalgian oireita ja jotka loppujen lopuksi paljastuivat stressiperäisiksi. Joten stressin poiston merkitystä elimistölle ei voi liikaa korostaa.

No tästä tuli pitkä viesti ja varmaan suurin osa tuttua tekstiä monille. Joka tapauksessa halusin kirjoittaa omat oikeasti toimivat konstini ihon hoitoon, koska koen tälläisen palstan niin hyödylliseksi atoopikon monesti niin yksinäiseen taisteluun sairauden kanssa. Jospa tästä viestistä olisi apua edes jollekin. Toivotan oikein paljon voimia kaikille atoopikoille!

6.1.2010 klo 13:56:27
Pilvilinna
On tämä ihosairaus erikoinen. Lähes vuosi on oltu kortisonikierteessä taas, ja muutaman viikon lomamatka aurinkoon muutti taas suuntaa. Nyt olen pärjännyt kk ajan pelkällä perusvoiteella, kasvoihin käytän muutaman kerran viikossa Protopicia. Mistähän nyt taas tuulee? Olen syönyt joulun aikana todella huonolaatuista ruokaa, runsaasti karkkia ja suklaata, ja silti pysynyt kunnossa. Keväällä edes valohoidosta ei ollut juuri apua.

Aamulla on varmaan taas tilanne toinen kun erehdyin ihmettelemään ihon kuntoa :)

11.1.2010 klo 09:23:20
Meirami
Tuli tuossa tätä lukiessani mieleen, että eikö nämä luomutuotteet aiheuta allergiaa? Tai siis tarkoitan, että, kun sinullakin on todettu noin monia ruoka-aineallergioita ja varmaan muitakin yliherkkyyksiä löytyy, niin miten on, saatko näistä oireita? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, sillä toisinaan olen itsekin näitä luomutuotteita ajatellut, mutta kuitenkin aina päätynyt ehkä asteen teollisempaan tuotteeseen juuri allergioiden räjähtämisen pelossa.

11.1.2010 klo 11:10:08

En ole saanut oireita. Ainut, mikä ei käy niin manteliöljy..koska olen myös pähkinöille allerginen. Lähinnä käytän tuoksuttomia tuotteita.

Olen nyt viikon pessyt naaman atlantin puhdistamattomalla suolalla ja en ole sen jälkeen huuhdellut kasvoja vaan taputellut pyyhkeellä ja päälle suihkuttanut apteekin Avenen lähdevettä, kun on sitä vielä jäljellä. Toimii kasvovetenä. Kasvorasvana olen laittanut jojobaöljyä muutaman tipan sekoitettuna hamppuvoiteeseen joka sisältää: lähdevettä, hamppuöljyä, rypsiöljyä, sheavoita, vegetaalia, e-vitamiinia, aminohappoa, eko-viinietikkaa, maitohappoa, eteerisiä öljyä (laventelia).

Hyviä on ollut. Oikein pehmeet kasvot ja iho rauhoittui täysin suolahuuhtelun myötä kasvoilla, sekä osittain myös vartalolla.

Suosittelen! Kannattaa pyytää vaikka näytepurkki, niin ei mene rahaa turhaa jos haluut kokeilla jotain.

11.1.2010 klo 11:16:45

Ootko ihan harrastajana avantouinnissa? Lähinnä, ootko saanut helpotusta ihoon?
En ole koskaan uskaltanut pulahtaa kylmään veteen, kun en kesälläkään uskalla..
pelkään niin paljon kaikkia ötököitä :)

Ihan mielenkiinnosta ois mukava tietää, millainen vaikutus sillä on. Varmasti myös rentouttaa!

24.1.2010 klo 13:18:18
atopia45
Hienoa, että ihosi on pysynyt hyvänä. Ja toivotaan, että pysyykin.

Mahtavaa kun on atoopikkoja jotka ovat sitä mieltä, että ruokavalio selvästi auttaa ihoa. Itse olen myös sitä mieltä vahvasti. Nyt olen yrittänyt olla kotimaisesta viljasta erossa vaihtelevin tuloksin. Leipää en ole syönyt, mutta sitten sitä tulee syötyä jonkin verran jossakin muussa muodossa. Olen kyllä kokenut, että hieman parempaan kuntoon on ihoni mennyt. Naama on selvästi silosempi kuin aiemmin, mutta silti on hieman punakka vielä.

Ja se, että lääkärit eivät todellakaan arvosta sitä kun sanoo että jättäis esim. viljan pois ruokavaliosta. Heti kuulee, että täytyy olla varovainen jos jättää pois. No toisaalta varovainenhan sitä pitää olla, ettei taas suolen kunto mene huonoksi. Jostain sitä kuitua täytyy saada jotta maha toimii.

1.3.2010 klo 13:46:46
menninkainen
Minulla myös ollut ihan lapsesta asti atooppinen iho ja ainakaan vielä 18 vuoteen en muista aikaa jolloin ihottuma ja kutina olisivat ollet poissa edes lyhyttä aikaväliä. Atopian lisäksi ongelmanani ovat olleet myös ihan syntymästä lähtien runsaat allergiat, kouluikäiseksi asti sain pääasiassa syödä vain perunaa, poronlihaa ja vuohenmaitoa. Kouluiässä allergiat kuitenkin helpottivat kuin ihmeen kaupalla ja niitä jäi jäljelle enää muutama(kiiwi,pähkinä,tuore tomaatti). Kun siirryin ylä-asteelle allergiat palasivat yhtä ryminällä kuin olivat kadonneetkin. Tällä hetkellä minulla allergiaa aiheuttavia ruoka-aineita ovat kumina,korianteri,valkopippuri,sinapinsiemen,hunaja,omena,riisi,ruis,pähkinä,kardemumma. Jotta erikoinen ruokavalioni ei ainakan olisi liian helppo, olen nyt ollut omasta tahdostani kala-kasvissyöjä 2 vuotta.

Vakuutuin kuitenkin tekstistäsi vehnän vaikutuksesta atooppisen ihmisen kehon hyvinvointiin ja mietin nyt vakavasti pitäisikö minunkin anataa sille mahdollisuus ja että toimisiko se yhdessä tämän minun jo olemassaolevan ruokavalion kanssa. Koska jaksaminen kokoajan oreilevan ihon kanssa on vaikeaa ja kesäkin tulossa että haluaisi pystyä pitämään muutakin kuin peittäviä vaatteita.

Kiitos sinulle näinkin hyvästä infopaketista!

18.5.2010 klo 20:09:27
Tosiaan, sitä iloa kesti sen kk ajan aurinkomatkan jälkeen. Pärjäsin vain perusvoiteella. Siitä lähtien olen taas ollut enemmän ja vähemmän kutinan ja ihottuman kourissa. Nytkin on hiusraja, korvanlehti ja leukapielet ihan auki. On tämä rasittavaa ja alan olla niin väsynyt tähän.

Aloitin viikko sitten kokeilemaan vehnätöntä ruokavaliota, samalla olen välttänyt muitakin kotimaisia viljoja. Vatsa on ainakin ollut parempi; ei turvota kuten ennen. Tuntuu siis paremmalta. Mutta iho siis edelleen auki. Osaako kukaan sanoa, kuinka pian odottaa tuloksia mikäli sellaisia tulee? Tuolta aikaisemmista viesteistä käsitin, että vehnä viipyy elimistössä melkoisen pitkään, jopa useita viikkoja. Kärsivällinen siis saa olla.

Vai mahtaisikohan siitepöly nyt aiheuttaa tämän järkyttävän kutinan? Lehdestä lukaisin tänään, että siitepölyä on nyt erityisen paljon.

On tämä arpapeliä. Kun muutama päivä menee kivasti, aukeaa taas joku paikka oikein kunnolla, vaikka luulee ettei ole syönyt mitään sopimatonta. Ja valitettavan usein se aukeava paikka on kasvojen iho.

12.7.2010 klo 12:04:16
Lumiere
Mulla on myös atooppinen ihottuma, joka todettiin jo pienenä, ja ruokavaliota muuttamalla (kun huomattiin allergiat raa'alle porkkanalle, sitruksille ym.) saatiin pitkäksi aikaa lähes kokonaan pois. Sitten yläasteella iho paheni yhtäkkiä tietämättömästä syystä. Sen jälkeen se on ollut enemmän tai vähemmän huonossa kunnossa.

Allergioita on tullut lisää ja ovat voimistuneet. Minun täytyy välttää useita mausteita, tuoreita hedelmiä ja kasviksia. Lisäksi olen monille eläimille ja siitepölyille sekä pölypunkille allerginen.
Puolitoista vuotta sitten minulla todettiin myös seborrooinen ihottuma (ns. rasvahiiva). Se aiheutti silloin suurimman osan ihottumasta ja oli todella vaikea saada kuriin. Käytin pevison-voidetta, ketoconazol-shampoota ja sisäinen kortisonikuurikin tuli otettua lakkiaisten alla.
Tuon rasvahiivan takia aloin pestä kaikki vaatteet ja lakanat yms. 60 asteessa ja vaihtaa lakanoita lähes joka suihkukerran jälkeen.

Viime talvena päätin jättää perusvoiteet kokonaan pois, vaikka lääkärit niitä aina niin kovasti suosittelevat. Mutta kun tämä rasvahiiva vielä viihtyy rasvaisella iholla, ei ihon rasvaaminen mielestäni sitä tilannetta hirveästi auta. Jonkun aikaa iho oli aika kuiva, mutta kun sen kesti, iho alkoi tulla paljon parempaan kuntoon. Nykyisin en laita rasvaa edes suihkun tai uimisen jälkeen. Iho ei silti oli lähellekään niin kuiva kuin suihkun jälkeen silloin kun rasvasin säännöllisesti ihoani. Ainoa rasva jota käytän nyt iholleni, on suihkussa käytettävä ceridal-kylpyöljy. Ottaisin mielelläni öljykylpyjä, mutta kun ei ole ammetta. Mutta kun laittaa suihkussa tuota öljyä iholle ja huuhtoo viielällä vedellä, eikä kuivaa ihoa hangaten vaan esim taputellen, se jättää ihon pehmeäksi ja iho ei kuivu niin helposti.

Tällä hetkellä minulla on ihottumaa lähinnä taipeissa, hieman kaulalla ja niskassa ja kämmenselässä.
Kun ihottuma on pahimmillaan, käytän kortison-voidetta: apolaria, hydrocortisonia, duocortia (jos on tulehtunutta tai märkivää). Myös Elidel pitää ihon kurissa melko hyvin kun sen aloittaa oikeaan aikaan. Kesällä en kuitenkaan haluaisi elideliä käyttää kun se herkistää ihoa kuumalle niin että auringossa melkein sattuu iholle (vaikka sitä laittaisi illalla).

Olen myös ajatellut tuota vilja-asiaa, ehkäpä saan aloitettua joskus kokeilun välttää niitä.

Minäkin olen jättänyt meikit lähes kokonaan pois, juhliin laitan yleensä ripsaria ja mahdollisesti peitepuikkoa ja puuteria, mutta normaalisti en laita mitään. Onneksi kasvoni ovat olleet pitkää aika hyvässä kunnossa niin ei tarvitse häpeillä laikukasta naamaa :P. Ainoa "haitta" meikittömyydessä on se että näytän niin nuorelta ilman sitä, kun suuri osa muista ikäisistäni käyttää meikkiä (olen 19 ja näytän 16-vuotiaalta).

Yksi paha ongelmani on se, että minulla on pakkomielle repiä rupia irti. Se on vaan jotenkin niin nautinnollista. Onko muilla samaa ongelmaa?

Re: Re: Re: Re: Re: Atopian hoito

25.7.2010 klo 21:20:53
Kyllä on taas niin ihanaa tämän ihon kanssa. Hellettä piisaa, eli mulle tarkottaa sitä, että ulos ei voi mennä kun on aurinkoallergia ja hiki pahentaa ihottumaa.

Protopic on aina auttanu tosi hyvin mulla ja ihottuma hävinny melkein kokonaan, mutta ku sitä ei saa nyt kesällä käyttää. Si oon käyttäny kortisonia ja iho tulee siitä ihan riippuvaiseks: paranee n. viikoks, menee taas pahaks, si lisää kortisonia, paranee viikoks, menee pahaks... ja ohenee siinä samalla. Si tulee taas kauhee tulehdus.

Ja ny sit tuli kaameen työstressin seurauksena joitain ihme paiseita käsiin, jotka oli tosi kipeitä, kutisi ja nosti korkeen kuumeen. No lääkäri si tietysti sanoi, että iho on TAAS pahasti tulehtunu ja antibioottia naamaan. Paukamat lähti kyllä paraneen ja iho oli noin viikon ajan täysin terve.

Ny on alkanu taas koko kroppa kutiaan ja naama ja silmäluomet täysin punaset ja kuivat. En kestä tätä enää! En jaksa hoitaa! Ei kiinnosta.

Onneks tulin tänne iholiiton sivulle lukeen muiden atoopikkojen kokemuksia ja tuli heti paljon parempi olo, kiitos. Läheisten tuki ja vertaistuki on äärimmäisen tärkeitä ainakin mulle. Se, että läheiset hyväksyy sellasena kun on ja tukee ku ei ite jaksa. Elämä tän ihottuman kanssa on välillä yhtä helvettiä. Kun iho on tosi pahana, ei halua näyttää naamaansa missään ku tuntuu, että kaikki tuijottaa ja arvostelee.

Ajattelin koittaa tota ruokavalion muutosta, jos se todella vaikuttais itellä. Kerron sitten kokemukset tänne.

Tsemppiä ja voimaa kaikille ihonsa kanssa taisteleville ja hyvää kesän jatkoo =)

Atopian hoito

7.2.2011 klo 23:10:07
Julbert
Teidän muiden kirjoitukset ovat suoranaista vertaistukea. Kiitos niistä ja voimia kaikille loppurykäykseen talven yli. Pistetään tähän alkuun nyt ne päälimmäiset harmin aiheet mitä mielessä on, niin näkyy olevan moni muukin tehnyt. Ihon palautuminen on tosi hidasta tähän aikaan vuodesta. Nyt on pari kuukauden aikana sormia varomattomasti koukistaessa raksahtanut nivelten kohdalta iho halki! Haavat eivät meinaa millään parantuakaan ja ne aukeaa usein uudestaan. Mulla on laastarit joskus neljässäkin sormessa samaan aikaan :)

Täällä aiemmin tiedusteltiin valohoidoista. Niistä on apua, tepsii iholle samalla tavalla kuin auringonsäteet, eli vahvistaa ja nopeuttaa ihottuman ja haavojen parantumista. Olen menossa pian sellaiseen valohoitoon, joka kestää vain sekunteja kerrallaan. Kirjoitan kokemuksista sen jälkeen tänne. Tavallisen valohoidon haittapuoli on se, että joillain se kuivattaa ihoa, joten hoidon teho voi jäädä heikoksi, kun iho ärtyy kuivumisesta. Tässä vaiheessa vuotta iho onkin niin heikko jo valmiiksi, että hyvien tulosten saamiseksi valohoidon aloitaminen olisi pitänyt tehdä jo kesän jälkeen ja jatkaa siitä säännöllisesti talven yli.

Tähän ravintokeskusteluun toisin lisäksi ruoan lisäaineiden vaikutuksen ihoon. Luin kirjan hiljattain aiheesta ja sen mukaan lisäaineiden vaikutuksia on tutkittu yllättävän vähän ja tehtyjen tutkimusten tuloksetkin ovat ristiriitaisia. Pääpointti oli kuitenkin se, että allergiselle ihmiselle lisäaineet voivat aiheuttaa/pahentaa oireita. Olen nyt välttänyt sellaisia tuotteita, joissa opuksen mukaan lisäaineita on paljon. Leikkeleet ja vahvat juustot esimerkiksi. Muutenkin olen ryhtynyt sijoittamaan rahaa enemmän luomutuotteisiin, jolloin voi olla varma, että lisäaineita ei ole.

Päätetään iloiseen asiaan. Mulla on nyt iho paremmassa kunnossa kuin koskaan aikaisempina talvina. Olen päättäväisesti taltuttanut atopiapirua yksinkertaisesti hoitamalla ihoa paremmin kuin ennen. Suurin muutos hoidossa on se että reagoin nopeammin ihon punoitukseen ja ryhdyn vastatoimenpiteisiin jahkailematta. Itsestään ihottuma ei poistu vaikka niin kovin sitä toivoisi. Voiteiden käytön lisäksi olen syönyt hampunsiemenproteiinijauhetta ja luulenpa että se auttaa. Siinä on paljon ihoa vahvistavia ainesosia. Samaa tavaraa saa myös luontaistuotekaupoista öljyn muodossa, jonka pitäisi olla vielä parempi ihonhoidossa.

Tässä on se kirja mistä mainitsin:
http://www.suomalainen.com/sk/servlets/ProductServlet?action=productInfo&productID=449126

Jaksamista kaikille!

8.2.2011 klo 01:58:58
Ksenom_O
Olen syönyt säännöllisesti (epäsäännöllisesti) eli kerran vuorokaudessa (tai 2 - 3 vrk:ssa) seuraavia tuotteita: MineVit, Valioravinto, 1 puriste; sekä Kalanmaksaöljy, Möller, 1 ruokalusikallinen (tai vähän yli) jonka myötä atooppiset oireet ovat vähentyneet dramaattisesti.

Hoidan sairautta yhtä hyvin (huonosti) kuin ennenkin, joten muutos ei ilmeisesti voi johtua paljon muusta kuin kyseisistä vitamiineista, mineraaleista ja ravintorasvoista. Lisäksi suosin LUOMU tuotteita ja probioottisia maitohappo bakteereja, siis niitä kotimaisia eikä niitä Keski-Euroopasta tuotuja. En ole muuttanut mitään muita hoitotottumuksia, esim. kortisonivoidetta Bemetson 0,1% käytän edelleen 2 viikon kuureina (milloin sattuu) oireiden ilmaantuessa, ja silläkin näyttää olevan varsin hyvä hoitovaste. Ennen ei ole välttämättä ollut.

27.7.2011 klo 12:55:53
Matti_E
Noista muiden kokemuksista ajattelin laittaa päivityksen omalta kohdaltani, miten minulla mikäkin on toiminut. Minulla pahin oire on kutina, jopa ihan ehjän näköisellä iholla.

Protopic: ainoa oikeasti hyvin auttava voide. Toki tosi karmean tuntuinen ensimmäiset pari päivää, mutta sen jälkeen ei tunnu vaseliinia kummemmalta mutta pitää ihottuman kurissa.

Elocon: auttaa kutinaan nopeammin, mutta lyhytaikaisesti - joskus tuntuu jopa lisäävän kutinaa ihon vielä ollessa rasvainen voiteen jäljiltä. Kai pahempikin pitkäaikaisesti käytettynä.

Atarax: auttaa hieman kutinaan. Erityisen hyödyllinen illalla, koska väsyttää. Tähän tulee toleranssi muutamassa viikossa, auttaa kutinaan sen jälkeenkin yhtä paljon tai vähän kuin yleensäkin, mutta ei auta unensaantia. Tähän kuitenkin löytyi lääkärin kanssa hyvä keino:

Tenox: unilääke. Jollakulla muulla toimii varmaan jokin muu, erot kuulemma erittäin henkilökohtaisia. Minulla Imovane-niminen päinvastoin piristi, tuli suorastaan karmea hyperaktiivinen olo. Unilääkkeen tarkoituksena pitää viikon-parin tauko Ataraxista, ja kas kummaa, väsyttävä vaikutus palaa! Unilääkkeiden kanssa pitää kuulemma olla tarkkana, että käyttöjakso ei saa olla viikkoa tai kahta pidempi kerrallaan eikä annosta saa kasvattaa kun teho heikkenee. Mutta toimintaperiaate on niin erilainen kuin antihistamiinilla, ettei toleranssi perustu samaan mekanismiin. En tiedä miten muilla homma toimii, mutta minä ainakin pysyn hereillä loputtomiin joko itseäni raapien tai keskittyen äärimmilleen etten raavi. Kun saan itseni uneen, en raavi unissani, jolloin kutinaan auttamatonkin unilääke on erittäin hyödyllinen. Atarax on parempi, koska vaikuttaa myös itse oireeseen eli kutinaan, mutta tällä vuorottelulla pääsee toleranssiongelmasta.

Pesu: Joka ikinen päivä ennen nukkumaanmenoa suihku. Ei pitkään, ei saippuaa, mutta hiki ja lika on saatava pois. Puhtaat lakanat, vaikka vähän liiankin usein vaihtaen. Jos päivän aikana hikoilen, mahdollisimman pian suihkuun tai edes märällä pyyhkeellä puhdistautuminen.

Perusvoiteet: olen vähentänyt näiden käyttöä. Mieluummin ihan hieman liian kuiva iho kuin rasvainen. Olen huomannut että voiteet pehmentävät ihoa ja raapiessa aiheutan paljon pahempia jälkiä rasvattuun kuin kuivaan ihoon. Mutta niin paljon ei iho saa kuivua, että rupeaa halkeilemaan tai selvästi kutina aiheutuu kuivuudesta. Hyvä valikoima erilaisia rasvoja, joiden käyttöön olen opetellut omien tuntemusten mukaan. Vahva punoitus: kevyt voide, Aqualan L tms. Kunnolla kuiva iho: Essex Plus tai Ceridal. Voimakas hilseily tai ihon irtoilu isoina paloina: Sama se mitä laittaa, paksu rasva kuten Ceridal saa ihon näyttämään paremmalta. Taitaa olla lähemmäs kymmentä erilaista rasvaa, joita käyttelen tuntemusten mukaan, ja väärä valinta voi olla niin ärtsyn tuntuinen, että pitää käydä pesemässä rasva pois.

Muut: Onko Suomessa jotenkin vähätelty kutinaa oireena? Täällä ei ole saatavilla antihistamiinivoiteita, jotka monessa muussa maassa ovat käsikauppatavaraa? Haittoja on: voivat aiheuttaa allergiaa, mutta niille joille sopivat, voivat tosiaan auttaa kutinaan. Kuulemma doksepiinivoiteet (ei siis sisäisesti, samaa ainetta käytetään johonkin mielialajuttuihin) ovat tehokkaimmasta päästä kutinan hoidossa, mutta näitä ei saa meiltä lainkaan. Onko jollakulla kokemusta nimenomaan kutinaan tehoavista lääkkeistä, joita ei vaan ole kukaan lääkäri tullut tarjonneeksi? Luontaistuotteita ja kaiken maailman poppakonsteja on koitettu, mutta kahdettakymmenettä lääkärikäyntiä ei viitsisi maksaa siitä, että saa jälleen uudet neuvot tietynlämpöisen veden käyttämiseksi pesussa ja vähän isomman reseptin perusvoiteille ja jo käytössä oleville lääkkeille. Luulen että täällä kenellekään ei ole epäselvää se, että kutina voi suorastaan invalidisoida, ja jos siihen on lääkkeitä, niitä pitäisi voida käyttää vaikka sitten olisikin vain oireen eikä itse sairauden hoitoa.

Ai niin, yksi hätäapu kaikkein hirveimpään kutinaan, käyttökelpoisuus tietysti riippuu ihoalueesta ja tuskin on niitä terveellisimpiä: kuuma vesi. Siis niin kuuma, että suorastaan sattuu. Kutina saattaa pysyä poissa puolikin tuntia, tavallisemmin ehkä 5-15 min, mutta sekin saattaa monelle olla arvokasta. Ja sinä aikana voi laittaa voiteita, ottaa lääkkeitä tms, jos tietää jotain mikä auttaa.

13.10.2011 klo 12:16:52
kröhöm
Kuuma ja polttava vesi ei ole missään tapauksessa suositeltavaa ihottumalle. "Nautinto" on vain hetkellistä ja kutina palaa takaisin kahta kauheampana, punoituksesta puhumattakaan..Ainakin omalla kohdalla näin.

Itse en ole ihottuma-vapaata päivää nähnyt 6 vuoteen ja ihon jatkuvan järkyttävän huonon kunnon vuoksi on tullut kärsittyä aikamoisesta masennuksestakin, luulen vihdoin tietäväni mistä kaikki johtuu.

Silloin 15-vuotiaana kun atopia puhkesi alkoi alkoholin käyttö sekä tupakointi, myöskin omaa rahaa alkoi olla niin että sitä sipsiä ja karkkia pystyi ostamaan ihan miten sattuu. Olen 100% varma että huono ruokavalio sekä muutenkin huonot elämäntavat ovat laukaisseet ihon huononemisen sekä estäneet paranemisen kaikista hoidoista huolimatta. Nyt aion pistää elämäntyylin täysin uusiksi.

Alkoholin käyttöni oli aikaisemmin täysin kohtuutonta, saatoin juoda korin kaljaa 3 päivänä viikossa ja iho jatkuvasti aivan tulessa. Nyt olen ollut kolme viikkoa selvinpäin ja ihon tulehdustila on rauhoittunut huomattavasti.. dokaamisen aion lopettaa kokonaan. Mitä tupakointiin tulee niin tupakkiaskissa on tällä hetkellä enää 1 savuke joka jää viimeisekseni.

Olen ollut nyt viikon ilman gluteeniviljoja sekä myöskin sokerin syömistä alan tarkkailemaan. Möller tuplaa ja immolina nimistä uudehkoa vastustuskykyä parantavaa nappia aloin myöskin napsimaan. Sitten vielä tuhti parin viikon päivittäinen protopic-kuuri päälle ni eiköhä ala lyyli laulamaan.

Jos internetin foorumeihin on uskominen niin näillä konsteilla pitäisi jotakin tuloksia saada.. Jotkut ovat kokeneet jopa ihmeparantumisen.

14.10.2011 klo 13:38:44
Sit eikun TSEMPPIÄ! Pelkästään ruoka/juomavalion muutos tekee hyvää, ja jos Proropic sopii sulle niin sekin tekee ihmeitä. Elämä helepottuu kummasti :)

5.1.2012 klo 12:50:47
kikka75
Mulla on ollut paha atopia, kärsin siitä päivittäin monet vuodet, koska pahimmat alueeni olivat kasvot, kädet ja selkä, ihoni oli punainen ja hilseili. Moni katsoi minua peläten että tautini tarttuu.
Kahdesti jouduin käsileikkaukseni perumaan kun leikattava käsi oli ihottumainen ja kun sitten kolmannen kerran aikaa minulle soitettiin, sanottiin että joko nyt leikataan tai sitten menee tosi kauas seuraava mahdollisuus. Menin terkkarilääkärille joka kirjoitti minulle kestineä 100 kpl paketin ja jotain perusvoidetta. mä olin epätoivoinen. Ystävälleni itkin pahaa oloani ja hän toi minulle aloe vera-tuotteita ja sanoi että kokeile. Aloin juoda aloe-juomaa ja käyttää voidetta. Pääsin leikkaukseen! Nyt perheeni käyttää kaikkia mahdollisia aloe vera-tuotteita ja minulle paras asia on ollut että itselläni eikä tyttärelläni ole ihottumaa. Minusta tuli parin-kolmen tuotteen vuoksi niiden vannoutunut käyttäjä ja nyt olen siirtynyt asiakkaasta jälleenmyyjäksi, koska lähipiirissäni on monia atopiasta kärsiviä ihmisiä ja halusin heitäkin auttaa. Paljon hyvää on saatu aikaan :)

12.2.2012 klo 11:33:42
Atopia45
Mulla on nyt kaksi vuotta ollut iho loistokunnossa. Ei tarvi saunan jälkeen laittaa voidetta kuin naamalle. Ja nykyään tulee saunottua lähes joka päivä. :) Kutina on lähtenyt, punoitus on lähtenyt. Nyt huomaa kun iho hyvässä kunnossa, että kuinka paljon se viekään energiaa.

Itse aloitin viherjuoman juomisen ja voisin sanoa, että sen avulla pystyin jättämään ruisleivän. Aluksi olin tiukallaki vähähiilihydraattisella ruokavaliolla puolisen vuotta. Laitoin kammoamaani kortisonivoidetta kiltisti pari kertaa päivässä jotta saisin tulehduksen pois. Samalla kävin valohoidossa. Tätä hoitoa kesti noin pari kuukautta. Mutta ennen kuin edes aloitin näitä hoitoja niin parissa viikossa ihoni oli jo aivan erilainen kun jätin viljat pois, perunan, riisin, pastan, valkoiset vehnäjauhot. Mutta tämän hoidon jälkeen ihoni onkin sitten pysynyt loistokunnossa. En syö enää ruisleipää joka päivä. Aamuisin kun tekee mieli leipää otan gluteenittoman leivän kahvikupposen kanssa. Perunaa, pastaa jonkin verran kun käyn töissä syömässä "ulkona". Ei ole tarjolla vähähiilihydraattista ruokaa :( Joka aamu otan Pascoe emäsjauhetta ja lasillisen vehnänorasjuomaa. Jotenkin liitän ihoni kunnon emäksiseen kehoon.

Stressiä elämässä on ollut aivan riittämiin. Mutta siitä huolimatta ihoni on pysynyt hyvässä kunnossa. Ei edes viime joulun suklaan syönti huonontanut ihon kuntoa. :) Kokeilkaa vähähiilihydraattista ruokavaliota. Miettikää tätä emäs-happotasapainoa. Minä uskon täysin, että jos muuttaa ruokavaliota niin silloin ihoki kuntoutuu. Sokerin kun pystyisi vielä jättämään pois niin mahan turvotuski lähtisi sen mukana.

16.2.2012 klo 02:51:49
_Tiltu
Onko teillä lehahdukset ilmaantuneet saman tien ärsykkeen saamisesta vai viiveellä? Yritän kartoittaa itseni kohdalla näitä pahentavia tekijöitä, jotta osaisin välttää niitä.
Sokeri ja valkoiset jauhot eivät kuulu pääsääntöiseen ruokavaliooni mutta viikonloppuna niitä tuli syötyä ja nyt on iho huonossa kunnossa.
Kuukautiskierron osuutta tutkin myös, koska toissa viikolla sain ihoni taas siedettävään kuntoon menkkojen loputtua kortisonin ja protopicin avulla, mutta nyt taas kun viikon-parin sisään alkavat niin oli aivan sietämätön olo. Monta tuntia kestävä kutinakohtaus oli jotain aivan kamalaa. Erisan -kosteusemulsiota lätkin naamaan paremman puutteessa ja ai että kun se aluksi kirveli. Mutta loppui kutinakin.
Ensimmäiset pari alkoholiannosta saavat naaman punoittamaan ja kuumottamaan.
Kylmä auttaa kutinaan, mutta ei kosteassa muodossa, mikä sulkee pois pakasteet jne.
Meikkauksen joudun jättämään arkisin jo kokonaan pois sillä kuivia, kutiavia, hilseileviä ja herkän tuntuisia läikkiä on levinnyt jo otsalle ja poskiinkin :(

[Viesti poistettu]

5.4.2012 klo 21:02:56
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä on poistanut tämän viestin.

[Viesti poistettu]

14.4.2012 klo 22:34:46
Ylläpitäjä

23.4.2012 klo 00:49:53
Ella
Hei!

Ajattelin kirjoittaa teille omia kokemuksia oman ihoni hoidossa. Oletteko tutustuneet koskaan MuLondon tuotteisiin? Tuotteet ovat täysin orgaanisia ja niitä saa tilattua netistä. Olen itse käyttänyt nyt pari viikkoa Organic Rose moisturea ja tulokset ovat olleet hämmästyttävät!!! Olen käyttänyt sitä kasvoille ja koko iholle. Vuosiin ihoni jaloissa ei ole "ottanut vastaan" mitään voiteita ja iho on vain hilseillyt. Olen käyttänytuseita apteekin ja luontaistuotteiden voiteita. Nyt on iho pehmeä ja kuulas. Myös kasvot ovat tykänneet ja alun muutaman nihkeän päivän jälkeen alkoi olla tosi paljon parempi. Eniten tuloksia olen nähnyt vartalolla. En tiedä, miten tämä toimii ihottumien kanssa, mutta voinee ehkä yrittää ja katsoa.

Voide on täyttä tavaraa, ilman vettä ja kestää tosi kauan. Tarvii vain pienen määrän. Voide on vähän nihkeää, mutta kun lämmittää ensi vähän käsissä, niin hyvin leviää... Jos iho jää kiiltämään, pyyhkäisee ylimääräisen pois. Itseasiassa voiteen vaikutukset ovat mulla olleet pitkäaikaiset, että en edes tarvi rasvata joka päivä.:)

Itse tilasin kokeeksi 30ml purkin, joka oli noin 12 puntaa. Tämä oli siis ruusu voide, muitakin ihania vaihtoehtoja on, mutta tästä ruusuvoiteesta olen kuullut hyvää muiltakin. Suosittelen.

Toivottavasti tästä olisi suurta apua myös joillekkin teille!!! Hyvää alkavaa kesää, voikaa hyvin!

6.5.2012 klo 16:45:39
Himputti
Hyviä uutisia täältä!
Olen löytänyt atooppiseen allergiaani avun AKUPUNKTIOSTA. (kasvot, kaula ja talvisin kyljet)
ihan mieletöntä! vuosi sitten kasvoihin iski ihan järjetön kutina, punoitus ja turvotus joka sai minut kokeilemaan akupunktiohoitoja. Minulla punaiset läiskät ja kutina ovat aina pahentuneet henkisten paineiden ja stressin myötä, mutta jo ensimmäinen kerta akupunktioa laski ihottuman ja sen jälkeen olen käynyt säännöllisesti vähintään kerran kuussa enkä ole enään kärsinyt atooppista allergiaa sen koommin, en edes nyt kun on ollut henkistä painetta.
Ihotautien erikoislääkäri teki vuosia sitten diagnoosin ihostani että se on ns. painauma atopiaa joka herkimmin reagoi stressiin.

Toinen muutos minkä tein akupunktion myötä oli siirtyminen luonnonkosmetiikkaan. Dr Hausca on toiminut itselläni, aluksi vieroksuin voimakasta tuoksua mutta tykästyin siihen sitten aika nopeasti. Olen myös lukenut että tuoksut yleensä luonnonkosmetiikassa on eteerisiäöljyjä joilla myös on hoitavat tarkoituksensa ja että hajuttomista kosmetiikkatuotteista yleensä on jollain kemikaaleilla poistettu/piilotettu hajuja.

17.5.2012 klo 21:21:46
Meikku
Kerronpa minäkin viimeisimmät kuulumiset kun tuntuu, että nyt on pitkän aikaa sujunut ihon kanssa aika tasapainoisesti. Tässä listaa suunnilleen viimeisen puolen vuoden syömistavoista ja ihonhoidosta:

- Olen vähentänyt suihkukäynnit lähes olemattomiin, maksimissaan kerran viikossa ehkä kymmenen sekuntia kestävä ihon huuhtaisu

- Hiukset pesen aina lavuaarissa, kuten myös kainalot ja jalat, intiimialueet hoituu bideesuihkulla

- En enää juurikaan urheile mitään mistä aiheutuisi suihkua vaativaa hikoilua, hiki muutenkin aiheuttaa aina niin ikävää kutinaa, että olen todennut joogan ja kävelyn yms. kevyemmän sopivan itselleni paremmin

- Vähentyneiden suihkukäyntien ansiosta en joudu käyttämään ihollani mitään perusrasvaa (ainoastaan joskus höyläiyn jälkeen saatan rasvata sääret)

- Kasvot putsaan oliiviölyllä, jota en pese pois, ainoastaan kastan pumpulin merisuolaveteen ja pyyhin ylimääräiset likaiset öljyt sillä pois

- Noin muutaman viikon välein kasvoissa lehahtaa jokin pieni kohta punaiseksi, ja silloin laitan yhtenä iltana protopicia lehahduskohtaan ja ongelma häviää sillä

- Muualla ihossakin toisinaan lehahtaa, niissä auttaa kun yhtenä tai kahtena iltana laitan lehahduskohtaan apolaria, ja ongelma häviää sillä

- Allergialääkkeitä syön iltaisin aina jos tuntuu siltä että iho vähänkin kutisee

- Ruokavalioita olen viimeisten vuosien aikana kokeillut monenlaisia (jättänyt ensin vehnän, sitten kaiken viljan, sitten vielä kaiken sokerin, sitten mentiin ihan perus vhh:lla), mutta mikään näistä ei auttanut ihoon. Viime aikoina olenkin sitten syönyt tasapainoisesti oikeastaan kaikkea, nuo kokeilut kylläkin muuttivat syömistapojani entisestä mutta mikään ruoka-aine ei enää ole kiellettyjen listalla, syön mitä mieli tekee

Tuo edellisessä viestissä mainittu akupunktio kyllä kiinnostaisi itseäkin, jos sillä vaikka pääsisi kokonaan noiden protopicien ja kortisonien käytöstä.

17.6.2012 klo 16:08:52
Havu
Hei kaikille,

lueskelin tässä kertomuksianne, ja ajattelin kertoa hiukan omasta kokemuksestani. Itse en atopiasta kärsi, mutta nyt 7-vuotias poikani kyllä. Olemme kokeilleet jos jonkinlaista voidetta ja niihin kyllä saa rahaa uppoamaan. Allekirjoitan tuon lääkärien vimman uusien voiteiden ja lääkkeiden suosittelemisesta. Olemme käyneet ihotautilääkäreillä ja omalääkäreillä sekä yksityislääkäreillä, ja jokainen aloittaa kuin vähä-älyiselle puhumisen kysymällä, että "oletteko kokeilleet apteekin perusvoiteita?". Aina kysyn, onko mitään muuta hoitomuotoa, kuten ruokavaliota, peseytymiseen, kemikaaleihin tai muihin ulkoisiin tekijöihin liittyviä suosituksia, ja kukaan ei osaa sanoa mitään. Olemme saaneet jopa toisistaan täysin poikkeavia neuvoja: Yksi sanoi, että peseytymistä tulee välttää ja pesuvälejä harventaa, ja pesu tulee suorittaa viileällä vedellä. Toinen puolestaan neuvoi, että päivitäinen peseytyminen on tärkeää, koska atooppinen iho on täynnä pieniä haavoja, ja niihin kertyvä hiki ja kuona-aineet /pöly ja lika pahentavat atopiaa. Yhden mielestä perut tulee suoritaa perusvoiteella, ja toinen snoi, että mieto saippua (pH lievän hapan) pitää olla joka pesussa mukana. Ota siitä sitten selvää! Kaikkein typerin ja käytäntöön nähden irrallisin neuvo on, että "aina suihkun jälkeen lapsi pitää rasvata paksulti, ihan valkoiseksi ja antaa rasvan imeytyä.". Hmm, olisi kiva tietää, miten lääkäri itse pitäisi joka ilta vilkasta pojanviikaria puoli tuntia seisomassa hiljaa haara-assennossa, jotta rasva imeytyy ja vahtii, että lapsi ei mene sohvalle, kävele rasvatassuilla lattialla tai koske mihinkään! Että tervetuloa vaan meille näyttämään ihan kädestä pitäen, miten se tehdään! Voitte uskoa, että olen kokeillut. Ahdistaa jo valmiiksi aina illat, kun pesuhetket voisivat olla mukaviakin lapsen kanssa, mutta nyt ne ovat sellaista taistelua, että mietin jo, että pojan kasvettua isommaksi se varmaan kieltäytyy peseytymästä enää ikinä kun koko touhu vie tunnin illassa ja saa kaikille pahan mielen.

No, kokeilujen ja erehdysten kautta olemme huomanneet seuraavia asioita:

-infektiotaudit (virus) pahentavat ihottumia. Jos poika tuo päiväkodista tai koulusta kuumeen tai mahataudin, on seuraava viikko ihon kannalta karmiva. Sibicort-voide ei auta, Apolar- kortisonivoide reseptillä auttaa ainoastaan niissä tilanteissa. Liikkuvat yläluomet turpoavat ja muuttuvat "vetisiksi", eivät kuivan ihottumaisiksi. Vereslihainen, kostea luomivako sitten liimautuu ja erittää sellaista rähmän näköistä tulehduseritettä. Arkijärki sanoo, että luomivakoa pitäisi kuivattaa jotenkin, eikä hautoa millään paksulla rasvalla. Lääkäri määräsi Elidel- voidetta silmäluomiin, ja se vain pahensi tilannetta. Illalla kun sitä laitoin puhtaalle iholle, ei lapsi saanut silmiään auki koko seuraavana päivänä. "Edullinen" kokeilu sekin taas. Paras on, kun ei laita niihin yhtään mitään.

-Tietyille perusvoiteille tulee ns. immuniteetti. Käytämme Ceralania ja Decubalia sekä Aqualanin pummpupulloja, mutta emme koskaan kahta samaa pulloa peräkkäin. Decubal imeytyy huonosti. Lipolan, jota aikanaan moni mainosti ja hintakin on korkea, ei sovi lainkaan vaan kirvelee ihan itkuksi asti, vaikka iho ei olisikaan näkyvästi rikki.

-Kesät ovat pahimpia! Miksi? Auringonhan pitäisi auttaa, niin sanotaan. No, meillä on nytkin aivan hurjannäköiset käsivarret ranteista kyynärpäihin sekä polvet ja polvien taustat, siis taipeet. Joulun aikaa iho on usein parhaimmillaan.Viime kesänä iho oli todella pahana, ja saimme sitten märkäruven, joka alkoi niistä atopiakohdista.

-Omega 7-tyrniöljykapselit auttavat kuuriluontoisesti. Ovat luontaistuotekamaa ja he***in kallliita, mutta syötän niitä ylläpitona aamuin illoin, ja pahimpaan aikaan jopa 4 päivässä. Hyöty näkyy kyllä, mutta pitäisi ottaa toinen työ, että voisi syöttää niitä ympäri vuoden:) Toisaalta uskon siihen, että joku toleranssi elimistöön syntyy myös niihin pillereihin, eli välillä on hyväkin pitää taukoa.

-Annan lapsen syödä kaikkea. Mitään suolisto-oireita ei ole koskaan ollut. Keväällä ja talviaikaan raaka porkana, omena ja tomaatti kirvelevät suuta, ja lapsi osaakin välttää niitä ihan oma-aloitteisesti. Kuitenkaan kurkku ei turpoa eikä sellaista vaarallista allergisuutta ole esiintynyt. Toisaalta sitten loppukesällä oman maan tomaatit ja oman puun omenat maistuvat ihan ilman kirvelyitä. En tiedä mistä sekin sitten johtuu.

Nämä asiat olen huomannut. Osaako joku teistä kertoa, minkälainen tulevaisuus atoopikkolapsen iholla tulee olemaan? Ennuste siis? Kun lääkärit ovat hyvin erimielisiä tästäkin. Joku totesi, että atopia parane usein spontaanisti murrosiässä, mikä olisi tietysti hieno asia. Joku taas sanoi, että iän myötä iho-oireet siirtyvät taipeista silmien ympärille ja kaulalle ja kolmas sanoi, että tätä samaa se sitten tulee olemaan (raajoissa lähinnä) kausiluontoisesti koko pojan elämä. En tiedä mihin uskoisin. Mietin sitäkin, että jos ihottuma on nuoruusiässä vaikkapa käsissä pahana, vaikuttaa se varmasti myös ammatinvalintaan ja jos taas kasvoissa, tuskin lapsi hakeutuu mihinkään palveluammattiin ja vaikuttaahan se tietenkin itsetuntoon muillakin tavoin. Olisiko teillä tähän mitään lohdun sanoja? Nämä huolethan voivat tietysti tuntua nyt hiukan kaukaa haetuilta, mutta parastahan sitä varmasti jokainen lapselleen toivoisi.

20.6.2012 klo 15:52:47
Elberi
Hei kaikki :) Olen lueskellut moneen kertaan teidän tarinoita atopiasta ja sen kanssa elämisestä. Olen saanut korvaamatonta vertaistukea täältä. Itselläni on ollut ihottumaa niin kauan kun muistan, nyt olen 27v.. Lapsena todella paha taiveihottuma ja murrosiässä ihottuma siirtyi kaulalle ja päänahkaan, jossa se on edelleen pahimpana kuin koskaan. Lisäksi käsivarret, selkä ja silmäluomet on ihottuman vallassa.. Tuntuu ettei mikään auta. Lääkäristä on vähiten hyötyä. Kutina on kamalaa, en pysty olemaan raapimatta. Pahimpaan kutinaan olen käyttänut ataraxia, mutta senkin hyöty on melko vähäinen.Tilanne paheni ihan kammottavaksi edellisen raskauden ja synnytyksen jälkeen. Minulla on neljä lasta.

Hiki on pahinta samoin suihku. On vähän neuvoton olo, kun en tiedä miten ryhtyisin ihoani hoitamaan. Öljyt ei sovi iholleni ollenkaan, enkä ole löytänyt sopivaa voidettakaan.. Kortisonia en suostu enää käyttämään, hyöty kun on mitätön.. Elideliä olen käyttänyt noihin silmäluomiin, mutta en ole siitäkään apua löytänyt. Oftan dexa taitaa olla ainoa joka tuohon silmäluomi-ihottumaan auttaa, mutta apu on pelkästään tilapäinen ja ihottuma palaa parissa päivässä hoidon loputtua. Pöly on varmaan pahin mikä allergisoi, mutta miten pidän tässä perheessä pölyt poissa.. Melko mahdotonta..

Pakko on ilmeisesti ryhtyä miettimään tuota ruokavaliota, jos siitä olisi apua.. Ja tuo suolahoito kiinnostaisi.. Akupunktiota ei ole lähellä saatavilla, muuten sekin voisi kiinnostaa.. Aurinko ainakin pahentaa ihottumaa, joten en usko valohoidosta olevan apua, vai ovatko nämä kaksi eri asiaa? Stressistä pitäisi päästä eroon, mutta miten.. Nyt tuntuu jotenkin siltä, että on takki ihan tyhjä..

22.6.2012 klo 03:06:29
kake
oon juuri täyttäny 17v. jo syntymästä asti ollu paha ihottuma, siitä se sitten helpotti vuosien varrella. mutta nyt tässä n. vuoden ajan ollu tosi pahana. ikinä ei kesällä ole ollut ihottumaa, vaan hetikun on lämpimät säät tullut niin ihottuma on hävinnyt. mutta nyt tää ei tunnu häviävän millään, ennen ei oo ollut muutakun taipeissa ihottumaa mutta nyt sitä on kaulassa ja naamassa, tuntuu kauhealta kulkea pihalla kun jokainen kyselee ''mikä sun naamaa vaivaa''ym. joo stressi pahentaa, sen oon huomannu kanssa. oli mukava lukea täältä näitä ja aijon kyllä kokeilla tota vaaleen leivän syönnin lopettamista ym. kortisonia käytän, parin päivän päästä ei taas oo ihottumaa, ja sit se puhkee taas.. nyt silmät on tosi kauheena, aamulla ei saa auki ja ihoo lähtee, sama huulissa..

voiko joku auttaa miten pääsee eroon, tai edes helpottaa oloa?
lääkärilläkun käy, ne antaa vaa reseptejä rasvoihin jotka ei ikinä autakkaan edes mitään.. salaattia en oo syönyt ikinä, edes pienenä saanut alas. sitrushedelmä allergia on, siitepöly, ei vissiin muuta.

11.8.2012 klo 21:07:00
On kyllä helpottavaa lukea näitä viestejä, aina sitä luulee olevansa ainoa, joka kärsii pahasta ihottumasta. On ihana tietää, ettei ole yksin. Itselläni oli ala-asteen loppupuolella käsissä erittäin pahaa ihottumaa, joka hoidettiin pois vaseliinilla. Vuonna 2007 sitten käsi-ihottuma palasi. Olin tuolloin työssä, jossa käsitellään ruokaa, niin pääsin nopeasti ihotautilääkärille. Sain perusvoiteita ja kortisonia ja minulle tehtiin laajat allergiatestit. Olen allerginen formaldehydille ja formaldehydin vapauttajille, jotka ovat melko yleisiä kosmetiikassa käytettyjä aineita. Onnekseni olen löytänyt formaldehydi-vapaita tuotteita. Ihottuma "levisi" käsistä taipeisiin, josta vähitellen kaikkialle. Kolme vuotta ihottumaa on ollut kaikkialla, kasvoissa ja kaulassa pahin. Ihotautilääkäriltä sain Protopicia, jonka ansiosta kasvojen ja kaulan iho näyttää nykyään melko normaalilta! Käytän sitä ylläpitohoitona pari kertaa viikossa.

Tänä keväänä olin valohoidossa, josta oli todella apua. Toivoin, että kesällä ihottuma helpottuisi (niin kuin on aina kesäisin), mutta tänä kesänä ihottuma on pysynyt yhtä pahana kaikkialta. Kasvoja ja kaulaa lukuunottamatta ihossa ei ole kohtaa, jossa ei olisi ihottumaa.. Oon itse huomannut, että stressi todellakin pahentaa ihottumaa, yksi kaverini suositteli meditaatiota, että saisi parempia eväitä stressinhallintaan. Tämä on harkinnassa. Perusvoiteena käytän Ceralan plussaa, mutta tänään juuri huomasin, että 400g pumppupullo kestää mulla alle kaksi viikkoa.. ja silti iho hilseilee. Tummat vaatteet (joita ainoastaan käytän) ovat täynnä ihohilsettä... todella raivostuttavaa. Saan Protopicistä kelakorvauksen, mutta arastelen sen käyttöä koko vartalolle.. Onko jollakin kokemusta Protopicin käytöstä koko keholle?

Mulle sisäisesti vähän apua on runsaasta veden juomisesta ja kalanmaksaöljy-kapseleista. Seuraavaksi ajattelin testata tyrniöljykapselit. Tänä kesänä oon huomannut myös, että sokeri pahentaa kutinaa ja sitä kautta ihottumaa. Kausina, kun en ole syönyt karkkia tai paljon muutakaan makeaa, ihottuma ei punoita tai kutise niin paljon.

11.8.2012 klo 21:08:33
Make
Kake: Suosittelen kysymään lääkäriltä limuusivoiteista (esim. Protopic), niistä on moni löytänyt avun kasvojen ja silmäluomien ihottumaan.

4.9.2012 klo 09:40:46
Ihon pesemisestä...
Innostuin miesystäväni kokemuksen perusteella kokeilemaan itsekin shampootonta pesua (kannatttaa googlettaa "no-poo") elikkäs pesin päänahan pelkällä ruokasooda-vesiseoksella ja huuhteluveteen laitoin hiukan etikkaa. Nyttemmin pesen silloin tällöin luonteistuotekaupan saippualla hiukseni, mutta silloin taas ihottuma pahenee. Luin eräästä blogista, että saippuat ym pesuaineet ovat liian tehokkaita. Tämä on ihan järkeenkäypää - ennenvanhaanhan keho pestiin palasaippualla, eikä silläkään kovin usein. Nestemäiset shampoot ovat täynnä lisäaineita, sillä nestemäinen muoto tarkoittaa vettä ja tämä vesi taas kasaa itseensä bakteereita, jos siihen ei laita näitä lisäaineita. epäilen että käsi-ihottumani ja päänahan ihottuma on jostakin näistä aineista lähtöisin...

[Viesti poistettu]

13.9.2012 klo 17:31:18
Ylläpitäjä

17.9.2012 klo 10:03:42
Ja taas mainontaa.

21.9.2012 klo 17:43:20
esteri_i
Moikka!

Eksyin tälle keskustelupalstalle vinkkien ja avun toivossa. Olen itse sairastanut atooppista ihottumaa pienestä saakka (tai silloin se jo todettiin). Pienenä, kuten suurimmalla osalla täällä, ihottuma oli pahempi. Sitä oli suurimmaksi osaksi taipeissa ja ihoni vaati säännöllistä rasvausta päästä varpaisiin. Minua ei käsittääkseni jouduttu silloin koskaan rasvaamaan kortisonilla, vaan perusvoide riitti.

Koko nuoruusikäni minulla oli lievänä taiveihottumaa, mutta sitä oli satunnaisesti esim. yöhikoilun seurauksena. Vasta lukioiässä ihottuma alkoi osoittaa pahenemisen merkkejä. Ensin huomasin, että iho nenän alla oli jatkuvasti kuiva, vaikka miten sitä rasvasin. Jotkut kaveritkin ihmetteli, että miksi en laita siihen rasvaa. Mutta laitoinhan minä!

Sitten tuli kesä 2011 ja valtaisan stressin seuraksena ihottuma puhkesi todella pahana... Ravasin lääkärissä ja minulle määrättiin kortisonia. Allergiatestit otettiin tuolloin ja minulla todettiin ainoastaan timotei-allergia. Hoito auttoi vain hetkellisesti, mutta pian hoidon lakattua ihottuma tuli jälleen takaisin. En silloin vielä tajunnut, kuinka tärkeää ihon säännöllinen rasvaus on, joten jatkunut ihottuma saattoi osittain mennä huolimattomuuteni piikkiin.

Syksyllä 2011 minulla todettiin haavainen paksusuolentulehdus ja sain siihen lääkkeitä. Koska kyseessä on krooninen, autoimmuunisairaus, kuten atooppinen ihottumakin, joudun syömään lääkkeitä mahdollisesti koko loppuikäni, eikä sairaus välttämättä koskaan parane kokonaan.

Vatsavaivat lakkasivat aloitettuani lääkekuurin, mutta ihottumani jatkui ja jatkui stressin vähenemisestä huolimatta. Olen kuitenkin aina ollut luonteeltani todella herkästi stressaantuva ja murehdin milloin mistäkin asiasta... En oikeastaan osaa sanoa, voisiko syy olla siinä. Ihmettelen kuitenkin, miksi ihottuma olisi vasta nyt puhjennut näin pahana, koska olenhan aina ollut tällainen.

Noh, ihottumani on siitä pitäen pysynyt samanlaisena, eli laaja-alaisena. Ihottumaa on eniten käsissä ja käsivarsissa, mutta myös selässä, niskassa, kasvoissa ja jaloissa. Myös päänahkani on erittäin kuiva, enkä allergisen reaktion kerran saatuani uskalla enää värjätä hiuksiani. Lääkekuurit aina helpottavat huomattavasti oloani, mutta sitten se alkaa taas - nimittäin sietämätön kutina.

Olen rampannut lääkärissä viimeaikoina todella tiheään tahtiin, mutta kuulen aina samat selitykset ja kehotukset, eli rasvaa säännöllisesti ja pahempiin alueisiin vahvempaa kortisonia ja mahdollisesti myös suun kautta otettava kortisonikuuri olisi paikallaan muutaman kerran vuodessa. Syyhykään ei kuulema voi olla kyseessä, koska ihottumani ei näytä syyhyltä. "Ihan tavalliselta, tulehtuneelta atooppiselta ekseemalta tuo näyttää."

Minullekin on määrätty Ataraxia yötä vasten otettavaksi ja lisäksi Cetiridzin-nimistä antihistamiinia päivisin otettavaksi. Olo on jatkuvasti rättiväsynyt. Olen huomannut, että Atarax ei enää parin viikon päästä auta kutinaan niin hyvin kuin aluksi ja olen alkanut taas raapia öisin ja varsinkin iltaisin, mikä ei ainakaan auta minua nukkumaan paremmin.

Minulla on myös käynyt mielessä koira-allergian mahdollisuus, sillä oireeni tuntuvat aina pahenevan, kun olen koirien kanssa tekemisissä. Minua aivastuttaa ja silmäni alkavat vuotaa ja rähmiä. Tilannetta ei varmasti paranna se, että poikaystäväni vanhemmilla on koiria kotonaan ja poikaystäväni käy siellä joka viikko. Olen miettinyt voisiko pienetkin määrät, kuten vaatteiden mukana kulkeutuva hilse, aiheuttaa ihottumaa ja aivastelua.

Minua on aivastuttanut viimeisen vuoden aikana enemmän kuin koskaan ennen. Se on päivittäistä ja jos en ota antihistamiinia niin aivastelen vielä enemmän. Äidilläni on todettu pölyallergia, joten olen miettinyt, voisiko minullakin olla se. Olen koittanut siivota kotona säännöllisesti ja tuulettaa, jotta pöly ei pääsisi kerääntymään liiaksi nurkkiin. Se on kuitenkin hankalaa, kun käy koulussa ja harrastuksissa. En kerkiä koko ajan siivoamaan kuitenkaan.

Olen lukenut haavaisen paksusuolitulehduksen eli IBD:n ja atopian välisistä yhteyksistä ja jotkut tutkijat ovat sitä mieltä, että niillä saattaa olla yhteys. Jotkut ovat jopa pohtineet sitä, että IBD olisi itse asiassa ruoka-aineallergiasta johtuva reaktio. Minua ihmetyttää, miksi lääkärit eivät ole ottaneet moista asiaa esiin kertaakaan, vaikka olen maininnut molemmista sairauksista.

Joka tapauksessa olen viimeinkin kyllästynyt raavaamaan lääkärillä ja kärsimään kortisonivoiteiden takia ohenevasta ihosta, ja olen päättänyt alkaa selvittämään tätä juttua itse.

Minulla on aina pahentanut ihottumaani ainakin tomaatti ja pähkinät. Teidän muiden vastausten perusteella minun kannattaisi myös kokeilla hiivatonta ja viljatonta ruokavaliota. Olisiko kenelläkään vinkkejä, miten aloittaisin sellaisen ruokavalion? Koko ikäni "normaalia" ruokavaliota noudattaneena olen huomannut, että minulla on vaikeuksia välttää näitä ruoka-aineita, koska niitä tuntuu olevan vähän kaikessa...

Kiitos, jos joku viitsii vastata!

21.9.2012 klo 17:52:39
esteri_i
Niin, jäi tuossa aiemmassa viestissä vielä sanottua muutama asia...

Minulla siis meikit pahentaa kasvojen ihottumaa selkeästi. Varsinkin meikkivoide on sellainen joka alkaa kirveltää ja tekee ihon punakaksi. Jos pidän vapaapäiviä meikinkäytöstä ja pistän kortisonia, niin iho on heti paljon parempi. On kuitenkin kurjaa mennä ihmisten ilmoille täysin laittautumatta ja rasvattu iho kiillellen. En kuitenkaan keksi enää oikein muutakaan keinoa. Ripsivärin poistamisesta aiheutuva hankaus pahentaa myös silmänympärysihoni ihottumaa. Lukuisista kokeiluista huolimatta en ole vieläkään löytänyt iholleni oikeanlaista meikkivoidetta, joka ei kirvelisi tai kuivattaisi ihoani.

Valohoidossa en ole koskaan käynyt, mutta kesällä ottaessani aurinkoa tuntui ihan kuin ihoni olisi alkanut kutisemaan entistä enemmän... :( Voisiko joku muuten kertoa, miten valohoito tehdään? Joutuuko siinä menemään johonkin ahtaaseen "tuubiin", joka suljetaan vai mitä? :D

25.9.2012 klo 01:52:15
esteri_i: Mä kävin SUP-valohoidossa (Selective Ultraviolet Phototherapy), jossa se laite on ainakin Helsingin Iho- ja allergiasairaalassa suihkukopin kokoinen kaappi, jonne mennään seisomaan. Siinä sitten seisoskellaan minuutista viiteentoista minuuttiin suojalasit silmillä.

Mua jännitti ekan kerran mennä, kun pelkään ahtaita paikkoja, mutta kun hoitaja sanoi, että ovet saan millon tahansa itse auki kevyesti työntämällä niin se helpotti ahdistusta. Ja kun hoidossa käydään 2-4 kertaa viikossa 1-2kk ajan niin siitä tulee jo rutiinia. Siellä valohoitopuolella oli kyllä myös sellasia tavallisen solariumin näköisiä laitteita, joissa ollaan pitkällään. Niistä joku osaavampi voi kertoa :)

26.9.2012 klo 15:26:18
empee

Moikat. Semmosta lähdin kyselemään että, onko kellään tullut atooppisen ihon oireina vesirakkuloita ihoon, takareisiin ja pakaroihin? 3mm - 1cm kokoisia tms?

kiitos tiedoista.

3.10.2012 klo 14:46:28
Minulla on ihottumaan lähes joka puolella kehoa, joten on kokemusta protopicin käytöstä lähes koko keholle. Se kyllä auttaa melko nopeasti. joten hoitoa voi pikuhiljaa vähentää. Joihinkin kohtiin ihottuma ei edes palaa, mutta tietyt kohdat minulla on kroonistuneet joten niihin joudun käyttämään protopiciä aina. Se on ainut lääke millä onn mitään vaikutusta. Ei auta myöskään valohoidot, eikä kyllä aurinkokaan...

17.10.2012 klo 17:36:23
P
Hei,

Minulla on myös pitkä historia atooppisesta ihosta. Aiemmin jouduin syömään vähintään pari antibioottikuuria sekä useita kortisonikuureja vuodessa. Vaikka hoidin ihoani erittäin hyvin, rasvasin ja käytin protopicia päivittäin lähes koko kehoon. Rahaa paloi, eikä mikään auttanut, kesälläkin iho saattoi olla päästä jalkoihin asti huonona. Tämä jakso elämässäni kesti noin kymmenen vuotta, eli suhteellisen pitkän ajan ehdin kärsimään ja arpia jäi. Antibiooteilla ja kortisonilla sain ihoni hetkellisesti kuntoon, mutta sen ajan ihon "hyvää" kuntoa ei voi verrata nykyiseen millään... Olen kokeillut myös valohoitoa sekä kylmähoitoa ja kaiken maailman voiteita a:sta ö:hön.

Minulle pelastuksena on tullut ruokavalion täysremontti. Eli aloin karppaamaan, mikä käytänössä omalla kohdallani on tarkoittanut kaikkien viljatuotteiden sekä tärkkelystä sisältävien kasvisten (esim. peruna, maissi)(älä lue=olen jättänyt kaikki kasvikset pois)ja sokerin jättämistä kokonaan pois ruokavaliosta. Samalla olen lisännyt rasvan käyttöä huomattavasti ruokavaliossani ja alkanut syömään mahdollisimman vähän käsiteltyjä tuotteita ja vältän lisäaineita. En tiedä kumpi vaikuttaa enemmän, rasvan määrä (etenkin maito- ja eläinrasvojen lisääntyminen) vai viljojen poisto, mutta ihoni on kuin normaalin ihmisen iho. Eli nyt rasvaan kerran päivässä, joko ceralanilla tai kookosöljyllä eikä iho muuta vaadi (ei varmaan vaatisi edes sitä, mutta vanha tapa). Nyt minulla on ihan erityisen pehmeä ja hyväkuntoinen iho. Kutinakin kadonnut, joten yötkin nukun paremmin ja olo on muutoinkin virkeämpi ja parempi. Voin vain suositella. Tietenkin ollaan kaikki erilaisia, mutta voi olla kokeilemisen arvoista. Huomautuksena, että minulla kesti ihon täydellinen parantuminen noin puolivuotta siitä, kun ruokavalioremontin tein. Eli parin päivän ihmettä ei ehkä kannata odotella, mutta parissa viikossa saattaa huomata jo jotain eroa, jos ei ihossa, niin ainakin olossa! :)

23.10.2012 klo 13:09:09
empee

Eikö tosiaan kellekään ole tullut eteen kyseistä iho-ongelmaa?
vesirakkuloita jalkoihin, atoopikolle.

24.10.2012 klo 11:25:08
mai
moi,
empee huomasitko, että tuolla ´vinkit´-osiossa on kohtalotovereita vesirakkulaisille.
Olen näköjään siellä itsekin ehdotellut suolakylpyjä, vaikka itselläni ei ole tätä ongelmaa. Toivotaan että jostain saat apua, inhottava vaiva!

Siitä olen tosi iloinen, että sinä P olet saanut ruokaremontilla ihon noin hyvään kuntoon! Itse en ole yhtä tiukka ruokavaliossani, mutta periaatteessa samoilla linjoilla. Vanhemmiten ihoni on tullut paljon paremmaksi, uskon että niukalla sokerin käytöllä, vähillä viljoilla ja mahdollisimman kotitekoisella ruualla hyvistä (mielellään luomu) aineksista on varmaan ollut hyvää tekevä vaikutus.

Tällä hetkellä tosin naama punottaa, mutta syksy on tullut ja talvi hyvää vauhtia tulossa, sen aina tuntee nahoissaan. Vielä aikamoinen samba ikääntyvien vanhemien ja mieleltään sairastelevan lähiomaisen kanssa...
Sekoitin äsken puolet cano dermia ja puolet meikkivoidetta (mulle sopii Mary Kay)ja levittelin naamalle, että jaksaa tässä naputella (pöytäkirjaa ;)) ja ottaa asiakkaita vastaan.

Hyvää syksyä kaikille!

24.10.2012 klo 11:33:48
mai
... ja talvea!

Juu...koska tämä naama nyt punottaa, yritän vielä skarpata ja lisätä vaikkapa hyvien rasvojen käyttöä (sisäisesti)!

27.10.2012 klo 01:04:59
RuPi
Heippa! Mulla puhkesi paha ihottuma polio rokotteen seurauksena. Perimässäkin kyllä atopiaa, ei siinä. Allergiatesteissä en ole koskaan käyny, mutta kokeilemalla 22v.(olen 24v.) aikana löytyy; kanamuna, kala, sitrushedelmät, pähkinät(kookos, mantelit ym.), vahvat mausteet(chili, curry, pippurit), suklaa, maito, kissa, siitepöly(heinä- ja purupöly), koira(riippuu koirasta. Omalle en ole), vahvat tuoksut, energiajuomat, Coca Cola(ylipätään vahvasti värjätyt limut ja karkit), tomaatti, raaka paprika, omena ja paljon muuta. Ties mitä selviäis lisää jos testeissä kävisi. Näitä välttämällä on tosin pärjänny ihan jees :)

Paksut rasvat ei sovi, kutina alkaa lähes välittömästi ja on ihan h********stä. Vähänkään hajustetut rasvat ei sovi. Nyt ollut käytössä sekaisin Ceralan(reseptillä), Hydran, 1% Hydrocortison, kuurina 1% Lipolan, Erisan kosteuttava voide(?). Kolmena viimeisenä kesänä olen joutunut syömään 2 viikon antibiootti- ja kortisonikuurit. Levinnyt märkärupi ja infektoitunut ekseema syynä. Mut keisarileikattiin joulukuussa ja sen jälkeen on ihon kanssa ollut yhtä alamäkeä eli siis raskauden jälkeen. Raskauden aikanakin jo vatsa kutisi aivan järjettömästi, mutta siihen ei puututtu neuvolassa, kun ei jalkapohjat ja kämmenet kutissu ollenkaan. Jäi söpöt masukuvat ottamatta. Kukapa haluaisi ikuistaa rupisen ja "vereslihalla" olevan vatsan :(

Kuukausi takaperin mulla todettiin myös kilpirauhasen vajaatoiminta ja lääkitys aloitetaan toivon mukaan kuukauden max. kahden päästä. Lääkäri jolla kävin on ainoa kuka on 22v. aikana ottanut mun oireet tosissaan ja tutki asioita kokonaisvaltaisesti!!! Muutama verikoe odottamassa; keliakiaan liittyen jokin arvo(epäilee mulla vilja yliherkkyyttä), rauta-arvot(ei hemoglobiini) sekä kortisoli. Tiedossa siis hiilihydraatti tietoinen ruokavalio(ei karppaamista!). Vatsan ja kasvojen jatkuva turvotus varsinkin silmien alaluomissa johtunee pääosin viljapitoisesta ruokavaliosta, kuulemma.

Mulla ei perusrasvat enää oikeastaan auta tähän. Olin täysin neuvoton ennen tota kilpirauhas lääkärikäyntiä. Lääkäri suositteli hamppuöljyä iholle. Mulla ei oo iho kauheen vastaanottavainen ollut öljyjen suhteen joten kokeilen varovasti :). Käytän myös helokkiöjy kapseleita 8kpl/pvä. Normi annostus on 4kpl/pvä. Siihen kylkeen maitohappobakteeri kapseleita höystettynä B12-vitamiinilla ja em. on auttanut naaman punotukseen kivasti. Hikoilu pahentaa tätä tilannetta entisestään, kuten myös joka päiväinen pesulla käyminen. Saunassa käyn n. 2-3krt./vko ja silloin varovasti kuorintakintaalla hieron koko kehon läpi. On parantanut ihon kuntoa huomattavasti, kun saa kuolleen ihosolukon pois.
Yöt menee raapiessa. Ataraxia on, muttei se oikeen auta enää. Raavin niin pitkään ja joskus siltikin, kun ihosta tulee märkä ja sittenhän se vasta kipeä onkin. Sängyssä makaaminenkin sattuu. Päänahka on myös todella kuiva ja ruvella. Vaatteet on valkoisia ihon hilseilystä. Yhdessä vaiheessa sain(vahingossa)kynnellä ns. veistettyä haavoja ihoon. Vieläkään en tiedä mistä moinen, kun ei ole ikinä tapahtunut niin!

Minnekään ei usein tee mieli lähteä, kun saa tosiaan niitä katseita ku kantais jotain tarttuvaa tautia :(. Luojan kiitos ihanasta avomiehestä, joka tätä p***aa on jaksanut mun rinnalla jo 5v.<3

Tuli kaikki aika sekaisin, mutta toivottavasti joku jaksoi lukea :)

1.11.2012 klo 21:26:30
empee

Moi. Joo huomasin kyllä. Mutta kun ei ole jalkapohjissa tai käsissä vaan kannikoissa ja takareisissä. Kerran polvitaipeen luonakin.

Sitä kysyinkin että onko kellään muulla ollut noissa paikoissa vai onko tämä ainutlaatuista että noihin paikkoihin nyt tullut. Aluksi oli pieniä rakkuloita sitten vähän suurempia n. 1cm halkasijaltaan. Rakkulat puhkesivat ja sitten tulehtuivat, antibioottista salvaa määräsi lääkäri niihin.

kiitos tiedosta. :)

4.11.2012 klo 22:16:28
esteri_i
RuPi: Tuntuu väärältä sanoa näin, mut tuntuu vapauttavalta lukea että joku muukin ku minä itse tietää miltä tuntuu ku kaikki paikat on raavittu auki... Vaikka toki toivoisin, ettei sinulla eikä yhdelläkään muulla olisi tätä tautia, koska sen kanssa eläminen on osoittautunut yhdeksi h******ksi.

Mullakin siis atooppisen ihottuman ohella tuo krooninen suolistotulehdus. Jotenkin kuulostaa siltä, että käyt läpi samaa kuin minäkin. Ihottumaa on melkein joka puolella ja päänahassa myös! Miten voi ollakin päänahka niin kuiva. Koko ajan hilseilee ja tekis mieli raapia kun kutisee :( Tää alkava talvi luultavasti kuivatti mun päänahkaa ja muuta ihoa lisää ja tässä tulos.

Olen kerta kaikkiaan kyllästynyt tähän kutinaan, sillä se ihan tosissaan rajoittaa jo normaalia arkea. Itsekin tiedän miltä tuntuu kävellä ihmisten ilmoilla ilman meikkiä, koska ihottuma on niin pahana, ettei siihen päälle tulisi mieleenkään laittaa mitään meikkivoidetta. Ja käsien ihottuma on kans raivostuttavaa, kun ihmiset kattoo ihan ku olis spitaalinen tai jotain. :D

Mutta toisaalta nyt kun tän pahentuneen ihottuman kanssa on jo melkeen vuoden päivät kulunu, ni on oppinu hiukan suhtautumaan siihen paremmin. Pahoina hetkinä mietin aina että mä en ole tätä sairautta keksinyt joten siitä on turha ottaa liikaa stressiä, se ei ole mitenkään mun syy. Ja jos ihmiset kattoo oudosti niin niille voi aina selittää, mistä on kyse. :)

Stressi on tosiaanki semmonen asia, minkä oon huomannu pahentavan oireita paljon. Samoin veden kanssa lutraaminen. Mun on ainaki pakko rasvata itteni päästä jalkoihin HETI suihkun jälkeen, koska iho kuivaa muuten välittömästi. Ja kylmä vesi on ihan must nykyään. Vaikkakin olen huomannut ettei veden lämpötila sinänsä vaikuta niin paljon, vaan itse vesi on pahentava tekijä jostain kumman syystä. Kylmä vesi on kuitenki parempi ku kuuma.

Tänään kävin ostamassa probioottitabletteja, koska olen viime aikoina lukenut niistä paljon hyvää. Nähtäväks jää miten ne vaikuttaa mun ihoon ja vatsan toimintaan vai vaikuttaako mitenkään. Positiiviset on ainaki odotukset :)

10.11.2012 klo 14:25:37
tyjytys
itse olen kokenut saaneeni käsi-ihottuman ja varsinkin rakkulat kuriin suolasaippualla. Tiedän, kuulostaa aika hurjalta, suolaa haavoihin... ja koska epäilen että se käsi-ihottumaa ärsyttävä aine on jokin säilöntäaine kosmeettisissa aineissa, pahimmillaan laittaessa olen laittanut suolakäsittelyn jälkeen neitsytkookosöljyä (ei mitään lisäaineita) ja puuvillahanskat päälle. On mulla III ryhmän kortisonikin käsi-ihottumaa varten, mutta jostain syystä tämä toimii paremmin...

13.11.2012 klo 15:22:24
mai
Moi taas! Tapasin salilla tuttavani, jonka kanssa vaihdettiin viimeisimmät atopiakuulumiset, ettei ihan hiki päässyt yllättämään ;) Tämän kerran vinkki käsi-ihottumaisille (hänellä taisi olla rakkulainen ihottuma) oli käsidesi, käytössä LV -sarja. Hän oli saanut vinkin ihotautilääkäriltään! Ihottumaa ei siinä vaiheessa ollut enää kuin hiukan pikkusormen kupeessa. Tuttavani on keramiikkataiteilija, joten haastetta varmaan riittää materiaalien kanssa.

Atopian hoito

26.12.2012 klo 02:24:56
Blah.
Hellou!

Täytyypä osallistua keskusteluun, kun oikein taas tää nahka tympii.. Eikö joku vois vaan keksiä keinoa, millä tän raivostuttavan taudin sais pois...

Mulla on ollut atopia koko iän, kohta 30v. Ihan vauvana oli kuulemma pahana, sairaalassakin tuli vietettyä aikaa. Sen jälkeen atopia roihusi yläasteen loppupuolelle vaihtelevasti ja paikallisesti - joskus oli nenänalunen auki, seuraavassa vaiheessa iski sormiin. Sitten sain ihottuman kuriin, tilalle putkahti akne, ei tosin onneksi ihan kauhean pahana. Ihottumatonta jaksoa kestikin ihanasti joku kymmenisen vuotta. Akne jäi ja vaivaa vielä tänäänkin. Mutta se on aika pikku juttu tän toisen halvatun ihosairauden rinnalla.

Sitten tuli ensi-räjähdys. Olin etelä-Euroopassa puolisen vuotta yhden syksyn tossa 2000-luvun puolivälin paikkeilla, jossa ihottuma iski oikein kunnolla heti reissun alkumetreillä, ehkäpä stressin ja ympäristön muutoksen myötä. Sen sain onneksi kuriin melko pian. Meni taas muutama vuosi oikein mallikkaasti. Välillä oli iho pahempana, mutta sen sai suht kuntoon kortisoineilla sekä SUP- valohoidolla.

Tuli viime vuoden loppukesä...ja sen myötä elämäni tähän mennessä tuskaisin syksy. Päästä varpaisiin punainen, kutiseva, rikki, kädet ja jalat vesikelloilla ymym. Kortisonit, antibiootit ja voiteet ei auttaneet kuin hetkeksi. Lähete valohoitoon, siellä kävin ensin yhden pätkän SUP-hoitoa (15krt), sitten UVBta yksi pätkä (15krt) ja sillä iho parani melkein kokonaan. Siihen päälle keväällä kahden viikon aurinkoloma, niin avot! Nahka oli aivan kunnossa. Kunnes tuli vappu ja nahka mänt kurttuun. Ei muuta kun lisää valohoitoa kesän alkuun. Ja taas parani. Tuli syksy, tuli ihottuma. Argh. Kävin vielä neljännenkin jakson (siis kolmas UVB) valoa ja iho parani. Kunnes valaistukset loppui tossa joulukuun alussa. Ja taas mennään :( söin ennen joulua yhden kortisonikuurin suun kautta ja se tais olla vaan haitaks. Kyllähän se alkuun auttoi, mutta nyt räjähti taas homma aivan käsiin. Nahka vähän joka puolelta kiristävä, punainen, kutiava ja turvoksissa kohta taas kauttaaltaan. Ei jaksais. Ei vaan niin jaksais! Saako nyt ottaa sen itkupotkuraivarin..? No ei oikeestaan, koska se vaan pahentaa tilannetta. Heh.

Kortisonivoidetta oon lääppinyt nyt pahimpiin (varmaan jo vähän liikaakin), tällä kertaa menossa apolar ja miedohko locoid. Otsan pahimpaan kohtaan elidel. Elideliin on tuloillaan se b-lausunto, mutta saapi nähä jääkö käyttämättä, elidelkin kun tuntuu välillä ärsyttävän. Nyt kokeilin käsivarsiin ja alkuun tuntu auttavan, kunnes n. Kolmen viikon käytön jälkeen se alkoi ärsyttää ja tilalle tuli pistävänkuumottava kutina. Lopetin siis siihen, paitsi otsan osalta. Perusrasvana aqualan l ja ceridal plussa, niitäkin vuorotellen ja fiiliksen mukaan, että kumpi juuri sillä kertaa tuntuu kivemmalta. Kaikista pahimpana haittana tässä on se, kun ei tässä meinaa unikaan onnistua, vaikka normaalisti ei oo mitään ongelmia unen kanssa. Kaippa sitä kiukuspäissään ressaa tätä nahkaa, niin ei unikaan tuu.

Onko kellään muuten kokemuksia/tietoa, kuinka paljon UVB-valoa voi ottaa ilman että siitä uhkaa tulla vaarallista esim. Ihosyövän kannalta? Aattelin, jos marssisi taas ihotautilääkärille ja ehdottaisi pientä valohoitojaksoa.. Vaikka siitä ei ehkä ookaan kuin hetken apu, niin ois ees sen hetken iho kunnossa, mikään muu kun tähän ei tunnu auttavan. :(

Päätin tässä kokeilla myös jotain mustaherukkatabuja, joku kun jossain kun kehui, että niistä saattais olla jotain apua. Aika näyttää.. Popsin myös D-vitamiinia sekä Vivisanten jotain syvänmerenkala-tabuja. Molempia oon syönyt nyt jonkun aikaa, mutta tehoakin sais jo kohta tulla.. :) syvänmerenkalatabut kun maksoivatkin mokomat ihan tarpeeks. Kellään muulla moisista kokemuksia? Mustaherukat aloitin just vähän aikaa sitten, koitan muistaa tulla raportoimaan, jos (muka) tehoavat. Kokeilin myös tänä syksynä vähempi vehnäistä ruokavaliota, mutta suurempaa apua ei meikäläiselle siitä tullut. Ikävä sinänsä.. Toisaalta sitä tekisi mieli jatkaa/kokeilla uudestaankin, koska jotenkin se tuntuu musta järkeenkäypältä :)

En voi muuta sanoa, kun että on tää kyllä yks riivatun tauti, jota ei varmasti pysty kunnolla kukaan muu kuin atoopikko ymmärtämään! Ahdistaa, ketuttaa ja varsinkin kutittaa!

Tulipa vähän pitkästi avauduttua, mutta ainakin vahvasti aion kuvitella, että tää helpottaa! Kohti uni-yritystä siis (rasvapurkin kautta, tietenkin) ja hyvät joulunjatkot vaan kaikille, tästä kaikesta huolimatta! :)

28.1.2013 klo 00:38:14
Ei-enää-laisinkaan-niin-Blah
Iltaa!

Pienen päivityksen paikka..

Edelliseen postaukseeni verrattuna täällä huutelee kuin aivan uusi ihminen. :) Iho parantunut melkein kokonaan, vain pienenpieniä rupia siellä täällä. Eikä oikeastaan kutita. Mitään uutta edellisen kirjoitukseni jälkeen en oo tehnyt, syvänmerenkala-kuuri loppui, mutta mustaherukkakuuri on jatkunut. Tarkemmin sanottuna olen siis popsinut iho-omegaksi nimettyä luontaistuotetta. En todella tiedä, voiko se olla nyt nämä mustaherukat vai mikä, mutta iho, (ja sen myötä olo, mieli ym.) on kuitenkin niiiiiin paljon parempi! Kortisonivoidetta oon laittanut enää vain ihan pienissä määrin ja silloin tällöin, elideliä en laisinkaan. Perusrasvana edelleen Ceralan plus ja Aqualan L. Voihan se tietenkin olla, että tää on vaan sattumien summaa ja nyt on vaan joku parempi vaihe menossa, mutta yleensä mulla on tää keskitalvi ollut melko vaikeeta ja varsinkin kun nyt on ollut lisäksi melko kovia pakkasia (ts kuiva ilma), niin niistäkin huolimatta iho senkun paranee. Aivan uskomatonta, mutta ah niin ihanaa! :)

Jos (vielä kuitenkin melko isolla JOS) tää ihon parantuminen on nyt tuon iho-omegan ansiosta, niin en voi muuta kuin todella lämpimästi suositella kokeiltavaksi (jos siis mikään muu yliherkkyys tms. ei rajoita kokeilua). Itse olen siis kuuria syönyt nyt reilun kuukauden ja tuloksia on tosiaan jo syntynyt.

Nyt jään odottelemaan, ettei mikään kohtalo puutu peliin tämän avautumisen jäljiltä ja käännä tilannetta kohti huonompaa :p sekä jatkan mustaherukkakuurin syömistä. Koitan muistaa päivitellä taas jossain välissä, jos joku muukin vaikka voisi saada tästä apua atopiaansa. :)

6.2.2013 klo 14:54:45
Huii

Heii!!

Olen itse kyllä vasta 14-vuotias, mutta tiedän paljon tästä asiasta. Olen elänyt Atooppisen ihon kanssa syntymästäni lähtien. Ja se ei ole mukavaaa, niinkuin varmaa olette huomanneet itsekkin :D

:( Kun olin pieni minulle tehtiin kaiken laisia testejä, että saataisiin tietää mistä tämä johtuisi, mutta syytä ei vieläkään tiedetä. Itse olen allergine koirille, mutta siitä tämä ei selvästikkään ole johtunut. Sillä en ole ollut pitkään aikaan koirien lähellä ja tälläkin hetkellä kasvot, kaula ja käsitaipeet ovat aivan täynnä punaista kutittavaa ihottumaa.

Olen käyttänyt moinia eri rasvoja, lääkkeitä ja haudevesiä. Ei tulosta... Tällä hetkellä kytän koko vartaloon "Aqualan L"- perus voidetta aina kun ihoni on kuiva, autaa jossakin määrin. Olen käyttänyt ennen "Orginal Clinic Crema" voidetta, mutta se vain teki ihoni punaiseksi ja rasvaisksi. Ei tietenkään tarkoita että teille kävisi niin. Kaulalleni ja kasvoilleni laitan joka Ilta ja aamu Emulsiovoidetta. Mitä rasvoja itse käytätte??

Minulla taas on atopian takia paljon ruhjeita raapimisen takia käsissä ja kaulassa, ja en tiedä mikä kutiamiseen auttaisi, ei ole kiva kun koko ajan on kädet verellä.. Onko teillä mitään vinkkejä kutiamiseen ?? (olisitarvetta) Tietenkin minulla on ruhjeisiin voide joka parantaa niitä, mutta kutiamisesta haluaisin eroon välittömästi.

Oletteko te käyttäneet koskaan "omega - mustaherukansiemenöljykapseleita?" Minulle suositeltiin niitä. Olen syönyt niitä, kohta noin 2 viikkoa ja ne auttavat kyllä aika paljon. Suosittelen niitä :D

Toivottavasti tajusitte mitä kirjoittelin.. :)

19.2.2013 klo 21:07:43
Atoopikko 17vuotta
Minulla tyypilliset paikat atooppiselle iholle on taipeet, naama ja selkäalue. Omaa ihottumaani pahentaa vähäinen yöuni, kuiva ilmasto (talvi), stressi. Ihottuman hoitoon on auttanut jotkin kortisoni rasvat ja nyt kokeilemani vichy naamarasva (apteekista), joka kosteuttaa ja lieventää ihon punoitusta. Kesäisin ihottuma katoaa ja mysteerisesti palaa joka talvi.

21.2.2013 klo 18:23:58
Tommi
Kokeilkaa hyvät ihmiset niitä suolakylpyjä. Tästä on oma keskustelu tuolla hoitojen alla.

Ainakin itselläni tämä toimi mainiosti, eli kutina lähti melkein kerrasta. Uusin käsittelyn päivittäin 4 päivän ajan jonka jälkeen joka toinen päivä ja nyt olen kerta / viikko tahdissa. Vaihdoin toki samaan aikaan viljattomaan ruokavalioon, eli sekin saattaa omalta osaltaan vaikuttaa.

"Resepti":
- Amme täyteen lämmintä vettä
- 500g vuorisuolaa
- 30min loikoilu ja rentoutuminen ammeessa
- Kuivaus pyyhkeellä, eli en pese suolavettä pois iholta
- Kosteusvoide iholle

Toivottavasti auttaa muillakin!

21.3.2013 klo 10:14:32
Täällä myös yksi atoopikko. Suolahuoneella olen käynyt välillä, suolakylpyjä ei ole mahdollista kotona suorittaa. Se amme puuttuu, joten yritän pärjätä suolasaippualla. Itsellä atopia puhkesi pari vuotta sitten ja viime syksystä tilanne on ollut aika kaoottinen. Uskon atopian puhjenneen stressin takia. Ja nyt stressaa ihosta päivittäin, kun ei tiedä miltä aamulla näyttää. Hoitoina on tarjottu kortisonia ja lääkkeitä. Kortisonikierteestä taistelin irti ennen joulua. Iho näytti hetken aivan kamalalta, mutta parani sitten ihan siedettäväksi. Nyt iho alkaa taas riehaantua (yllätys, yllätys) stressin takia. Eilen kävin lääkärissä ja olisi taas määrännyt vain kortisonia. Jäi tunne, että vaivaa ei otettu tosissaan. Jätin siis kortisonit hakematta ja ajattelin kokeilla taas luomukonsteja.

Viime syksynä jo kokeilin hieman gluteenitonta ruokavaliota, mutta kokeilu tyssäsi jouluun ja limppuun. Kokeilusta jäi kuitenkin ihan positiivinen kuva, joten ajattelin siirtyä nyt viljattomaan ruokavalioon. Ajattelin käyttää lähinnä näitä luontaisesti gluteenitommia eli esim. hirssi, tattari, kvinoa. Kuulin myös, että speltti eli alkuvehnä voisi sopia paremmin niin kenties sitäkin alan kokeilemaan enemmän. Ostin myös Iho Omegaa, sitä mustaherukansiemenöljyä. Kylmäpuristettua kookosöljyä, oliivi- ja hampunsiemenöljyä olen kokeillut myös. Psylliumia olen syönyt jo aiemmin. Sokerit ja turhat hiivat yritän myös jättää pois. Paljon kasviksia ja marjoja. Hieman vaatii totuttelua ja opettelua tämä, mutta tervettä ihoa tässä tavoitellaan. Itse olen ollut pahoillani siitä, että näistä luomuhoidoista ja lääkkeettömistä vaihtoehdoista ei puhuta. Olen käynyt läpi allergiatestit ja ravannut eri lääkäreillä vaan aina sama hoito, lääkkeet. Olisi kiva, jos joku olisi joskus maininnut näistä ruokavalioon liittyvistä asioista vaan ei. Olen kuitenkin vasta parikymppinen, joten ajatus loppuelämän lääkkeillä leikkimisestä ei houkuta. Jotain on tehtävä, eli muutan sitten elämäntapoja ja katson mikä auttaa ja mikä ei.

22.3.2013 klo 15:26:24
Hei kohtalotoverit,

Koska kukaan atopiasta kärsinyt ei toivo samaa edes pahimmalle viholliselleen, tulen minäkin jakamaan kokemukseni, siinä toivossa että joku saattaisi niistä hyötyä.
Olen itse kärsinyt ihottumasta koko ikäni, 8-vuotiaana helpotti, 15-vuotiaana tuli taiveihottumana takaisin, ja 20-vuotiaana koko vartalo, kasvot ja kaula verisen ihottuman peitossa. Silmien- ja suunympärys, posket, käsivarret, kaula ja lantio olivat pahimmat. Varmasti paheni myös siitä, että ulkonäön takia stressasin mennä töihin (asiakaspalvelua), ja olin muutenkin täysin burn out. Stressin helpottaessa ihottumakin lieveni, joskus jopa yhdessä yössä, kun olin esim. saanut palautettua tärkeän työn deadlineen mennessä. Tätä on nyt jatkunut 4 vuotta.

Ja nyt? Ihoni on kunnossa. En voi uskoa tätä todeksi, sillä vielä tammikuun puolivälissä itkin yöt kutisevan, rupisen ihoni kanssa, ja nyt on jäljellä vain arpia käsivarsissa ja ryppyjä silmäluomissa.

1. Ruokavalio
- Kokeilin sitä kuuluisaa ruokavalion muutosta: poistin viljat, hiivan, sokerin ja alkoholin. Syön edelleen kauraa, tattaria ja hunajaa, ja joskus juon lasillisen viiniä. Alkoholista selkeiten alkaa kaula ja kasvot punoittaa niistä kohdista, joissa yleensä on ihottumaläiskiä. Huomasin, että myös sitrushedelmistä (valitettavasti) paheni ihottuma, joten jouduin luopumaan ihanista talvimandariineista.

- Kuitenkin: en ole varma, kuinka iso osa ruokavaliolla on ihoni parantumisessa. Ajoittaisista repsahduksista ei välttämättä tule oireita, ja tekijöitä on niin paljon - stressi, tekokuituiset vaatteet, pöly, home, valvominen... Vaikea arvioida. Jouluna en tarkkaillut syömistäni ollenkaan, ja ihottuma lehahti todella pahana.

- Mitä LISÄTÄ ruokavalioon?
*Aloe vera -litku tuntuu "puhdistavan" elimistöä, eli ehkä hyvä lisä siinä vaiheessa kun ryhtyy ruokavalionmuutokseen
*ÖLJYT. Olen lisännyt oliivi-, kookos- ja HAMPPUÖLJYN käyttöä, ja se tuntuu olleen ratkaiseva tekijä. Ennen iho kaipasi rasvausta 3-4 kertaa päivässä, nyt iho tuntuu "oppineen" rasvoittumaan itse, ja joskus ihoa ei tarvitse pariin päivään rasvata ollenkaan. Tämä ihana muutos tapahtui sen jälkeen kun aloin syödä päivittäin pari ruokalusikallista hamppuöljyä. Kaikki lienevät samaa mieltä siitä, että ulkoinen hoito ei kuivuuteen auta, vaan pitäisi keksiä, miten hoitaa ihoa "sisältäpäin".

2. Ehkäisypillerit
Tästä minun pitäisi puhua lääkärin kanssa, koska olen vasta hiljattain alkanut epäillä e-pillereiden vaikutusta. Ihottuman pahentuminen 4 vuotta sitten nimittäin tapahtui muutama kuukausi sen jälkeen kun aloitin e-pillerit. Nykyään elän kaukosuhteessa, ja ihottuma puhkeaa uudestaan aina kun tapaan mieheni, riippumatta siitä, missä tämä tapahtuu ja minkälaista ruokavaliota tuolloin noudatan. Luulin jo olevani allerginen miehelleni. Mutta sitten tajusin, että nämä ovat niitä hetkiä jolloin popsin pillereitä. Ja että viimeisten vuosien aikana kaikki ihottuman kannalta helpommat kaudet ovat olleet niitä, jolloin olen lopettanut pillerit. En vain ole ennen ajatellut tätä, koska tekijöitä on niin paljon. Esim. kesällä ja joululomalla söin pillereitä ja kärsin, nyt olen ollut 2 kk selibaatissa ilman ehkäisyä, ja iho kunnossa. Samoin kesän jälkeen tapahtui pientä paranemista.
Tämä siis tarkkailuun... Onko kellään samanlaisia kokemuksia? Oletteko kuulleet, että tästä olisi mitään lääketieteellistä näyttöä?

3. Kävin kerran suolahuoneessa. Käsivarsien kutina oli sitä laatua, että toista kertaa en mennyt. Kasvojen iho kuivui AIVAN KORPUKSI, mutta vastalahjana tulehdus helpotti, ja parin-kolmen päivän päästä iho oli paremmassa kunnossa kuin ennen suolahuonekeikkaa.

4. Koruja en ole uskaltanut ottaa uudestaan käyttöön. Meikeistä pystyn käyttämään ACO:n ripsiväriä (apteekista) ja Sensai Kanebo -puuteria (paitsi kun iho on todella pahana). Monesti halvempien merkkien "hypoallergeeniset" tuotteet aiheuttavat kutinaa merkinnästä huolimatta. Suosittelen meikitöntä kuuria, jotta saisi todella tunnistettua ne pahimmat tekijät.

Näin. Tulipa romaani. :D

26.9.2013 klo 21:26:00
Apua
Voiko joku kertoa mistä sitä laser-akupunkitiota sai ja kokemuksia tulehtuneen kurisevan ihon auttavista hoidoista? Kiitos etukäteen!

21.10.2013 klo 23:49:19
Tintti
Hei!

Kun aikoinaan ihoni alkoi oireilemaan (en tiennyt atopiasta), aloin käyttämään pesuaineita, jotka ovat allergia- ja astmaliiton hyväksymiä. Tuo oli hyvin fiksu teko. Oikeanlaisten pesuaineiden käyttö on ollut äärimmäisen tärkeää ihoni hyvinvoinnille kautta aikojen. Jos esim. nukun "väärällä" pesuaineella pestyillä lakanoilla, ei nukkumisesta tule yhtään mitään -> kutian, raavin, pyörin ja olen "tulla hulluksi".

Eri kaupunkien vesien laaduissa olen myös huomannut eroja. On paikkakuntia, joiden vesijohtovesi kutittaa ja aiheuttaa ihottumaa, ja on paikkakuntia joissa näin ei käy. Järvivettä siedän suht. hyvin.

Suihkusaippuoina käytän pääasiassa vauvojen saippuoita. Shampoona milloin mitäkin -> jos joku ärsyttää, en toiste kyseiseen tuotteeseen koske.

Kova pakkanen (etenkin kostea) on aina pahasta. Tuolloin myös vaatteiden materiaaleilla on merkitystä.

Kärsin siitepölyallergiasta, ja siitepölyaikaan iho on kovilla. Siitepölyaikaan saan myös joitain ristiallergiaoireita joistain ruoka-aineista.

D-vitamiini, ja rasvahappolisät helpottavat oireita.

Stressi on "pahis". 90%:sti ihottuman pahentuessa kärsin jollain tavoin stressistä. Epäilen myös, että stressi on aikoinaan ollut atopiani yksi laukaisevista tekijöistä. Olen opetellut hallitsemaan stressiäni paremmin. Henkisesti tiukkojen paikkojen tullen, järjestän omaa aikaa ja "pakenen" mieleisten tekemisten äärelle. Etäisyyden ottaminen stressaaviin asioihin on äärimmäisen tärkeää -> tämän jälkeen on helpompi priorisoida, ja etsiä ratkaisuja ongelmiin. Kunnon rankka treeni on stressin kontrolliin parasta lääkettä (minulle).

Hiusten värjäys ärsyttää päänahkaani jonkin verran. Värjään raidoilla ja kampaajani tietää atopiastani, ja ottaa tämän huomioon käsittelyn aikana. Yleensä kärsin lievästä kutinasta parin päivän ajan sen jälkeen.

Käytän kortisonivoiteita vain kun ihottuma on todella paha.

Vältän hajustettuja tuotteita -> Suurin osa niistä sisältää jotain joka ärsyttää. Tosin hajuvettä pystyn käyttämään ongelmitta.

Toivottavasti kokemuksista oli jollekin jotain apua. :)

23.8.2014 klo 15:20:05
tiedottajaetelaatopiayhdistys112
Hei KAIKKI atoopikot :)

Luin kaikkien viestit läpi ja totesin että tuttua on :)
Yksi saa avun jostain, toinen toisesta asiasta ja kolmas niiden kombosta
ja neljäs räjäyttää potin :)

Karkeasti nousivat esiin:
- ruokavalio
- veden juonti
- lääkevoide
- perusvoide
- siitepölyt ja muut allergiaa ja yliherkkyyksiä aiheuttavat asiat
- tekstiilit
- kodin siivouksessa käytettävät aineet
- pyykkihuolto
- kylvyt, peseytyminen
- aurinko
- vesi
- uni

Atopia on autoimmuunisairaus. Ihomme ei osaa säätää kosteutta, lämpöä ja pöpökantaa. Niihin tarvitsemme ulkoista apua.
Suomen lääketiede on todella kömpelö suoliston ja atopian yhdistämisessä. Mutta onneksi on keliakia puoli jotka
ovat saanneet hyvin rahoitusta tutkimaan ruokavalion vaikutusta keliakiaan ja tätä kautta saamme mekin apua omaan autoimmuunisairauteemme. Tarkkailkaamme siis keliakia-uutisia :)

Minä uskon itse että ruokavaliolla on joillekkin atoopikoille suuri merkitys (minulle ainakin). Ja jos on huomannut sen että siitä on apua niin ei kannata korvaansa kääntää vastustajien puoleen.

Atopia on hyvin yksilöllinen sairaus ja ratkaisutkin ovat pitkän ja kärsivällisyyttä vaativan polun päässä.

Mutta en tiedä, viesteistä ei käynyt ilmi mikä on elämäntilanne ja sosiaaliset suhteet ja psyykkinen hyvinvointi.
Atopiaan vaikuttaa myös mitä ympärilläkin tapahtuu ja miten ihmiset keskustelevat ja reagoivat atoopikoihin.
Se että lääkäri käynti on voinnut pahentaa atopiaa, koska lääkäri ei ole kuunnellut potilasta, ei ole se alkuperäinen syy atopian huonoon tilanteeseen.
On tärkeää että ympärillä on ihmisiä jotka näkevät sinut ihmisenä, ei atoopikkona ja sinun on turvallista ilmaista itseäsi ja tunteitasi.

Olen kuullut terveiltä ihmisiltä niinkin hirveitä "tukemis"-lauseita, kuin, "Tunsin yhden atoopikon ja hän teki itsemurhan atopian takia, koska ei voinnut enään tehdä mallintöitä.". Näitä lauseita en halua kuulla enään ikinä, että on tehnyt itsemurhan atopian takia.
Atopia on joillakin todella rankka sairaus (niin kuin minullakin), mutta siihen löytyy helpotusta vaikka tie on pitkä ja kivinen (itsen olen nyt voiton puolella atopiani kanssa).

Olen huomannut yhdistyksen hallituksessa toimiessani, että nämä asiat tuntuvat olevan tabu.
Mutta minulla ei ole mitään tabuja, nostan aina kissan pöydälle kun sen vain voin tehdä :)

Olisi hienoa jos innostuisitte myös osallistumaan atopiayhdistyksienne toimintaa ja
sitä kautta kiinnostumaan liittotason toiminnasta.
Liittotasolla pääsee hyvin läheiseen kontatkiin byrokratian kanssa ja jos on voimia ja ideaa niin pääsee
laillisin keinoin muuttamaan atoopikkojen elämänlaatua paremmaksi.

Elämme sellaista aikaa että ihmiset joilla ei ole voimavaroja taistella oikeuksistaan jäävät jalkoihin.
Siksi olisi tärkeää kuulua yhdistykseen niin voisimme näyttää viranomaisille tilastoja missä määrin
Suomessa on atoopikkoja ja mitä heille kuuluu jäseninä. Massassa on voimaa :)

Vinkki kohta atopian hallintaan:
Keskuteluissa nousi kylvyt: Olen itse ostanut aikuisten ammeen Etolasta, siihen menee vettä noin 70L.
En tiedä myydäänkö niitä enään Etolassa. Sitten on vanha vanha amme nimeltää Kuhne-amme, mutta sen
hoitoalue on aika suppee kun vesi ylettyy vain rintojen alle - polviin, kun siinä niin sanotusti istutaan.

Ammeettomat voivat myös kokeilla seuraavaa: Ensin normi suihkupesu omilla pesuaineilla, sen jälkeen sumutinpulloon merivettä, siis merisuolasta tehdä merivettä ja sitä sumutella vartalolle ja jos vaan kärsivällisyyttä niin antaisi sen jopa kuivua siihen, mutta voi myös taputella puhtaalla pyyhkeellä itsensä nihkeäksi.

Jos haluat keskustella sinua askarruttavista atopiaan liittyvistä asioista henk.koht tasolla,
niin minut tavoittaa meiliosoitteesta
etelainen@atopialiitto.fi

Terveisin,
Pia, Eteläisen Suomen Atopiyhdistyksen tiedottaja :)
Olemme kaikki hallituksen jäsenet atoopikkoja ja teemme tätä vapaaehtoisvoimin.

30.8.2014 klo 14:52:33
MKoo
Hei kaikki atopian kanssa painiskelevat toverit! Olen jo kypsään ikään ehtinyt täti-ihminen, jonka kypsyminen atooppisen ihon kanssa taisteluun on johtanut googlailun ja hljaisten signaalien havainoinnin kautta ihmiskokeisiin.

Olen siis noin kymmenen viime vuoden aikana pitänyt itseäni koe-eläimenä.

Olen vuosikymmenten kokemusten nojalla päätynyt siihen, että kortisonia käytän vain äärimmäisessä hädässä, enkä missään tapauksessa kasvoilla toisen silmäluomen pahan ohenemisen jälkeen.

Noin seitsemän vuotta sitten, tuskastuneena kasvoissa rehottavaan ihottumaan, päädyin lukemani perusteella poistamaan hetkeksi ruokavaliostani kaiken mahdollisen herkistymistä aiheuttavan. Söin muutaman viikon ajan lähestulkoon pelkkää riisiä (vitamiineja purkista). Vähitellen otin takaisin ruoka-aineita, ja katsoin, miten ne vaikuttavat. Vehnä oli selkeästi iho-oireita aiheuttava tekijä, ja vähäinenkin määrä saattoi johtaa muutaman viikon kestävään ihottumaan kasvojen alueella. Arvaatte varmaan, että vehnä jäi siltä istumalta pois ruoka-aineistani. Myös muut gluteenipitoiset viljat alkoivat näkyä vähäisemmässä määrin kasvojen reaktioina, joten päädyin gluteenittomaan ruokavalioon. Myöhemmin verkossa vaeltaessani löysin akateemisen tutkimuksen lyhennelmän, jonka johtopäätöksenä oli, että atoopikoilla, joilla on keliakiaa suvussa (ei tarvitse olla itsellä) saattavat hyötyä gluteenittomasta ruokavaliosta.

Kävin allergiatesteissä (prick-testi), joissa ei todettu allegiaa vehnälle. Sen sijaan lappukokeessa vehnän ainesosa oli "ehkä"-tyyppinen löydös. Viljat ilmeisesti vaikuttavat suoliston kautta viipeellä. En väitä tietäväni asiaa sen kummemmin, eikä minulla ole lääketieteellistä koulutusta, mutta taas goolaillessani löysin muutaman kiinnostavan tutkimuksen, joiden tulokset viittaavat atopian ja suoliston läpäisevyyden yhteyteen. Turun yliopistossa tehty tutkimus lasten suoliston läpäisevyyden ja atopian yhteyksistä oli jopa palkittu kansainvälisesti. Suolisto siis läpäisee partikkeleita, jotka normaalissa suolessa eivät pääse verenkiertoon, suolen seinämän läpäisyeste on siis viallinen, ja partikkelit verenkiertoon päässeinä aiheuttavat "myrkytyksen" kaltaisen reaktion ihmisen immuunipuolustuksessa (huom voi olla, että käytän vääriä temejä, mutta toivon, että ymmärrätte asian ytimen).

Myös maidon aiheuttaman laktoosi-intoleranssin yhteydessä on väitetty, että maidon homogenoinnin seurauksena maidon partikkelit pilkkoutuvat niin pieniksi, että ne helpommin läpäisevät suolen seinämän. Tästä on erilsia tulkintoja, jos jotakuta kiinnostaa seurata aihetta. Luulen (en tiedä), että atoopikolla suolen läpäisyesteen vajauksesta johtuen maitokin voisi aiheuttaa enemmän suolisto-oireita.

Miten siis parantaa suoliston tila? Uskon, perustuen eri yhteyksissä julkaistuihin tutkimuksiin, että suolistomikrobit ovat avainasemassa. Terve suolistomikrobikanta varmasti auttaa atopiassakin, sen lisäksi on todettu, että lapsella suolistomikrobien tuhoaminen lapsuudessa käytettyjen antibioottien takia saattaa johtaa myöhemmin lihavuuteen. Suolistoon hyvinvointiin liittyen Paula Heinosen kirjoitukset, esim kirja "Vihdoinkin hyvä olo", voisivat olla kiinnostavaa luettavaa.

Edelliseen aiheeseen paneutumisen lisäksi haluaisin varoitella, että myös Allergialiiton hyväksymissä tuotteissa olen havainnut ainesosan, joka on todettu allergeeniksi (tai yliherkkyysreaktioita aiheuttavaksi), itselläni se reagoi vahvasti lappukokeessa; kyseessä on nestesaippuoissa ja shampoissa vaahdottavana aineena käytetty Cocamidopropyl Betaine, jolla on monta eri tuotenimeä, useimmiten niissä esiintyy jossain muodossa sana "coca" tai "coco". Tarkistakaa.

Viimeisin ihmiskokeeni on jatkunut noin kaksi viikkoa: jälleen nettisurffailun seurauksena olen kokeillut kollageenilisää (sisäisesti) ja hyaluronihappoa sekä sisäisesti että ulkoisesti. Koeasetelma on hiukan epämääräinen, koska olen kokeillut molempia yhtäaikaa, mutta voisin jo nyt todeta, että iho on paljon parempi, ja hirmuinen kuivuus (ja sen seuraukset) tuntuu helpottaneen. Näytänkin paljon hehkeämmältä, jos nyt viisikymppisestä niin voi sanoa :-). Suosittelen kokeitavaksi, koska atoopikolla puuttuu erityisesti vanhemmiten näitä molempia aineita!

Ja pitkän kirjoitukseni lopuksi haluan sanoa, että ryvärentoutus auttaa kokonaisvaltaisesti. Itse olen löytänyt mahtavan keinon saada aikaan meditatiivinen rentoutus reikin avulla. Tämä lienee monelle kauhístus ja huuhaata, mutta suosittelen kokeilemaan itsehoitona. Mikä tahansa rentoutus, meditaatio, tai mindfullness-harjoitus auttaa.

Toivon, että jollekin näistä olisi hyötyä.

16.10.2014 klo 23:27:23
Jand
Hei MKoo!

Olen 20-vuotias mies ja olen kärsinyt atopiasta niin kauan kuin muistan. Kortisonia on kanssa mennyt litra kaupalla ja tuntuu taas talven tullen, ettei iho oikein mistään rasvasta välitä. Olen hakemassa lääketieteelliseen ensi keväänä ja tämän myötä on myös alkanut kiinnostamaan ihoni kuivuuden ja punoittamisen todellinen syy.

Asiaa jonkin aikaa tutkittuani suoliston ja atopian välinen yhteys on alkanut mietityttämään. Äitini kertoi yksi päivä, että minulla oli 1-4 vuotiaana lähemmäs kaksikymmentä korvatulehdusta, joita luonnollisesti hoidettiin antibiootein. Nämä ovat tappaneet varmasti myös paljon näitä "hyviä" bakteereja suolistostani. Jotenki pitäisi saada palautettua tämä normaali bakteerifloora.

Suoliston "tukkeutumimen" vehnän vuoksi on kanssa aika varteenotettava huomio. Tuossa juuri tuli syötyä vehnäleipiä maha täyteen ja heti tuntui että vatsaa alkoi vääntämään ja ihoa kutisemaan. Ajattelin ottaa itseäni niskasta kiinni ja aloittaa 6kk:n jakson ilman vehnätuotteita. Oishan se lottovoitto, jos joskus tästä paranisi kokonaan. Sitä odotellessa =)