Atooppinen ihottuma

Protopic/takrolimuusit + turvonneet imusolmukkeet = herpes iholla

9.7.2009 klo 13:08:41
Aimee
Hei,

Atopialiiton vanhassa keskustelussa oli juttuja jotka auttoi mua tan asian kanssa, niin laitanpa oman juttuni tanne, jos auttais taas puolestaan muita.

Ihan tahan alkuun, etta useimmille Protopic/takrolimuusit toimii hyvin ja on oikea pelastus, mutta sitten sille 1%lle ei kay...ja mina satuin just tuohon prosenttiin...

Olin kayttanyt Protopicia vartalolle n. 3 vuotta vaikeaan atopiaani. Auttoi, vaikka valilla kuuria aloittaessa kutitus ja punoitus oli helvetillinen. Sitten tuli kumma juttu; eri paikkoihin iholleni nousi rakkulaista ihottumaa ja imusolmukkeet nivusissa turposi todella paljon. Juoksin kokeissa, oli vaan veren tulehdusarvot hieman koholla. Kunnes menin ihotautilaakarille, joka epaili voisiko olla iholle levinnyt herpes. Ei ole siis kovin yleinen, ja minulle ei ole ikina ollut edes huuliherpesta (mut 90% ihmisistahan kantaa sita virusta, ei ollut vaan ikina puhjennut mulla..)

Herpeshan tartuu kosketuksesta, eli mulla se oli ilmeisesti alkanut nannien/rintojen alueelta, josta levinnyt kasivarsiin siihen kohtaan joka koskettaa rintoja kun rasvaa selkaa. Rintojen paissa oli jo markivaa se ihottuma, kasivarsilla pari vesikellorakkulaa, vatsaan tuli pari, ja alavatsan alueelle myos rypas ihan pienia rakkuloita jotka puhksi heti ja muuttui ruviksi. Sain asikloviiritablettikuurin. Hankalaa oli peseytyminen ja rasvaaminen, kun piti varoa tartuttamasta uusia alueita.

N. puoli vuotta taman jalkeen kokeilin valohoitoa, mista kasivarteen nousi pari herpesrakkulaa. Asikloviirikuuri heti kehiin, ei levinnyt. (mulla on nyt asikloviirikuuri varalla, n. 5e maksaa :)

Sitten n. vuosi ekan episodin jalkeen, talven tullessa, laakari ehdotti etta kun mun iho on niin pahana niin kannattaisi viela kokeilla Elidelia kasvoihin, joka on paljon miedompi takrtolimuusi. No, valitettavasti sain sitten siita herpeksen koko kasvoille ja silmaluomille (onneksi ei mennyt silmaan, voi vaurioittaa nakoa, eli jos on silmaluomilla herpesta niin kannattaa menna silmalaakarille). Kasvoilla rakkulat oli tosi pienia, ilmeisesti koska iho on niin paljon hienompaa kuin vartalolla.

Ja taman jalkeen herpes puhkesi viela kerran kasvoille, ihan itsekseen :( silla olin jo lopettanut kaikkien takrolimuusien kayton. Sain nyt sitten 4kk estolaakityksen, jolla herpeksen toivotaan pysyvan aisoissa parikin vuotta. Kuuri loppui just. En ole nyt mitaan saanut, vaikka on ollut tosi stressaava vaihe elamassa (herpes on sellainen et tulee just kun sita vahiten kaipaa, sanoivat laakarit...).

Kortisoni muuten villitsee herpesta! sitahan minakin eka niihin rakkuloihin laitoin...sitten kun rakkulat on puhjenneet, niin laakarini neuvoi laittamaan korttaria, etta tulehdus rauhoittuu.

Kurjaa oli, etta tuosta jai kauhea kammo, kyttasin kaikkia rakkuloilta vaikuttavia ihottumia...mutta nyt on varalla laakkeet ja uskon osaavani tunnistaa jos on herpesta, niin aloitan heti kuurin.

En halua ketaan saikytella takrolimuusien kaytosta, ne on monella tavalla ilmeisesti parempia kuin korttarit. Taa mun tarina on tosia harvinainen, oon van yhdest-kahdesta muusta kuullu/lukenu. Mutta juuri siksi tama juttu tanne, etta jos joku etsii tietoa, kuten mina pari vuotta sitten.

Re: Protopic/takrolimuusit + turvonneet imusolmukkeet = herpes iholla

31.7.2009 klo 22:36:57
Taikis
Terve,

Itse olen käyttänyt nyt pari vuotta Protopicia ja oon kolme kertaa kärsinyt rakkulat kämmenissä ja jalkapohjissa. En ole asiaa ottanut esille vielä itse ihosairaalassa(unohtanut aina..) vaan on antibioottikuurilla hoidettu työterveysaseman kautta(on kyllä tehonnut että on saattanut olla bakteeripohjanenkin, itse asiassa toisella kerralla sieltä taisi testeistä löytyäkin bakteeri). Ei itsellänikään ole huuliherpestä ollut eikä mitään kyllä.

Atopiani on sitä luokkaa että mikään muu rasva ei auta kuin Protopic ja välillä tuntuu ettei sekään aina. Pitää nyt toivoa että rakkuloiden syy on joku muu ja ettei niitä enää ilmene. Varsinkin kun viimeksi ne ilmestyivät juuri kriittisemällä hetkellä pääsykokeisiin luettaessa ja eteni siihen pisteeseen ettei kämmenissä ja jalkapohjissa ollut enää ihoa suurimmaksi osaksi. Täysi palautuminen vei aikaa ihan kivasti.

Muistin tosiaan vasta tätä vastausta viimeistellessä että toisella kerralla tosiaan löytyi se bakteeri siellä testeissä. Hyvä kuitenkin tietää että tässä voisi olla myös mahdollinen aiheuttaja, pitää ottaa vielä lääkärin kanssa puheeksi seuraavalla kerralla. Tuon viime kerran jälkeen kyllä varmasti jo muistaa :)

Re: Re: Protopic/takrolimuusit + turvonneet imusolmukkeet = herpes iholla

31.7.2009 klo 22:38:05
Taikis
Lisätäkköön vielä että välillä nuo imusolmukkeet ovat erittäin turvonneita kyllä mutta useimmiten palautuvat suhteellisen nopeasti normaaliksi.

Re: Re: Re: Protopic/takrolimuusit + turvonneet imusolmukkeet = herpes iholla

11.9.2009 klo 20:53:25
Norppa72
Tosiaan. Pienellä osalle väestöä n (2%) Protopic altistaa herpes virukselle, näin taitaa lukea myös voiteen ohjeessa.
Itselläni tuli silmävaiva ilmeisesti proton käytöstä. Pitkitin lääkäärin menoa, ajatellen sitä tulehdukseksi. Lopulta kaikki päättyi hyvin. Kuukauden ajan juoksin silmäpolilla, jossa tutkittiin ja määrättiin joka viikko uusi silmätippa. Viimeisenä kokeiltiin herpeslääkettä ja johan tehosi. Silmään jäin pieni musta piste ja näkö palautui lähes normaaliksi. Käytän protopicia edelleen, sillä se toimii edelleen hyvin käsissä ja kasvoilla. Ja ei ohenna ihoa kortisoonin tapaan.
Joten menkää heti lääkäriin, jos tulee silmään tulehdusoireita.

Re: Protopic/takrolimuusit + turvonneet imusolmukkeet = herpes iholla ; KUUKAUTISET!

15.3.2010 klo 13:51:23
Aimee
Lisäys:

Ystäväni vinkistä tajusin nyt yhdistää herpeksen puhkeamisen kuukautisiini. Joka kerta kun on ollut herpes, on kuukautiset olleet tulossa seurvaalla viikolla/ovat olleet päällä. Yksinkään lääkäri ei ole tätä aiemmin ehdottanut, mutta sitten kun mainitsin asiasta sanottiin ettei tällainen yhteys ole mitenkään epätavallinen.

Kokeilen nyt miten hormoniehkäisyn poisjättäminen vaikuttaa - saattaa lääkärien mukaan helpottaa, tai sitten saattaa vaikeuttaa herpestä. Herpes puhkesi mulla samaan aikaan, kun vaihdoin ehkäisylaastarista ehkäisyrenkaaseen, en tiedä onko tällä yhteyttä (laastaria ja Protoa olin käyttänyt pari vuotta yhdessä ilman ongelmia).

Itse aattelin, et ehkä herpekseen vaikuttaa se, että rengas on paikallaan kolme viikkoa, ja kuukautisia kohti mentäessä renkaan teho heikentyy ja hormonien määrä laskee, mikä sitten saisi herpeksen puhkeamaan. Sillä herpes alkaa mulla jo ENNEN kuin oon ottanu renkaan pois kuukautisviikkoa varten. Ehkäiosylaastari puolestaan vaihdettiin viikoittain, jolloin hormoniannos pysyy koko ajan korkealla. ... Vaikka gynekologin mielestä hormonitason pitäisi renkaallakin pysyä korkealla koko ajan.

Nyt kokeilen siis olla ilman hormoneja, vanha kunnon kondomi taas kehiin. Sitten tuloksesta riippuen kokeilen joko hormonikierukkaa (joka muuten rasvottaa ihoa, ehkä siis hyväksi atoopikolle. ja hormonin saanti ois tasaista) tai kuparikierukkaa.

Re: Re: Protopic/takrolimuusit + turvonneet imusolmukkeet = herpes iholla

30.8.2010 klo 09:01:26
Lumiere
Minulla tuli myös yhdessä vaiheessa rakkuloita kämmeniin ennen menkkojen alkua, mutta se loppui sen jälkeen kun aloitin e-pillereiden käytön. Nyt taas on muutamaan kertaan tullut koko vartalolle samankaltaisia näppyjä, jotka alkavat aina yhdestä paikasta ja sitten leviävät ympäri vartaloa. Olen epäillyt aiheuttajaksi jotain allergeeniä, kun ensimmäisen kerran ilmestyivät sen jälkeen kun olin syönyt paljon mansikoita ja viinirypäleitä, joita tosin ei ole testattu.

Useimmiten niitä on seuraavissa paikoissa: vatsan alue, käsivarret, sisä- ja takareidet. Joskus myös sormissa on rakkuloita. Nämä rakkulat ovat aika pieniä, eikä niistä yleensä tule sisältä juurikaan mitään nestettä.

Nyt aloitin viikko pari sitten uudelleen protopicin käytön (joskus aikaisemmin käytin sitä ihan pienen pätkän ja silloin oli kauheaa kutinaa, minkä takia muistaakseni lopetin silloin). Nyt kun käytin aspirinia kuurin aluksi, ei ollut kauheasti sivuoireita, muuta kuin kuumotusta, joka sekin lähti pois melko nopeasti. Minulla on imusolmukkeet olleet turvonneet jo kauan, ei nyt mitenkään kauheasti mutta keskivertoa isommat ovat. Voisiko minulla olla tuo herpes? Olen kyllä saanut nyt viimeisimmät näpyt pois ihan tuolla itse protopicilla. Yleensä näpyt lähtevät kortisonilla, eivätkä ole kauaa iholla.

Re: Re: Re: Protopic/takrolimuusit + turvonneet imusolmukkeet = herpes iholla

19.5.2011 klo 16:17:52
Aimee
Lääkärini mukaan kortisoni villitsee herpestä, eli jos sinun ihottumasi paranee sillä niin ehkä silloin ei ole kyse herpeksestä. Herpestä voi olla missä vain kehon kohdassa. Rakkulat tulee usein ryppäissä ja leviää kosketuksesta. Jos sua mietityttää voisko olla herpestä, niin pyydä että ottavat testin (nesteestä, jonka saavat rakkulasta).

Jos iho on kovin kuiva ei minulla ole tullut nesterakkulaa vaan vain sellaisia punaisia finnintapaisia paukamia. Olen kuitenkin tunnistanut herpekseksi siitä, että on levinnyt ja/tai kuivaessaan jättää suht. pitkäksi aikaa ruven ja jos tuo rupi lähtee pois/rakkula puhkeaa jää jäljelle pikkuinen ympyrän muotoinen "kraateri". Ja siitä, että imusolmukkeet turpoaa.

Viimeksi mulla iho oli niin kuiva, että herpes parani itsestään ilman lääkkeitä :) (eka kertaa kävi näin!), laitoin vain vähän välillä antibioottirasva Fucidinia. Nyt kuitenkin puhkesi uudestaan runsas viikko tuon paranemisen jälkeen: iho hyvässä kunnossa ja heinänuhan takia niistämistä -> herpes ja äkkiä nousseet nesterakkulat nenän juureen, josta ilmeisesti levinneet rasvauksen myötä silmäluomiin kahdeksi pieneksi pesäkkeeksi.

Viime kirjoituksen jälkeen jätin hormoniehkäisyn pois. Ensin herpestä tuli milloin sattui, ei enää vain kuukautisten yhteydessä. Sitä tuli kuitenkin vain "normaalina" eli enimmäkseen nenänjuureen tai huuliin. Joskus otsaan tai silmäluomiin, nenänjuureen missä kulmakarvat alkaa (iho ehkä erityisen herkkää siinä?) Eli ei ollut ympäri kehoa eikä ollut läheskään niin ärhäkkä kuin ensimmäisillä kerroilla (jolloin veti yhtäkkiä koko naaman ja silmäluomet rakkuloille, silmät tulehtui ja märki...) Huono puoli on siinä, että kun rakkulat ei ole ärhöitä vaan "hitaasti kehittyviä" niin 5 päivän asikloviirikuuri ei oikein riitä poistamiseen (herpes ei parannu kokonaan ja alkaa taas leviämään) vaan tarvitsee 10 päivää.

Herpes oli poissa esim. 3 kuukauden jaksoja, mutta sitten puhkesi taas (varsinkin jos oli kuukautiset+nuhaa). Valohoidon aikaan otin estolääkitystä. Nyt olen ollut taas kolmisen kuukautta ilman ja puhkesi taas...mutta lievänä, osaan tunnistaa oireet ja on lääkeet. Pitää vaan varoa ettei levitä rasvatessaan ihoa vaan pesee kädet välissä...

20.5.2011 klo 06:17:18
Naínen
Uskomatonta! mulle kävi ihan samalla lailla samat oireet ja paikat! eilen menin lekiriin ja se katto mun rintoja ja sano tuo on herpes..En voinut uskoa korviani, luulin koska luulin että herpes voi vain tulla suu pieliin ja sukupuolielimiin... :O ja nyt sen on rinoissa ja kädessä jalassa ja kaulassa..! olen ihan pulassa sain juuri jotain lääkkeitä, mutta ei tunnu auttavan!

11.9.2011 klo 12:10:22
toivoton
Moi !
Näyttää olevan muillakin samanlaisia ongelmia, ihana kuulla etten ole täysin yksin tämän asian kanssa. Vaikka erittäin ikävä asia onkin.
Olen ollut pahasti ruoka-aineallerginen ja atooppinen koko ikäni. Muutama vuosi sitten kasvojeni ihoni tulehtui pahasti ja sitä luultiin märkäruveksi. Sen mukaan sitä hoidettiinkin, mutta iho vain paheni ja rakkulat levisi koko kasvoihin. Lopulta onneksi ihotautilääkäri tunnisti iholta herpeksen ja vaiva alkoi herpeslääkkeillä vähitellen tervehtyä. Kului muutamia vuosia ja herpes alkoi ilmaantua nenän alle aina silloin tällöin. Acyrac ( laktoosin ja maidoton vaihtoehto) kuurin jälkeen iho kyllä parani, mutta nyt viimeisen puolen vuden ajan herpeslakkulat on uusiutunut heti kun on parantunut vaikka olen käyttänyt Acyraxia koko ajan. Tälläkin hetkellä koko otsa ja niska on täynnä pieniä herpesrakkuloita. Nyt sain Valavir 500 mg lääkkeen, jota otan kahdesti päivässä puolen vuoden ajan. Toivottvasti auttaa. Olen myös käyttänyt protobiciä atooppiseen ihooni ja lääkäri väitti ettei sillä olisi herpekseen merkitystä. Nyt kuitenkin alan sitä epäilemään, koska otsaan käytän aika usein protobic voidetta ja nyt herpes tulee siihen kohtaan koko ajan uudelleen..

29.9.2011 klo 11:53:33
janski
Lääkärit jauhaa ihan Bullshitiä.. Itse puoli vuotta käytin Protopiciä, sain pahan herpeksen parin viikon välein kasvoihin. Ihoni meni vaan sata kertaa huonompaan kuntoon kuten koko muukin kroppa. Läääkäri väitti ettei johdu Protopicistä. Kun lopetin voiteen lääkärin vastustelusta huolimatta, katosi herpes. Suosittelen Lysiiniä herpeksen hoitoon (luontaistuote). SAin sillä vaikeat herpeskierteen katki. Netistä löytyy lisätietoa.

10.10.2011 klo 15:09:33
Aimee
Hei,

onpa kiva huomata, että joillekin on ollut apua tästä mun aloittamasta viestiketjusta! Vaikka harmi tietenkin, että muillekin on tullut tämä sama vaiva. Itseäni harmitti kauheasti, kun atopialiiton keskustelupalsta lopetettiin, olin itse saanut sieltä hyvää tietoa. Niin ajattelin laittaa tänne näistä omista kokemuksista, jos auttaisivat jotakuta muuta :)

Omasta kokemuksesta anoisin että jos nousee herpestä niin kannattaa oikeasti lopettaa se Protopic, ainakin hetkeksi! Nyt tosiaan on ilmeisesti tullut sitä tutkimustietoa (tuoteselosteessakin) että niiden välillä on yhteys. Itse en enää uskalla kokeilla takrolimuusirasvoja. Yhden kerran jo suostuin et käytän vaan Elideliä kasvoihin kun se miedompi ja siitä taisi sitten tulla tää pysyvä herpes kasvoihin (Protopicistä oli tullut vain vartelolle). Mutta tietenkin se kortisonikin ohentaa ihoa...eli jos jollakin Elidel toimii vaikka protopicistä tulee herpestä niin mikä ettei...

En tiedä miksi mulla ja nyt siis jollain toisellakin alkoi rinnanpäistä...veikkaisin et. esim. jos on parisuhteessa ja toisella on piilevänä huuliherpes (niinkuin 90% väestöstä on) niin ehkä sen viruksen on saanut sitä kautta...ja ehkä rinnanpäiden iho menee helposti rikki/tulee tulehduksia jne...

Kuulemma usein herpes on ekoja kertoja puhjetessaan tosi ärhäkkä, mutta sitten laantuu. Mullakin ekat puhkeamiskerrat oli ihan hirveitä, ja sitten jää tosi vainoharhainen olo...mut nyt ei ole pitkään aikaan tullut pahaa tilannetta eikä ole enää vainoharhainenkaan olo näppylöiden ilmestymisestä :) ehkä tämän kanssa oppii elämään kuten atopiankin :)

Ite jätin tosiaan hormoniehkäsyn pois puoltoista vuotta sitten. Nyt on herpestä tullut noin joka toisien kuukautisten yhteydessä, mutta on ollut niin rauhallinen (vain muutama rakkula esim. silmän tyvessä tai nenä pielessä tai viimeksi korvan seudulla) etten ole ottanut ollenkaan Azyracia vaan se on parantunut itsestään. Mulla on välillä ollut jatkuva Azyrac-estolääkitys päällä, mut Azyracillekin voi herkistyä (...ja milläs sitten hoidat herpestä...)joten estolääkitys lopetettiin kun tilanne parani. En ole rasvannut ihoa rakkula-alueelta, jolloin ne ovat kuivahtaneet nopeammin. Ja olen laittanut sitä antibioottirasvaa Fucidina.

Hyvä kuulla toi lysiinivinkki! aattelin myös kokeilla hormonikierukkaa...ehkä kuukautisten poisjäänti lopettais myös herpeksen ilmestymisen. Ihanaa kuitenkin kun tää herpes on nyt tällainen "normaali" (vaikka tuleekin outoihin paikkkoihin...mulla oli korvalehden tyvessä iho rikki, ehkä se alkoi siitä...siinä kohtaa mulla ei ole ikinä aiemmin herpestä ollut)