Suomen EB-yhdistys ry (DebRA Finland)

Tervetuloa Suomen EB-yhdistys ry:n WWW-sivuille

Epidermolysis Bullosa, EB, on yleisnimitys joukolle perinnöllisiä ihon rakkulasairauksia. EB:n vaikeus vaihtelee paljon EB-tyypin mukaan. Suomessa arvioidaan olevan noin 200 EB-potilasta. EB:n vaikeimpia muotoja sairastavia lapsia syntyy vuosittain Suomessa noin kaksi. Usein EB tuleekin perheeseen yllätyksenä vauvan syntymän myötä.

Suomen EB-yhdistys ry on EB-potilaille ja heidän läheisilleen tarkoitettu valtakunnalinen potilasyhdistys. Suomen EB-yhdistys ry on perustettu vuonna 1997 ja yhdistyksessä on noin 80 jäsentä. Yhdistyksen päätehtävinä on jakaa tietoa EB:stä, EB:n hoitomuodoista, hoitotarvikkaista, EB-tutkimuksesta sekä palveluista. Yhdistys järjestää tapaamisia, kursseja ja koulutusta yhdistyksen jäsenille ja eri sidosryhmille. Yhdistyksen kautta on mahdollisuus saada vertaistukea sekä kohdata muita potilaita ja heidän perheenjäseniään, jotka ovat samassa tilanteessa.

Suomen EB-yhdistys ry on Iholiitto ry:n ja DebRA Internationalin jäsenyhdistys. DebRA Internation on kansallisten EB-yhdisten kattojarjestö. DebRA International  myös koordinoi ja tukee kansainvälistä EB-tutkimusta.

Miksi liittyisin Suomen EB-yhdistyksen jäseneksi ja mitä se maksaa?

Jäsenenä saat pääset osallistumaan EB-yhdistyksen järjestämiin tapahtumiin, koulutuksiin ja tapaamisiin, saat uusinta tietoa kotimaasta ja maailmalta EB:stä ja EB:n hoidosta. Suomen EB-yhdistys ry on Iholiitto ry:n jäsenyhdistys, joten saat lisäksi myös Ihonaika-lehden 5 kertaa vuodessa, voit osallistua Iholiiton järjestämiseen toimintaan, kursseille ja koulutuksiin. Olet oikeutettu myös Iholiiton tarjoamiin moniin jäsenetuihin.

Vuoden 2015 jäsenmaksu on 20 euroa. Uudelle jäsenelle ensimmäisen vuoden jäsenyys on ilmainen.

Mistä saan lisätetoa yhdistyksestä?

Aino Loikkanen
Järjestösuunnittelija, harvinaistoiminta
aino.loikkanen(at)iholiitto.fi

ja