Jäsenjärjestöt

Iholiittoon kuuluu kahdeksan ihotautia sairastavien potilasjärjestöä, jotka toimivat pääasiassa vapaaehtoisvoimin. Iholiitto tukee yhdistysten toimintaa. Suurin osa Iholiiton jäsenyhdistyksistä on valtakunnallisia, Atopialiitolla ja Alopecialiitolla on myös paikallisyhdistyksiä. Yhdistykset järjestävät jäsenilleen erilaista toimintaa, pääpaino toiminnassa on vertaistuessa.

Yhdistystoimintaan otetaan mielellään mukaan uusia tekijöitä, joten jos vapaaehtoistoiminta kiinnostaa, ota yhteyttä! Alla olevista linkeistä pääset yhdistysten omille sivuille, joilta löydät mm. yhteystiedot yhdistyksiin ja tietoa niiden toiminnasta.

Tarvittaessa voit ottaa yhdistysasioissa yhteyttä myös Iholiittoon:

järjestösuunnittelija Mira Airola,  mira.airola(at)iholiitto.fi, p. 010 3252 573 tai

järjestösuunnittelija, harvinaistoiminta Aino Loikkanen, aino.loikkanen(at)iholiitto.fi, 050 301 4262

• Alopecialiitto ry – on alopeciaa ja vitiligoa sairastavien järjestö, jolla on kolme paikallisyhdistystä

• Atopialiitto ry – on valtakunnallinen ihoterveysjärjestö, jonka tehtävänä on edistää atoopista ihottumaa sairastavien elämänlaatua. Atopialiitolla on 14 paikallisyhdistystä.

• Ihoyhdistys ry – yhdistykseen voivat liittyä ne, joilla ei ole oman diagnoosin mukaista yhdistystä

• Suomen EB-yhdistys ry – EB eli epidermolysis bullosa on yleisnimiteys joukolle harvinaisia, perinnöllisiä ihon rakkulasairauksia.

• Suomen HAE-yhdistys ry – HAE eli hereditäärinen angioödeema on harvinainen, perinnöllinen ihon ja limakalvojen turvotusta aiheuttava sairaus.

• Suomen Iktyoosiyhdistys ry – iktyoosit ovat ryhmä harvinaisia, perinnöllisiä ja vaikeusasteeltaan suuresti vaihtelevia ihosairauksia, joille on yhteistä häiriö ihon sarveistumisessa.

• Suomen Palovammayhdistys ry –  tukee palovamman kokeneiden ja heidän läheistensä selviytymistä arkielämässä palovamman jälkeen.

• Valoihottumayhdistys ry – on tarkoitettu valoihottumia sairastaville sekä kaikille muille, jotka saavat oireita ultraviolettisäteilystä.