Jäsenjärjestöt

Iholiittoon kuuluu yhdeksän ihotautia sairastavien potilasjärjestöä, jotka toimivat pääasiassa vapaaehtoisvoimin. Iholiitto tukee yhdistysten toimintaa. Suurin osa Iholiiton jäsenyhdistyksistä on valtakunnallisia, Atopialiitolla on myös paikallisyhdistyksiä, ja alopecia- ja vitiligoyhdistyksiä on kaksi. Yhdistykset järjestävät jäsenilleen erilaista toimintaa, pääpaino toiminnassa on vertaistuessa.

Yhdistystoimintaan otetaan mielellään mukaan uusia tekijöitä, joten jos vapaaehtoistoiminta kiinnostaa, ota yhteyttä! Alla olevista linkeistä pääset yhdistysten omille sivuille, joilta löydät mm. yhteystiedot yhdistyksiin ja tietoa niiden toiminnasta.

Tarvittaessa voit ottaa yhdistysasioissa yhteyttä myös Iholiittoon:

järjestösuunnittelija Mira Airola,  mira.airola(at)iholiitto.fi, p. 010 3252 573 tai
järjestösuunnittelija, harvinaistoiminta Aino Loikkanen, aino.loikkanen(at)iholiitto.fi, 050 301 4262

Atopialiitto ry
valtakunnallinen ihoterveysjärjestö, jonka tehtävänä on edistää atoopista ihottumaa sairastavien elämänlaatua. Atopialiitolla on 14 paikallisyhdistystä.

Etelä-Suomen Alopecia- ja vitiligopotilaat ry
alopeciaa ja vitiligoa sairastavien järjestö, jonka toimialueena on eteläinen Suomi

Ihoyhdistys ry
yhdistykseen voivat liittyä ne, joilla ei ole oman diagnoosin mukaista yhdistystä

Pohjois-Suomen Alopecia- ja vitiligoyhdistys ry
alopeciaa ja vitiligoa sairastavien järjestö, jonka toimialueena on pohjoinen Suomi

Suomen EB-yhdistys ry
EB eli epidermolysis bullosa on yleisnimiteys joukolle harvinaisia, perinnöllisiä ihon rakkulasairauksia.

Suomen HAE-yhdistys ry
HAE eli hereditäärinen angioödeema on harvinainen, perinnöllinen ihon ja limakalvojen turvotusta aiheuttava sairaus

Suomen Iktyoosiyhdistys ry
iktyoosit ovat ryhmä harvinaisia, perinnöllisiä ja vaikeusasteeltaan suuresti vaihtelevia ihosairauksia, joille on yhteistä häiriö ihon sarveistumisessa

Suomen Palovammayhdistys ry
tukee palovamman kokeneiden ja heidän läheistensä selviytymistä arkielämässä palovamman jälkeen

Valoihottumayhdistys ry
on tarkoitettu valoihottumia sairastaville sekä kaikille muille, jotka saavat oireita ultraviolettisäteilystä.